Rädd..
jag har börjat att gå ner i vikt för några veckor sedan. Men jag insåg inte hur lite kalorier jag åt. På helgerna äter jag runt 800 kcal och bränner bort typ allt på gymmet samma dag. Jag har läst att jag är i svältläge. Men jag vill så gärna inte äta mer! Jag mår bra och är inte hungrig men om jag sedan börjar äta mer efter att jag nått mitt mål så kommer jag troligt vis att jojobanta som Haag absolut inte vill. Mitt mål är att tappa 10 cm runt midjan. Vad ska jag göra? Vill hinna att gå ner så mycket på typ en månad… Men det är ju helt jävla omöjligt. Nu känner jag mig så Jävla desperat men det är nog för att jag faktiskt är det. Jag är mest rädd för att få tillbaka allt det jag har gått ner. Att leva i den här livsstilen som jag gör nu skulle jag kunna göra i resten av mitt liv.. Meeeeen .. ni förstår..
För att kunna gå ner i vikt måste du äta hälsosamt och tillräckligt, framförallt om du dessutom tränar hårt! Kroppen kan inte bygga muskler om den inte får tillräcklig näring, utan den kommer så småningom börja bryta ner musklerna istället och ha motsatt effekt på din träning.
Dessutom så orkar du på längre sikt inte ta ut dig ordentligt när du tränar, du blir svagare och svagare var gång och orkar mindre. Jag lovar dig att du mår mycket bättre om du äter 1200-1300 kalorier om dagen och dessutom fortfarande kommer att gå ner i vikt.
Man räknar att för att få en hälsosam viktnedgång bör man inte dra ner på sitt intag mer än 500 kalorier än sitt dagliga behov. Det ger ca 0,5 kilos förlust i veckan, mer i början om du är väldigt överviktig. Men tränar du mer än förut måste du också äta för det.
Du måste försöka tänka om! Tänk på lång sikt, flera månader framåt. Tänk hållbart! Du vinner inget alls på att förstöra kroppen genom att så snabbt som möjligt svälta ner dig bara för att minska i vikt. Tänk på att kroppen blir mycket snyggare om du orkar träna, och det orkar du inte göra nån längre period om du inte ger kroppen näring.
Jag var precis som dig och har nu hamnat i en ond ätströningscirkel. Du vill inte hamna där du inser att alla muskler du haft och jobbat så hårt för färsvunnit för att du svält bort dem från kroppen…
Okej, jag förstår. Jag äter mer på dem dagarna jag går till skolan, men det är just helgerna och lovenn som jag äter så lite eftersom att jag sover bort hela dagen (har jag gjort sedan liten) men ska försöka att proppa i mig runt 1000 på dagarna , för mer tror jag inte att jag klarar psykiskt.
Så man går inte upp i vikt om man äter ca. 1300 kcal och tränar bort 700 kcal?
#3 Nej? Kroppen förbränner ju av att bara vara.
#3 Det finns något som heter BMR, Basal Metabolic Rate, som är vad din kropp gör av med under 24 timmar helt stillasittande. Dvs helt enkelt för att hålla igång alla vitala organen och driva kroppens egna grundfunktioner. Om vi går efter mina siffror, dvs kvinna på 25 år med vikten 56 kilo så är mitt bmr ungefär 1300 kalorier per dygn!
Med det vill jag alltså ha sagt att kroppen kommer ta stryk om du äter under ditt BMR en längre tid. Den kommer inte kunna driva kroppens egna viktiga funktioner ordentligt och du kommer få motsatt effekt av din träning eftersom kroppen måste ta av dina muskelreserver. Tränar du så behöver du dessutom lägga på en del kalorier eftersom du gör av med mer än om du är stillasittande.