Om det bara gick att sluta helt...
Tänk om det var med maten som att sluta röka, att man kunde bestämma sig, och ge sig den på att låta bli. Inte behöva hålla på och hitta lagom och balans…:(
Jag har jättesvårt att äta lagom måltider. Vill gå ner i vikt, och har inga större problem med att hålla mig från att äta. Tills det är dags att äta…för det måste man ju göra ibland.
Men det blir alltid för mkt, och gärna fel saker. Hjärnan kortsluter sig och det blir tendens till hetsätning. Som jag kan bryta ibland, ibland inte.
Har bakgrund av bulimi, som har blivit periodvis överätning, vilket lett till viktuppgång såklart.
Hur tillåter man sig själv äta, utan att tillåta sig själv att äta för mkt?
Har försökt att äta många små mål, men det leder mest till att jag överäter fler ggr i stället.
Bäst går det om jag äter ett mål mat och dagen + 2-3 "småmål" (oplanerade och så lite som möjligt, tills jag kan stoppa mig själv.)
Min första tanke var ju att du borde äta flera små mål istället. Portionera ut det jämnt över dygnet så att du aldrig blir riktigt hungrig. Men du skrev själv att det är svårt för då överäter du lätt flera gånger istället.
Ät ett stort mål och flera små kanske hade funkat bättre för dig? Det finns ju egentligen inget rätt eller fel, trots så många "rekomendationer". Alla funkar vi olika och man måste hitta hur ens egen kropp fungerar bäst och mår bäst av.
Jag har själv funnit att för mig är det lättare att låta bli hetsätning (för jag har haft perioder med mycket sånt och sen svältperioder) om jag äter flera gånger om dagen med ungefär lika stora portioner, sen lägger ett huvudmål vid 17-00 tiden där jag äter mer.