Variera mängden mat?
Är det någon här som räknar kalorier (eller inte nödvändigtvis men som har koll på ungefärligt matintag per dygn) som äter olika mycket var dag och upplever någon skillnad i viktminskningen mot när de åt likvärdig mängd var dag?
Jag har funderat mycket kring mitt kostupplägg och är lite nyfiken på om det skulle göra någon skillnad. Jag har funderat (dvs egna tankar, inga källor) och jag har fått för mig att man bör variera sin träning för att inte vänja kroppen vid att alltid utföra samma motionsform för då minskar påverkan. Då kommer mina funderingar kring kroppens vanor kring kost. Bör man på samma vis variera sitt mat-intag för att inte vänja kroppen vid samma mängd kalorier/näring per dygn?
Som det är nu ligger jag på ett intag var dag där det skiljer som mest 100 kalorier per dag och alltså äter väldigt likvärdigt var dag. Tror ni jag kommer märka någon skillnad om jag istället ger mig själv ett "vecko-max" och sen fördelar dem olika över dagarna? Jag vet att vissa äter sparsamt i veckorna och unnar sig lite extra på helgen ex, men gör det någon skillnad rent fysiskt eller är det bara den mentala biten som påverkas? Mår kroppen bättre av varierad mängd mat var dag? Eller är det bättre att äta likvärdigt i mängd alltid?
Någon som vet? Någon som har teorier själv eller kanske rent av vetenskaplig fakta kring ämnet?
Jag äter jämt hela veckorna. Förstår din tanke, men jag undrar om det stämmer.
Vet att jag ibland när jag fastnat med vikten tagit en dag då jag ätit massor av kolhydrater och kräp, för att sedan köra på som vanligt igen. Det känns som det har hjälpt.
#1, Precis så har jag upplevt det också. Om vikten stått stilla ett tag och jag en dag går loss rejält med mat så kan plötsligt kilona försvinna igen som om inget hänt. Det har fått mig att undra. Jag har läst om folk på internet som har vad de kallar kalori-trappor, dvs en dag äter de 1200 kalorier, nästa 800, sen kanske 1400 och dagen efter det 1000. Att det viktiga är att slutsumman efter veckan ligger under en maxnivå och att de går ner nästan lättare än när de åt samma mängd kalorier var dag. Att de själva upplever att kroppen inte går in i en vane-förbränning utan faktiskt mår bättre av att det skiljer lite var dag.
Jag är ju sån som äter i princip lika mycket (just nu lite pga min ätstörning) alla dagar, oavsett fysisk aktivitet, och kanske ska jag börja göra lite ändringar. Äta mindre de dagar jag inte jobbar/tränar, äta lite mer de dagar jag är väldigt aktiv. Hur gör du med det Hera? Du tränar väl också en hel del?
#2 Jag äter alldeles för lite när jag tränar också. Jag har ju inte tränat för att få muskler utan bara för att förbränna. Men musklerna växte trots allt ändå.
Nu har jag varit slapp senaste månaderna tack vare förkylningar och tack vare att jag hittat kärlek :P
Men ja, det kanske är bra att göra så.
Är ju dålig i maten, har blivit lite skadad efter viktnedgången.
#3 Jag med! Jag har lagt all krut på att förbränna fett, inte få muskler. Den senaste tiden har jag insett att även min muskelreserv börjar gå åt. Jag har nått min målvikt men nu känner jag att muskelmassan också börjas försvinna eftersom jag äter och tränar i helt fel proportioner fortfarande och dragit på mig ätstörning. Så nu börjar jag verkligen fundera på hur jag ska kunna äta bättre, träna rätt och faktiskt hålla muskelmassan på lagom nivå.
Vad roligt att du hittat kärleken i alla fall! Hoppas du får ordning på maten och träningen igen också!
#4 Tack :) Ja, det hoppas jag med. Vill inte ner mer nu, utan nu är det att bli fast jag satsar på, och jag ser gärna att huden drar sig tillbaka lite mer också. Brösten får gärna lyfta sig också när vi ändå håller på ;)
Men det är bra att du vet att vad problemet är, då är det lättare att börja göra något åt det. Du kommer klara det :)
#5. Haha, jag har inga bröst kvar ens ;) Däremot hud som du säger, som ska ordna upp sig. Men det lär ju ta sin lilla tid.
#6 Ja, det lär ta tid. Jag hoppas på att man fortfarande är tillräckligt ung för det när man är under 30 strecket.