Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettbantningsmetoder-och-preparat
Läst 2716 ggr
Rubiin
2012-04-21 23:30
0

Svält

Jag och min kompis försöker båda gå ner i vikt. Men nu har det Hänt en hemsk sak (enligt henne). Under en vecka har hon knappt rört sig och ätit 1500 kcal dag, och gått upp lite i vikt. Hon blev så deprimerad att hon idag åt minst två paket glass och ett paket chokladkakor. Nu blev hon ännu mera deprimerad. Så hon läste precis på nätet att för att sätta igång igen så är det bra att köra två dagars svält. Man får bara dricka vatten och te, och äta två stora äpplen. Det ska man göra under två dagar och sedan fortsätta som hon gjort tidigare 1500 kcal varje dag, 40 minuter crosstrainer 3 gånger i veckan, styrka 3 gånger veckan och 10 minuter rockring. Men jag är rädd att två svältdagar inte kommer att göra saken bättre. Vad tycker ni? Kan två svält dagar vara bra bara för att hon ska må bättre? :)

Zadeira
2012-04-22 07:41
1

Två svältdagar tar hon inte skada av rent fysiskt, så länge hon får i sig vätska ordentligt. Det är inte fören det går en längre tid som kroppen börjar ta skada. Det kan vara en mental sporre för henne att komma igång igen genom det sättet, men generellt tror jag inte alls på att hålla på med sån jojo-bantning. Det leder ofta till psykiska problem istället och att hon mår ännu sämre mentalt. Bättre hon börjar redan idag med att äta ordentligt som hon ska och röra på sig, det mår både kroppen och huvudet bättre av!

Det är ju så att ibland går det upp och ner, ibland hamnar man i svackor och äter fel. Det man får göra är att se det som att "jaja, nu har jag misskött mig, men jag börjar redan nu att äta sunt igen så löser det sig." Ett par kilo upp och ner får man liksom räkna med i allmänhet genom livet.

Svält är aldrig en bra ide, för det leder lätt till att man börjar ta det som utväg istället och drar på sig större och allvarligare problem med kost och mat. Men det krävs mer än två dagars svält innan man tar skada fysiskt.