Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 1992 ggr
Rubiin
0

Svälter jag?

Jag har sedan två veckor börjat med att försöka gå ner i vikt. Jag tränar ca. 4 dagar i veckan och jag äter inga sötsaker och skippar det som innehåller mycket fett. Men jag var aldrig säker på hur många kalorier jag åt. Idag räknade jag och skrev ner exakt allt jag fick i mig. Det visade sig att jag bara åt ca. 1100 kalorier dag.. inte medvetet, jag har inte varit hungrig och bara blivit piggare.

Men jag är rädd att jag har kommit in i ett svältläge.. jag vill inte äta mer , för jag mår bra av den mängd jag äter.

Har jag börjat svälta mig själv eller är det helt okej?

[Jessica_91]
0

1100 låter väldigt lite, speciellt eftersom att du tränar. Om du inte vill äta mer mat så kanske du kan byta ut en del grejer mot sånt med mer kalorier/fett?
Om du kan skriva här allt du brukar äta en normal dag så finns det säkert flera som kan ge dig lite tips och råd Glad

Rubiin
0

Okej, kan skriva ner det jag brukar äta och när (:

7.00 - 50 g nestle fullkorns flingor, 2 dl minimjölk, en aktivia, en wasa delikatess med tre skivor kalkonskinka.

11.40 - Två wasa havre mackor med smör och ett äpple.

16.00 - (varierar) 150 g räkor med vitlök och chili, två wasa delikatess med keso och tomat.

17.30 - en frukt (banan)

21.30 - TVå wasa delikatess med 6 skivor kalkonskinka och lite keso och en frukt (elr yoghurt)

Brukar vara på gymmet , ridningen eller med hunden från 17 - 21 (:

[Jessica_91]
0

#2 Nu är jag iofs ingen expert men det ser ut som att du inte äter något "rejält" mål mat under dagen utan istället väldigt mycket knäckebröd. Om jag hade varit du så hade jag bytt ut i alla fall lunchen 11.40 mot något mer matigt, typ en bit kött/kyckling/fisk med grönsaker och/eller potatis etc med någon sås om man känner för det. Eller någon god gryta eller soppa eller något i alla fall. Det behöver ju inte bli onyttigt bara för att det är ett rejält mål mat.

Och det känns ju inte direkt som att du måste ha minimjölk till dina flingor med tanke på hur lite du redan får i dig Glad. På olika forum och på tv så har jag i alla fall fått lära mig att man minst ska få i sig 1300 kcal varje dag. Om man får i sig mindre än så så riskerar man att gå in i svältläge.

Rubiin
0

Hehe, okej. Gillar egentligen inte mjölk men det är gott med flingor så tar det som smakar minst "mjölk".

Går fortfarande i skolan så kan bara äta skol-lunchen. Eftersom att jag äter lite speciell mat så får jag nästan bara massa oätligt skit som jag mår illa av. Så väljer knäckebröd ist. 16.00 måltiden brukar jag oftast äta något riktigt, men jag tog dagens mat som exempel. Men ska försöka tänka på att äta lite mer kalori rika grejor, vill inte komma in i svältläge (:

Karmatarerskanise
0

Skulle råda dig till att byta ut alla knäckebröd mot något annat.

Mitralis
2

Jag håller med #3 och #5. Försök att äta lagad mat istället för smörgåsar. Knäckemacka kan du väll äta nång gång då och då, men inte istället för mat.

Jag är ingen LCHFare men jag tycker ändå inte att man ska vara rädd för fett. Det finns bra fett och det finns dåligt fett. 

"Fett behövs för att kroppen ska kunna bygga och reparera celler och tillverka hormoner och hormonliknande ämnen. Fett behövs också för att kroppen ska kunna ta upp de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K.

Fetterna förser oss också med de livsnödvändiga, så kallade essentiella, fettsyrorna. Dessa fettsyror kan inte kroppen tillverka själv utan vi måste få i oss dem via maten. Fettsyrorna påverkar en rad funktioner i kroppen, bland annat blodtryck, blodets levringsförmåga och immunförsvaret." Källa:Livsmedelsverket

Rubiin
0

Okej, jag förstår. Ska försöka tänka på att få i mig mer fett (:

Att jag äter knäckebröd beror på att jag aldrig riktigt har gillat lagad mat. Men idag är det lax till lunch och quornbiffar till middag, så får i mig mer riktig mat (:

Tack för alla svaren, och nu när jag vet lite bättre ska jag försöka att skärpa mig (:

Mitralis
0

#7 Låter bra det. Det är ofta svårt att bryta vanor, men det verkar som att du förtsått varför du ska göra förändringen och därför så tror jag att det kommer att gå bra för dej Glad