Behöver lite råd och tips!
Hejsan alla! Jag vet inte om det finns någon liknande tråd, men vägled mig gärna till den i sådana fall.
Jag har varit ätstörd i sju år och det började med anorexia som senare spårade ut till bulimi. Nu håller jag på att friskna till, med hjälp av regelbunden behandling, men det finns några saker jag jättegärna skulle vilja ha hjälp att komma igång med. Som skulle få mig att acceptera mig själv ännu mer och jag hoppas ni kan hjälpa mig.
Jag väger nu 55 kg och är 160 cm lång och jag är vad folk kallar för 'smaltjock' är medveten om att jag inte är särskilt överviktig egentligen, men fettet sitter mest på benen och magen och jag vill bli av med det överflödiga och minska en klädstorlek. Jag antar att allt detta beror på de konstanta hetsätningarna, har ju inte varit precis nyttiga saker.
Men hur skall jag gå till väga? Vill liksom inte bli speciellt musklig och pinnsmal. Vill inte driva mig så hårt och insjukna så fruktansvärt igen. Bara minska benen och själva magen lite, för jag känner mig konstant uppblåst och stor. Så har ni några tips på fasta, dieter eller detox eller dylikt. Jag vet inte hur man går ner i vikt hälsosamt så dela gärna med er!
Jag måste vara så tråkig och säga att du inte behöver gå ner i vikt. Du ligger viktmässigt precis där du ska. Om jag skulle råda dig till något (håller själv på att tillfriskna från ätstörningar så jag kämpar med samma problem) så är det att äta nyttigt och försöka träna för att tighta upp kroppen. Det är med all sannolikhet så att det du upplever som uppblåst och som du vill bli av med bara behöver tightas upp med lite muskler. Inte så att du behöver bli någon body-builder eller stortränare, men det finns en massa bra toning/shape-träning som helt enkelt stramar upp din kropp och ger dig en mycket snyggare kroppsform där du varken blir tanig eller ser musklad ut. Du kommer med all säkerhet även må bättre både fysiskt och psykiskt med lite lagom träning.
Det kan vara så att om du upplever dig som uppblåst, svullen och stor så är du känslig mot vissa produkter. Jag ex svullnar upp om jag äter för mycket mjölkprodukter eller kolhydrater och sen tar det nån dag innan jag blivit av med uppblåstheten. Se över sådana saker, prova att minska det och se om det gör någon skillnad.
Har samma problem som dig. Jag hetsäter & spyr (i princip varje dag) onyttiga saker. Väger just nu ca 57-58 kg till mina 167 cm. Vill också få bort fett från mage och ben men vet inte hur. Är rädd att hamna tillbaka i det där extrema som gör att jag bara hetsar ännu mer i slutändan…
ni är båda normalviktiga! =) Träna lite för att göra kroppen tightare, och jag tror att ert "fett" ni vill bli av med jämnar ut sig med tiden när ni frisknat till och det gått ett tag! =)