svältläge
jag vill äta så lite som möjligt men inte hamna i svältläge.
alltså jag vill gå ner i vikt men jag är så förvirrad över vad man ska äta och hur ofta :S
Då ska du ligga på minst 1300 kalorier dagligen (men det är helt beroende på hur mycket du väger, tränar t.ex, men mindre än 1300 kalorier ska ingen ligga på vad jag har hört!). Lite mer eller mindre gör detsamma utan se till helheten.
Se såklart till att äta rätt, äter du jättelite men bara skräpmat/godis så kommer du må verkligen uruselt och dessutom kommer du att bli så hungrig att du tillslut hetsäter.
Ät lite men var tredje timme, frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, kvällsmål. Mellan måltiderna kan du ta frukt, grönsaker, keso, grovt bröd eller liknande.
Se till att du får i dig mycket protein, grönsaker, fibrer, järn och så vidare.
Jag kan äta lite om jag äter ägg, omeletter, rotfrukter, grönsaker, bönor, linser, tonfisk, lax, råris, fullkornsprodukter, keso, fibergröt, fil med massa olika nötter eller frön, hemmagjorda grönsaksbiffar och så vidare. Då står jag på mig!!
Fast jag äter lite men ALLT i princip. :) Det mår jag bäst av. Och jag går ner i vikt. Långsamt, vilket är mest hållbart i längden.
Andra har säkert fler tips till dig!

#1 Inte under 1300 alls? :O jag legat på 1000-1500 när jag räknat ihop kalorier på Livsmedelsverkets hemsida. Inte konstigt jag inte orkar mycket 
#1, Du kan inte generalisera och säga att man inte ska ligga under 1300 kalorier! Det är väldigt individuellt! Jag blir arg på sådant, särskilt inte när du inte presenterar en vetenskaplig källa på det!
Det man ska tänka på är att äta bra mat i förhållande till ens behov. Dvs tränar du mycket ska du äta på ett sätt, tränar du inte alls behöver du inte äta på samma sätt.
Generellt sett så ska man äta var tredje-fjärde timme för att hålla blodsockret jämnt. Försök äta mycket fibrer, protein och bra fett, och mindre kolhydrater och socker.

Nu generaliserar du ju själv, du skriver tom. ordet generellt, om att äta var 3-4 timme. Ingen källa där! Men jag blir inte arg för det. 
Jag äter runt 12 (två skivor knäckebröd) och sen lätt middag runt 18 och det går väldigt bra. Inga problem med blodsocker som jag får om jag börjar peta i mig mat stup i kvarten utan att vara hungrig.
Det är individuellt som du själv påpekar.
>>>Malum domesticum<<<
#3 Som sagt, det är vad jag har hört, sett och läst överallt. Men visst, får du i dig allt du behöver och ligger på under 1300 kalorier kan det självklart gå bra. Men jag rekommenderar INGEN att ligga under ca 1300 kalorier.
Du behöver inte bli arg för det. 
Jag har läst att kroppen hamnar i svältläge om man håller sig under 800 kcal/dagen, men jag tror verkligen inte att man orkar göra något på 800 kcal/dag.
1200-1300 kcal/dygn minst 
Tillägg: Som alla andra sagt, så är det individuellt. Pröva först med en maxmängd av kalorier på en dag men om det inte passar dig så får du höja eller sänka kaloriintaget, samt variera maten kanske. 
Förlåt mig för mitt kanske inte helt genomtänkta inlägg. Jag är bara så trött på det här med att folk påstår att exakt såhär många kalorier går gränsen för ditten och datten.
Jag tror fullt ut på att man måste hitta en balans till sin egen livsstil, sitt eget sätt att röra sig och äta. Det finns aldrig några regler som gäller för alla, inga knep eller fasta bestämmelser som funkar på alla människor.
jag äter runt 1200 kcal/dag och tränar. Mår väldigt bra av det och är sällan hungrig eller trött. (äter protein och fiberrik mat med lite fett)
Så jag tror att det är individuellt (:
#8, Jag är ungefär som dig. Ligger på 1100-1200 om dagen, tränar ett par gånger i veckan och är i stall 3 dagar i veckan. Det är då jag mår som bäst fysiskt. Äter jag både mer eller mindre känner jag att min kropp inte fungerar optimalt.
#7 Det har du helt rätt i.
#7 Ingen fara :) Självklart är det helt individuellt, men anledningen till att jag tror att man inte bör ligga på mindre än i alla fall 1300 kalorier är för att kroppen förbränner, UTAN träning eller knappt någon rörelse alls, drygt 1000 kalorier på en dag (också indivuellt). Förmodligen mer.
Och om man rör på sig under dagen och/eller tränar bör man nog äta därefter, även om man ska gå ner i vikt.
Det är mina erfarenheter.
Men jag kan absolut äta mellan 1000-1200 kalorier någon dag, och ibland ligger jag på över 2000, men det är enstaka dagar och inte en rutin.
Men ärligt talat så är väl maten och hur mycket du rör på dig viktigast.
#8 Fast sen så startade du ju nyss en tråd om just svältläge/svälter jag. Och vad jag kunde se så äter du ingen riktig mat och dåligt. Och väldigt, väldigt lite… så det är ingenting att rekommendera! Ska du äta så pass lite bör det åtminstone vara ordentlig mat, knäckebröd kan du äta till frukost/mellanmålen. Lunch och middag bör vara mat.
Tycker jag.
När jag hade ätstörning så levde jag också på bara lite kött och knäckebröd och någon frukt ibland…
Då svalt jag.
Idag åt jag en omellet på två äggvitor och gurka, oliver o lök. sen åt jag en ganska liten lunch med kötbullar o keso, innan min träning åt jag ett äpple och efter en till äggviteommelett och två tomatmackor på hembakat nyttigt bröd. sen åt jag en chokladbrownie och ett par skedar chokladglass, är det normalt eller för lite/mycket?
#13 Enligt mig låter det lite väl lite och kanske inte så mycket varken fibrer, (bra) fett eller protien. Och ingen riktig måltid heller enligt mig. Du kanske kan försöka äta mer färgglada grönsaker, någon mer frukt, och kanse något kött/fisk/kyckling, linser, bönor eller grönsaksbiffar till middag? Eller vad du tycker om, finns massor av nyttiga måltider som ändå är mat!
Jag äter själv lite och en matdag kan se ut såhär
Frukost: En port fibergröt med linfrön, solrosfrön och mjölk, 1 äpple
Mellanmål: En apelsin, 2 dl soygurt blåbär
Lunch: Två grönsaksbiffar, hemgjort rotmos
Mellanmål: En avocado, 3 msk keso
Middag: En burk tonfisk med fetaostsallad, två skivor grovt bröd med frön i. Valfritt pålägg på mackorna.
Kvällsmål: En näve valnötter, en tomat
Och jag är en tjej som väger 56 kilo och rör på mig 1 timme om dagen. Går långsamt ner i vikt.
Går bara efter egna erfarenheter :) hoppas du hittar ett sätt som passar dig och att du slipper svälta dig ner i vikt! Been there, done that..
okej jag väger 65 och vågen har stannat där. vill verkligen anstränga mig för att nå 60 men som sagt har jag inte kunskaperna. imorgon ska jag prova ditt tips att äta mer så får vi se hur det går :D
#15 Gör det! :) du kommer säkert att lyckas, ha tålamod, att gå ner i vikt tar lägre tid än vad det gjorde att gå upp i vikt. Att försöka gå ner så snabbt som möjligt på en svältdiet är verkligen inte bra :( man kan ju äta ganska mycket och god mat men ändå gå ner!
Dubbelt
det gick inge bra, först skulle jag äta 2 mackor med tomat och en apelsin och jag blev så mätt att jag inte orkade äta upp, sen till lunch så skulle jag äta lite mer än vanligt och då fick jag ont i hela bröstkorgen, som om nån hade slagit mig i magen :( samma sak till middags :/
#18 Låter som du kanske behöver hjälp av någon proffessionell. För detta sitter i huvudet tror jag. (sagt utan att vara elak på något vis)