Gå ner i vikt utan att minska maten?
Hej! Har ni några bra tips på hur man snabbast & lättast kan gå ner i vikt utan att minska eller ändra någonting på maten? Hur mycket & vad bör man träna för att gå ner så snabbt & mycket som möjligt?
Man bör inte satsa på att gå ner så mycket som möjligt snabbt. Man bör satsa på att hållbart gå ner i vikt, vilket inte är mer än runt 0,5 kg i veckan (om man inte har väldigt stor övervikt då det går att minska i vikt snabbare). Både kroppen och psyket tar lätt skada annars. Det är med andra ord bätte att det tar längre tid men är ett sätt som du mår bra av och som du kan hålla i. Det finns inga snabba, lätta lösningar om man vill ha ett resultat som håller.
Om du inte vill ändra kosten så se över ditt motionsmönster. Nyckeln till viktminskning är att göra av med mer energi än du stoppar i dig. Det går alltså inte att säga hur mycket eller vad du ska träna om man inte vet hur mycket du äter och hur aktiv du är i vardagen. Det är alltså upp till dig att se till att du rör dig mer om du vill gå ner i vikt utan att minska kosten. Vilken motionsform du väljer spelar ingen roll, all motion räknas och är bra för dig.
Det är enklare att ändra kosten och inte motionera (man går ner mer i vikt) än tvärt om. Jag måste säga att jag mår toppen av att ändra vanor och träna 3 gånger i veckan, och går ner ca. 0,5 i veckan.. ibland lite mer och ibland lite mindre (:
Det är inte säkert att man kan gå ner i vikt utan att ändra på maten. Det handlar ju helt om vad man äter och speciellt hur mycket man äter.
#2 Jo, klart jag vet det. Men nu är det så att det inte funkar att ändra på vad jag äter. :)
#4, Då får du helt enkelt se till att röra dig mer.
Det är klart att man kan gå ner i vikt utan att ändra kosten, men det är om man har bra kostvanor sen innan. Om man äter så mycket man förbränner varje dag och lägger till träning så går man ju ner i vikt :)
'putt'
Som sagt , rör på dig mer! Gå ut på långa promenader , gymma ibland och träna lite mer. Det hjälper. Sedan så kan man ju bara ta bort onödigt skit som godis.. det räckte för min mamma och hon har gott ner 4 kg på en månad (:
Tack för alla svaren.
#8 Äter inte godis eller kakor eller chips eller något sånt & har inte gjort på över 1 år så det funkar tyvärr inte för mig. :'((
Hm.. du kanske äter för mycket kolhydrater eller fett? Men som du skrev så vill du inte ändra matvanor så jag ska inte gå in på det. Träna är nog den ända lösningen. Men det kan hända att du går upp i vikt pga. ökat muskelmassa. Men då kommer du att se smalare ut ändå (:
Det man stoppar i sig måste förbrännas för att man inte ska gå upp i vikt och vill man ner i vikt dessutom så måste man förbränna mer än man stoppar i sig helt enkelt. Så kolla upp hur mkt du får i dig och sedan ser du till att röra dig så att du förbränner det du stoppar i dig, och lite till.
www.c25k.com vill jag tipsa om, -8kg på 2 månader utan att jag ändrade på maten.
Medarbetare på westernridning.ifokus