Peppa och ge tips?
Hej!
Jag är 20 år och har alltid varit överviktig. Jag tippar på att jag har ca 30 kilos övervikt som jag måste få bort och som jag just nu bråkar med ganska rejält.
Jag är ganska så aktiv av mig, har alltid varit, men det brukar inte hjälpa min viktnedgång så att säga.
Varje vecka ska jag gå ut och gå stavgång, rida några ggr, och gå till gym. oftast blir det såhär också när inte mina studier hindrar mig från att gå bort från tentorna (går högskola).
Jag började i november tror jag det var med att röra mer på mig när midjemåttet stod på ca 115cm… När jag låg på detta midjemåttet så var jag verkligen ett vrak! kunde knappt röra mig för min mage var STÄNDIGT uppblåst av för mkt kolhydrater, fick ont i fötterna extremt fort för det blev för tungt. mådde allmänt illa hela tiden. Nu ligger jag på 100 och mår fysiskt mkt bättre…
MEN nu står jag stilla…
Kan ju tala om att jag äter en konstig liten diet. näst intill inga kolhydrater (förutom de som finns i frukt och grönsaker, potatis ej inräknat), protein från kött och bönar (mkt sällan) och kokad vitkål istället för typ pasta. Jag äter dessutom inte mkt fett för jag använder nästan aldrig margarin eller så när jag lagar mat förutom det fett som finns i creme fraische som jag ganska så ofta gör tzatziki på till kålen.
kortfattat så blir det oftast: Kött-kokad vitkål-tzatziki-allmänna grönsaker, råa eller ungsbakade utan margarin.
Jag vet att det låter tråkigt och ensidigt, men jag har aldrig ätit såhär gott och mått så bra. jag kan ju tillägga att jag ständigt har kontakt med en dietist för att hålla koll på mig så att säga, och även om hon vill att jag ska äta mer kolhydrater (vilket vi egentligen är överrens om att jag inte borde eftersom min mage inte klarar av det) så går det bra på den fronten.
Det jag vill ha hjälp med är dels pepp…. och dels tips på hur man kan förbättra träning osv… kanske ge tips på din favoritträning eller något? Jag har stått still med midjemåttet ganska mkt nu, vilket jag tycker är väldigt irriterande. så nu vill jag VERKLIGEN få igång nedgången igen!
Mitt mål först och främst är att gå ner till 88 cm. Då ska jag väga mig. (vågar inte det nu, har sån sjuk ångest) efter det är målet att jag ska gå ner så att jag har storlek typ 38-40 kanske 42. just nu har jag 46-48 vilket jag inte alls är nöjd med!
Så alla snälla glada viktminskare får gärna skriva lite här med ;)
Kan du inte skriva upp hur en typisk matdag ser ut för dig? Även mått på det du vet. Vilka tider du äter. Hur mycket motionerar du varje dag i snitt?
Är inget proffs alls! Bara nyfiken!
Har själv lyckats gå ner i vikt och ska gå ner mer, så lite träningstips skulle jag också ha nytta av :)
Och förresten, du klarar detta!! :D
Mat blir typ:
Frukost: Havregrynsgröt(på dietistens önskemål) Eller banan (blir dock ofta banan)
Lunch: antingen blir det rester från gårdagens middag, eller om jag är i skolan så blir det en halv liten kyckling. (eftersom det typ inte går att få tag i ngt annat billigt i stan utan kolhydrater, och jag hatar sallad. (dock inte de jag gör själv)
Middag: nomalstor bit kött typ stek, karre, kyckling, sedan vitkål som är kokad. tzatziki och grönsaker som lagats i ugn med köttet, och som jag sa innan, utan fett. eller råa grönsaker. vitkål kan jag äta ganska mkt av, grönsakerna med, normalt med kött.
är jag hungrig mellan målen så blir det kanske en banan typ. men det händer liksom inte så ofta att jag är det.
Träningen satsar jag på en halvtimmes motion varje dag. MEN! jag rider flera ggr i veckan och det blir ju minst en timme, sen när jag går på gymmet så är det ofta en och en halv timme. Men som minst 30 minuters rask promenad eller stavgång.
Sen måste jag tillägga att jag är sjuuukt kräsen när det gäller frukt, så jag vet att banan är sött, men jag har iaf ökat mitt intag av frukt vilket jag tror har varit bra på något sätt… banan, sharon, mango. hoppas på att till slut bli förtjust i äppel och så xDD
Jag äter kanske en ruta 90% choklad om dagen också ungefär. det blir förvisso inte varje dag men ändå ;)
OJA vi klarar det här? Right!
#2 Ser ut som om du äter bra mat! Konstigt att du inte går ner i vikt.
Skulle jag äta den kosten skulle kilona förmodligen rasa :P Jag äter kolhydrater och en hel del fett. Fast jag går ner väldigt långsamt i vikt. Kanske för att jag ändå ligger på normalvikt.
Tror du kanske behöver träna lite mer vet dock inte vad, har inga superbra tips, behöver själv börja träna :P
Absolut gör vi det!!
Ja alltså, jag mår ju asbra egentligen. Det är ju liksom bara det att eftersom jag stått still i några veckor så blir jag irriterad. Jag var sjuk två veckor med penicillin för ett tag sen (inte alls irriterande) så det var ju liksom där det stannade upp. men ja.
Mat-mässigt så är jag jättenöjd, för denna dieten känns inte jobbig att följa, ens när jag är sjuk. min sambo äter den också och vi är jättenöjda, för det är riiiiktigt gott. Och så är jag ganska bra på nya recept så har kommit på en massa.
Ja jag har aldrig varit normalviktig, har varit överviktig sen jag var liten… dock så är jag typ alltid igång när jag inte måste plugga inför tentorna.
Mina kompisar och jag brukar skämta om att jag är världens rörligaste tjockis. xD
Jag har dock en "last" eller vad man ska säga. jag KAN inte dricka rent vatten, tycker det är vidrigt (om jag inte tränar). och jag har nästan hela livet gått med vätskebrist om jag inte druckit läsk (som det var alldeles för mkt av under uppväxten). Så nu dricker jag extremt utblandad saft. jag har räknat ut att det blir typ 7.5 gram kolhydrater på typ 2.5 l. vilket jag tycker är helt okej. Det är så att säga det enda jag "unnar" mig eftersom jag vet att annars så dricker jag INGET. ärligt talat tror jag inte att detta påverkar så mkt att jag inte skulle gå ner i vikt… men ja…
Låter konsigt att du inte går ner. Hur länge har du stannat på din nuvarande vikt?
Om jag var du skulle jag pröva byta ut bananerna mot ett kokt ägg för att få bort de sista kolhydraterna där:)
Var inte heller rädd för att lägga till lite fett i maten, kroppen behöver det!
Försök öka träningen med 15 minuter till, det kan göra stor skillnad att tex powerwalka 45min ist för 30:) Sen ett tips på hemmaträning, jag har börjat med Tabata, jätterolig styrketräning man kan göra hemma!

Om man äter bra och motionerar låter det mysko att man har så mycket som 30 kg övervikt.
För mig låter det som om det är något annat som spökar, exempelvis så kan underproduktion i sköldskörteln leda till viktuppgång. Får man för lite av det hormonet sköldskörteln producerar får man långsammare ämnesomsättning och det blir nästintill omöjligt att tappa i vikt. Har man det motsatta problemet, överproduktion, blir man smal.
Jag tycker att du bör rådfråga en läkare eller dietist, eftersom att du vill gå ner såpass mycket i vikt är det bra vara säker på att allt står rätt till! De kan nog ge dig bättre råd om varför du inte går ner mer 
Önskar dig all lycka till med viktminskningen! Ska bli roligt att följa din väg till målet 
har du varit och kollat upp dig hos läkare så det inte är något fel i kroppen som gör att du inte går ner?
HAr du det och inget var fel så föreslår jag att du tar bort frukterna och gröten ur din kost, då de också innehåller rätt mycket kolhydrater. Byt ut mot ägg tex eller joghurt. Testa också lägga till lite fett i kosten, det kan vara det som gör skillnaden och får kroppen att sätta igång igen.
Du skriver att du äter grönsaker. Vilka grönsaker äter du?
6# Jo jag har brist på levaxin och har haft det sen jag var tolv, men det är så att säga inget nytt… Det är dock inget som gör mig smal av att ta det. bara blir mindre hungrig.
5# Jag äter gröt högst två-tre ggr i veckan, mest på dietistens begäran. Banan äter jag för att jag har aldrig ätit frukost förut (för något år sen började jag) men jag har fortfarande svårt för att äta på morgonen och då blir det lätt att det blir en banan. annars blir det ingenting. Ägg äter jag relativt ofta till frukost, det är bara det att jag får sånna sjuuuka uppstötningar av det så det funkar inte att ha allt för många gånger i veckan.
Är för övrigt inte särskillt rädd för fettet i maten egentligen, jag har liksom bara kommit på att jag gillar maten jag gör bättre nu när det är lite mindra fett vid själva tillagningen så att säga.
jag har väl stannat i vikten sen jag var sjuk med penicillin för typ tre veckor sen… sen har det liksom inte kommit igång. vilket egentligen är konstigt eftersom jag ganska ofta tränat mer än vad jag "ska" varje dag. typ som att rida och gym på samma dag.
7#
Jag äter vitkål, morötter, rödbetor, gulbetor, lök, majs (för sötma, vet att det inte är superbra men jag har inte mkt av det), sockerärtor, spenat i ganska så riklig mängd, tomat, gurka, avokado, svamp även om det inte är en grönsak, broccoli, ärtor. :P Grejen är ju att vi äter väldigt mycket grönsaker varje dag, och vi äter de vi gillar…
Tack för alla svar :) ge gärna mer tips!
Alltså jag är inte rädd för att ta i, jag har alltid varit riiiktigt aktiv, men även överviktig… hmmm jag gillar hemmagym, promenader, crosstrainer, ridning osv… har ni hemmagymsövningar att tipsa om får ni gärna göra det… har dock en riiiktigt bra övning för magen redan^^
5# vad är tabata? :D
#8 Vad är det för magövning du brukar köra? Nyfiken.. ;-)
10# åh det är lite svårt att förklara.
Man behöver en styck pilatesboll
lägg dig på rygg på golvet, placera bollen mellan benen vid fötterna. Lyft bollen med raka ben rakt upp så att du får en 90´graders vinkel. Ta emot bollen med händerna och för den över huvudet med raka armar. för den sedan tillbaka samma väg som den kom. Tänk på att alltid ha raka ben och göra övningen relativt långsamt… speciellt på tillbakavägen. jag gör repetiotioner på 7-7-7 eller 10-7-7…. Riiiktigt mysig…
Den funkar för mig då jag har lite ryggproblem och därför funkar oftast inte magövningar för mig… men denna är suverän… föreslår dock att ligga på madrass, gör lika mkt nytta där!
#11 Ah! Tack!! :-)
12# varsågod! jag älskar den!
visst ska vi bli snygga(re)!!!