ner i vikt - lchf
Hej. Har börjat med LCHF för några dagar sen och har precis varit och köpt katrin zytomierskas bok 'dags att bli smal'. Jag skulle vilja gå ner 10 kg ungefär för att vara i toppform till sommaren och i boken skriver hon att man sks hålla sig under 20 g kolhydrater per dag för att få till det lilla extra. Har varit och köpt lite varor nu och jag har svårt att tänka mig att det inte går över gränsen till 20kolisar/dag.
För letade upp lite lchf-recept på internet och det va mkt turkisk youghurt och philadelfia. På näringsvärde på turkiska youghurten va det 5 g kolhydrater på 100 gram. Om man äter lite sånt till frukort blandat med grädde så borde man ju lätt få i sig 5 g kolhydrater där, och då är man ju redan uppe i 5 g på en dag - 15 kvar.
Sen på philadelfian så är det typ 4g på 100g. Om man har en halv sån i maten och lite greme fraige så drar det ju iväg några gram till.
Hur gör ni lchf-are som äter väldigt strikt och ska bli av med dom sista kilona?
Det finns säkert många lchf-are här, men jag tror att du får mer svar om du går in på http://kolhydrater.ifokus.se/. Där finns även många trådar, som innehåller massor av info.
hmm.. försökte. det stod att jag inte har tillräckligt mycket rättigheter för att skriva ett inlägg där
Du kanske måste bli medlem i kolhydrater.ifokus, innan du kan göra ett inlägg.
Klicka då på den oranga raden vid "Mina iFokussajter".
Om du baseras kosten på kött, fisk, smör och ägg och grönsaker med lite kolhydrater och bara använder mjölkprodukter sparsamt är det inget problem att ligga under 20 gram. Välj fett kött och fisk så behöver du inte tillsäta så stora mängder fett.
#3 Det spelar ingen roll om man är medlem eller inte. Man ska kunna skriva ändå. Verkar som TS är blockerad från sidan av någon anledning om inga inlägg kan göras.
TS; glöm inte att grädde också innehåller kolhydrater.
När jag håller mig på en väldigt låg nivå av kolhydrater äter jag mest kött, fisk och ägg. Grönsallad till det och en fet sås. Det gäller att väga allt man äter och hålla koll på kolhydratsinnehållet. Så får man räkna och hålla på.
Självklart man kan bli blockerad om man missköter sig.
Ja det klart!!
Ser det som att jag är en skötsam person, hahahaha
Om man vill minimera kolhydraterna så äter man ägg, fisk, kött, smör och grönsaker som har minimalt av kolh.
Det bästa är att lägga in sitt matintag i något kostprogram, jag föredrar fineli.fi.
Deras mått är uträknade, medan SLVs är ungefärliga.
tack för alla bra råd:) inte så mycket creme fraige och överdrivet med grädde då alltså? tvärt om vad jag trott..
ne jag har inte misskött mig faktiskt. :P blev medlem på sidan 1 min innan jag skrev inlägget. blev både medlem i viktminskning och sedan kolhydrater men det fungerade fortfarande inte. så logga jag ut och nu ikväll när jag logga in så funka det. :)
#10 Ibland kan det vara fel på sidan, bra att det löste sig :)
Grädde är ju så fett att man använder ganska lite av det, således blir det ju inte många kolhydrater :)
Mejeriprodukter innehåller inte så mycket kolh. per 100 gr. Men det är lätt att man får i sig för mycket av dom, eftersom de är så goda
. Det är t ex hur lätt som helst att äta 2 dl yogurt, och därmed 10 g kolh. Men det är svårare att äta kokt ägg för att få samma kh-mängd. Så mitt tips för nybörjare är att lägga in sitt matintag (och dryck) på ett kalkyreringsprogram.
jag använder nog mer än ganska lite isåfall. kan lätt smälla i mig en halv dl grädde utan problem. kött fisk och ägg, får man verkligen tillräckligt med fett från det? känns som att det äter man när man inte äter LCHF med. jag blir hungrig efter typ 1 - 2 timmar på vanlig kost, så tror jag måste ha i mig ganska mkt fett för att hålla mig någorluna mätt tills nästa gång jag ska äta.
#5, vad äter du för såser exakt då och hur mkt när du ska ligga under 20? vad blandar du oftast i såserna?
det är ju såserna som blir för mkt kolhydrater för mig. jag kollar lchf-recept och där står det ofta att man ska ha i 2 paket creme fraige och 5 dl grädde. idag hitta jag ett recept där man skulle ha i 2 buljongtärningar också och sen när jag kolla på innehållet så va det 10g kolhydrater per tärning :S givetvis till 4-5 portionder blir detju när jag lagar, men det blir ändå mycket på en dag känns det som.
Sen om ni inte äter så mycket av mjölkprodukter, vad äter ni till frukost, förutom ägg som kanske inte innehåller så mkt fett..? och till kvällen innan ni ska lägga er?
hjärngymastik det här med kosten ju..

" 5 g kolhydrater på 100 gram - Om man äter lite sånt till frukort blandat med grädde så borde man ju lätt få i sig 5 g kolhydrater där"
Det handlar om 5%. Äter du ett hekto youghurt till frukost?
Hatar cancer och älskar vårlökar.

2 paket creme fraise och en halv dl grädde är ju knappast ett recept till en person.

5 dl grädde och två burkar creme fraiche bllir 9 dl sås, och sen ska det väl vara nåt mera i också. 9 dl sås???
Skippa såsen, vettja, så behöver du inte lägga ner så mycket tankemöda på den.
>>>Malum domesticum<<<
#16 inte 9 dl till en portion. kanke blir 2dl per portion. men det bblir ju ändå mycket. det är det jag har hittat. men nu har jag köpt mig lite majo och bea.
100g är är en deciliter står det på förpackningarna.

#17. Men ta lite mindre då? Man måste ju inte följa recepten slaviskt.
Min ide om LCHF är att steka en kotlett (tex), koka lite blomkål och vispa ut pannan med en skvätt grädde. Klart. Buljongtärningar är mest salt, en god ide om man ska göra grytor eller Soppor är att hitta märgben som får koka med. Det blir godare, oavsett om man är lågkolhydrat eller inte.
#19 min buljong innehåller 11,3g kolisar på per tärning :P

Ja, men första ingrediensen brukar vara salt.