Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 13500 ggr
DolceVita
1

Vänja magen vid mindre mat?

Hej! Jag har ett jättejobbigt problem som jag kämpat med sedan jag var drygt 13 år (är 18 nu). Jag verkligen hatar min kropp. När andra säger "tänk på det du gillar med din kropp istället för det du inte gillar" så känner jag att det inte finns en enda sak med min kropp som jag faktiskt tycker om. Jag är kort (ca 163), har lår som går ihop, långt ifrån en fast mage, bristningar på insidan av låren, typ 'dubbelhaka' och jättefula vader.

Vet verkligen inte vad jag ska göra. Gråter jätteofta pga att jag inte kan ha på mig vad jag vill. Har heller inte badat utomhus på två somrar, hur varmt det än har varit. Kan varken bada hemma i poolen eller vid badplatser för jag vill inte att någon enda person i hela världen ska veta hur jag ser ut. Och när jag solar har jag alltid en topp på mig.

Har börjat springa flera gånger i veckan nu, men så fort jag äter efter träningen får jag ångest. Är inte så bra på det där och vet verkligen inte hur mycket och vad man får äta för att träningen ska ha gjort sin nytta. Men till den största frågan nu - Kan man vänja magen vid att äta väldigt lite mat? För de gånger jag provat hitills så har jag bara blivit hungrig igen efter ett par timmar. Men om man äter lite varje gång kanske man till slut vänjer sig och känner sig mätt ändå? Snälla hjälp!

What doesn't kill you makes you stronger.

Mooniq
0

Mja, att vänja kroppen med lite mat kan göra att du sätter kroppen i krig - då sparar den på varje liten gnutta som kommer in. Du går inte ner i vikt på det sättet.

Kolla ditt matintag, väg o mät och skriv in på tex matdagboken.se eller minmat.nu  då ser du hur mycket kalorier då får i dig per dag. Kvinna med stillasittande jobb/skola ska hålla sig nånstans mellan 1700 - 1900 kalorier / dag för att hålla vikten stabil.

OM du har problem med sötsug av olika slag, tex läsk, godis, chips o kakor så kan det kanske vara värt att läsa om LCHF där du äter ett minimum av kolhydrater - socker och stärkelse - kolhydrater föder sug efter nya kolhydrater .

Jag är sockerberoende och har hållit sockermonstret på avstånd nu i 4 år

Jag skapar förbränning i  kroppen genom snabba promenader och motionsdans.

När du tränar för att skapa muskler så kräver kroppen mer näring och det tar längre tid innan du ser resultat men om du skapar förbränning så märker man oftast viktnedgång ganska fort.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Zadeira
0

Det går absolut att vänja kroppen vid att äta mindre! Under en omställningsperiod känner man sig hungrig ofta, men när magsäcken dragit ihop sig så kommer du märka att du blir mätt på mindre. Jag drog ner mitt matintag till nästan hälften och i två veckor var jag hungrig, grinig och mådde dåligt hela tiden. Sen anpassade kroppen sig och nu (ett år senare) blir jag mätt på hälften så stora portioner. Men jag ser till att äta var tredje timme, det är viktigt för mig för att må bra.

Det är givetvis olika från person till person, men det är ofta bättre att äta små portioner och mellanmål var tredje timme än äta större portioner med längre tid mellan. Då håller du blodsockret jämnare och dessutom blir du sällan vrålhungrig. Det är ju ofta om man blir jättehungrig som gör att man äter mer än man behöver.

Jag skulle råda dig att dra ner på kolhydrater (pasta, bröd och sådant) och istället äta mer grönsaker och protein (kött, fågel, fisk, ägg mm). När du tränar är det viktigt att du äter bra och näringsrikt eftersom det kräver energi. Äter du för lite så tappar du inte bara fett utan även muskler, vilket i långa loppet är väldigt negativt.

Sen är det tyvärr så att ofta stämmer inte bilden man har av sig själv med vad andra ser. Man hittar fel och brister som ingen annan bryr sig om och som egentligen inte spelar någon roll. Då får och bör man jobba med sin självkänsla, för annars kommer du bara hitta andra fel även om du går ner i vikt…

bea28
4

Vet du en sak, de tankegångarna du har kan mycket lätt leda till en ätstörning. För att det du fokuserar på nu är inte de positivt fysiska effekterna (som bättre konidtion, styrka, mindre sjukdomsrisk ifall man är gravt överviktig) utan att du vill bli smal för att få bättre självkänsla.

Tyvärr mår man inte bättre psykiskt av att gå ner i vikt. Det psykiska måendet måste komma inifrån.

Anledningen till att jag skriver detta är att jag blir orolig av det du skrivit och att jag varit i samma situation som du. Jag har själv haft nästan exakt samma tankar och vet hur fruktansvärt destruktiv man kan vara mot sig själv.

Turligt nog har jag haft möjlighet att prata med mina problem med vänner och med skolans kurator, och därför sluppit en grövre ätstörning. Men tankarna finns där, alltid. Tyvärr. Och trots att jag gått ner nästan 10 kg. och faktiskt börjat tycka om hur jag ser ut, får jag fortfarande ångest för att jag äter "för mycket" och inte orkar träna en dag…

Så, mitt råd är, ät nyttigt och hälsosamt (absolut inte under det dagliga behovet!) träna så mycket du känner att du mår bra av och prata med någon om tankarna du har. För ångesten du får av maten kommer inte försvinna när du går ner i vikt.

Cawolina
0

Ladda ner appen shape up club om du har en smartphone! :D

Den är jättebra

Varga
1

Jag tycker först och främst att du ska lyssna på #3, väldigt bra inlägg! Jag har själv varit där och tyckt att hela jag var ful, men när mitt ex gjorde slut efter 4 år gick jag hos psykolog ett tag och fick hjälp med alla negativa tankar (då uppbrottet oss emellan bara var ett litet sandkorn på stranden).

Personligen har jag tappat 12 kg på 14 månader vilket jag tycker är en helt okej takt. Jag är inte nöjd än, men som #3 säger så har jag siktat in mig på en hälsosam kropp och när jag tränar och äter nyttigt gör jag det för att må bra. Tappar jag någon cm är det ett plus i kanten :)

Jag skulle i alla fall säga att öka sin vardagsmotion (trappor istället för hiss, gå av en station tidigare med bussen osv), dra ned på portionerna i vettig takt och dricka mycket vatten är det bästa för att tappa vikt på ett hälsosamt sätt. Lägger man till träning ska det vara för att det är kul (jag rider, simmar och dansar magdans, men hatar verkligen gym så dit går jag aldrig) och inte för att gå ned.

Hehe, lite svamligt inlägg så här på morgonkvisten, men hoppas det hjälper lite i alla fall :) Du är för övrigt välkommen att PMa mig om du vill ha någon att prata med lite över nätet, kan peppa dig med viktprylen och annat! :)

Ps; jag skaffade mig en stegräknare också, och kände att det passade mig. Man ska gå ca 10.000 steg om dagen för att må bra och hålla vikten - jag tog det som en utmaning att försöka gå fler steg än så varje dag ;)