Tips på billig, nyttig mat?
Jag skulle vilja börja äta nyttigare och jag undrar om någon har tips på billig, men samtidigt kalorisnål, mättande mat?
Man hittar ju massor av goda recept i tidningar mm men jag har oftast inte råd att handla med tanke eftersom jag lever under existensminimum..
Vore kanske vegetarisk något att satsa på?
Alla tips mottages tacksamt :)
Linssoppa brukar jag ofta göra! Och ha basmatiris till. Visserligen vitt ris, men fullkornsris funkar ju också =) Eller så skippar man riset helt.
Jag går jämt efter detta recept: http://www.tasteline.com/Recept/linssoppa
Jag har halva frysen full av olika grönsakmixer, snabblagat och kalorisnålt. Findus har toppengoda wokmixer. Som student levde jag mycket på Soppor, än idag faller jag tillbaka till gamla vanor. Kycklingsoppa, linssoppa, tomatsoppa, grönsakssoppa, morotssoppa, advokadosoppa, ärtsoppa med mera.
Wookmixerna kan du ha i köttfärs, kyckling, eller surimisticks.
Pasta med broccolisås, köttbullar med brunsås och rårvina morötter det går verkligen att göra mängder med lätta maträtter med några få ingredienser. Få ingredienser är ju en ändå en snål budgets favorit!
Passa på att köpa kött som är kampanj på eller lågt pris på grund av kort datum eller storpack. Grönsaker drygar ut mat är billigt, nyttigt och mättande.
Jag är noga med vart jag handlar vad, så kan man få mycket bra mat för lite pengar. Läser alltid reklambladen och handlar på olika ställen beroende på vart saker är billigt. Det blir att fara runt en del, men det tjänar man på.
Grönsaker kan man göra otroligt mycket med. Äta råa, ha i Soppor, tillaga på olika sätt. Det är bra att dryga ut dina maträtter med.Du kan köpa både färska eller frysta beroende på vad som är billigast för tillfället.
Köp storpack av kött, fisk, fågel och dela upp. Det blir billigare för det mesta, särskilt när det är kampanjer.
Soppor, som nämnts tidigare, är fantastisk billig och nyttig mat. Har du möjlighet är nässelsoppa så när som på gratis att göra och en av mina favoritsoppor som man kan variera i all oändlighet! Kirskål kan man också göra soppa på eller torka och dryga ut med när man bakar eget bröd (som ju också blir billigare i längden).
Min blogg; http://www.nattstad.se/Varganess
Tack så mycket för alla tips! Det hjälper oerhört. Har bland annat handlat på mig en hel del grönsaker nu :)
Jag har börjat köpa en hel del ägg också. Det är billig protein som kan varieras så mycket :) Gör omelett, äggröra, kokar dem och äter på mackan, i bakning, gratänger osv osv.. Gott och nyttigt!