gigantisk mage
Har bantat nu ungefär ett år. har gått ner från 126 kg till 104 nu, men ska gå ner 14 kg till och då kopmmer jag nästan att bli underviktig. Det jag inte är riktigt nöjd med är att det har inte tatt så mycket på magen, det verkar i stället ha tatt mer jämnt över på hela kroppen. när jag började var midjeomfånget i navelhöjd 135 cm och 117 cm runt rumpan. Nu efter 22 kilos viktnedgång är midjeomfånget i navelhöjd 120 cm och runt rumpan 107 cm. diffen där emellan har alltså bara förbättrats med 4 cm. När det gäller motion utöver arbetet så går jag oftast en runda på ca 2½ km varje dag. När det gäller kosten försöker jag äta nyttigt och undvika sötsaker. Men får erkänna att jag slarvat lite med att äta middagar. Kan säga att jag är mer nöjd med min kropp nu än när jag vägde 126, men tycker ju att midjeomfånget borde minskat mer än vad det gjort hitentills
Det går inte att punktförbränna fett, så därför ska du inte känna dig besviken över att midjan inte har minskat mer. Fettet tas jämnt över hela kroppen när man går ner i vikt, och därför är det bra att både väga sig och ta mått över flertalet kroppsdelar. Det är ju tots allt det totala som är viktigast, och att du mår bättre!
Sen ser man olika ut i grund och botten. En del människor har bredare rumpor, andra större mage, en del är kantiga medan andra vid samma vikt ser rundare ut.
Jag kan ju tipsa dig om att göra någon form av styrketräning och inte bara promenader som motion. Då finns möjligheten att du tonar dina muskler och på så vis drar ner midjemåttet ytterligare.
Jo det är klart får jag mer muskler förbränner jag väl fettet fortare. Får erkänna att jag har inte så mycket muskler. Går det inte göra en mätning på hur mycket kroppsfett kroppen består av? Jag menar har jag mycket fett har jag kanske övervikt i fett även om jag väger för lite efter en viktabell
Ja, du förbränner mer fett med mer muskler. Plus att du stramar upp kroppen så att den blir fastare, dvs du kan tappa flera cm bara på det!Kolla på denna bilden så ser du skillnaden på samma vikt i fettmassa vs muskelmassa!
http://2.bp.blogspot.com/_kwTdwId7b9M/SbUvJrmgU7I/AAAAAAAAFFA/phBeCk1mCCE/s400/image006.png
Det går absolut att göra fettmätningar! En del gym kan hjälpa dig med det, annars går det säkert att få hjälp hos sjukvården. Jag har själv inte gjort det, så jag är osäker på vart man vänder sig specifikt, men kolla på olika gym och hälsovårds-ställen.
Kom på nu att jag gjorde en fettmätning för ca 20 år sedan. Om jag minns rätt så hade dem en klämma som dem mätte med vid revbenen på magen och låret. Sedan gjorde dem nog en uppskattning hur mycket fett man hade på hela kroppen. Vill minnas att jag bara vägde 92 då och att dem beräkäknade att jag hade 12 kg för mycket fett på kroppen. Och 92 är ungefär vad jag ska väga efter en viktabell.