Ni som kör på VLCD
Hur blir det när man når målvikt? Ligger på man 600kcal per dag under dieten och sen börjar äta runt 1000kcal i vanlig mat är det ju logiskt att man går upp.
Jag ersätter en måltid med en bar, oftast frukost eftersom det går så snabbt. Ibland middag om jag inte orkar göra något bra, men då steker jag alltid grönsaker som jag äter efter också.
Ni som kör den här dieten, hur många kcal per dag ligger ni på?
När jag gick ner i vikt låg jag på ca 1000 kcal per dag, vilket är väldigt enkelt för mig att hålla nu också, men att ligga på bara 400-500 kcal dagligen som vissa VLCD dieter gör tycker jag verkar alldeles för lite, hur orkar man med saker då??
Jag kör inte VLCD och har inte gjort för min viktminskning, men jag drog drastiskt ner på kalorierna och kan svara utefter det.
När man äter mindre kalorier än kroppen egentligen behöver så går man ner i vikt. Logiskt. Men när du sedan når din målvikt eller vikten du vill ha kan du inte fortsätta äta långt under ditt dagliga kaloribehov, för då kommer du fortsätta tappa vikt. Du kommer med all sannolikhet behöva lägga till kalorier igen istället för att stabilisera din vikt och varken gå upp eller ner. Dvs de som äter VLCD och sedan börjar äta normalt behöver inte gå upp i vikt, om de se till att fortfarande balansera sitt kost-intag med vad de gör av med. Så länge man inte äter MER än sitt dagliga behov så går man inte upp i vikt. däremot så avtar viktminskningen ju så du fortsätter inte gå ner i vikt.
#1 jaha okej! Jag har varit frestad att dra ner på kcal mycket för att tappa kilon lättare, men blir jättetrött och får ont i huvudet så det funkar inget bra för mig tyvärr…annars skulle jag nog gjort det, även om jag tycker det verkar vara rätt ohälsosamt att svälta sig sjäv om man inte har fettma.
#2. Om du inte mår bra av det så rekomenderar jag inte att du gör det. Det är inte hälsosamt att försöka gå ner så mycket som möjligt så fort som möjligt. Det är bättre att låta det ta lite längre tid men att må bra under tiden, räkna ca 0,5 kilo i veckan. Det får du om du drar ner ditt dagliga kaloribehov med ca 500 kalorier per dag. Dvs om ditt basala behov är 1800 kalorier så ät runt 1300 istället.
#3 Jag räknade ut mitt kcal behov om jag väde 52 kg och då var det ca 1200 per dag. Det var min vikt förut, nu ligger jag på 56 typ och försöker gå ner igen. Jag borde alltså gå ner stadigt om jag håller mig på 1000-1200kcal per dag och sen inte gå upp igen? Jag är 163 cm om det gör någon skillnad..
1000kcal per dag är för mig enkelt att hålla annars, har bara ätit fööör mycket snabbmat och skit på sistonde..
#4. Det är ditt basala behov VID HELT STILLASITTANDE en dag. Jag väger också 52 kg… Sen måste du lägga på att du rör dig och är igång hela dagen. 1200 kalorier låter som en bra nivå om du mår bra av det, det är ungefär vad jag ligger runt när jag äter bra.
Jag gick på nutrilett förra året på sommaren. samtidigt som jag jobbade en hel månad med 5 dagars ledighet. Det är viktigt att man inte tränar mycket under en sådan diet, då förbränner man muskler istället för fett.
Jag gick sakta men säkert över till vanlig mat. samt tränade gym 5-6ggr i veckan. Har bara gått ned sen dess, och mitt dagliga intag av kcal efter nutrilett var ibland ca 1500 och vissa dagar säkert 4000.
Jag var ute och joggade 30 min varje kväll under dieten och första veckan gick jag ner 7 kg, andra 2,5 och jag höll bara på med endast nutrilett i 14 dagar, med 5 påsar om dagen (555kcal) jag ville inte ta den rekommenderade mängden för oss män, för jag fick för mig att det skulle förstöra allt.
mer frågor? pm:a mig.
Jag är väldigt kunnig inom detta område!
kram kram!
Sajtvärd på Neofinetia Ifokus
Japanska och Asiatiska orkidéer