Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 2985 ggr
ToBeDa
3

Min vikt-/motivatios-tråd

Hej alla kämpare!

Jag måste få dela med mig av ett otroligt skönt besked vågen och måttbandet gav mig idag!

Jag började min vitk-resa för inte mer än en vecka sedan. Jag har börjat räkna kalorier (ligger runt 1300, vilket kanske är lite för lite) samt ändrat mina vanor. Jag försöker röra på mig lite varje dag, bränner av 4 friskis-pass i veckan och lägger in promenader nästan varje dag.
Håller mig dessutom borta från kolhydrater och kött.

Och det fungerar!

Vågen visade idag -1,2 kg! Det är till och med mer än vad jag tappade veckovis när jag för något år sedan helt slutade äta.

Visst är kanske det mesta vattenvikt, men jag vet att det dessutom märks lite på kroppen.
Midjemåttet har minskat med 1cm, under naveln mäter jag 2,5 cm mindre och låret har minskat med ca 0.5cm. Fantastiskt!

Jag kommer vara på bra humör hela dagen!

Zadeira
0

Det låter precis som mig, jag ligger runt 1300 kcal per dag, tränar på Friskis 3-4 gånger i veckan (både gympan och i gymet varierat) och promenerar en timme varje dag i stort sett. Äter väldigt lite kolhydrater, men mycket kött. Har hittils gått ner runt 40 kg på 9 månader! Så du ska nog kunna gå ner de kilona du önskar på detta sättet!

Kan bara önska dig lycka till och hoppas at tdet fortsätter lika bra! Grattis! Glad

ToBeDa
0

Ja, förutom köttet är vi verkligen lika!

Vad härligt att veta att det fungerar även för andra! Har oroat mig över att jag kanske får i mig lite för lite kalorier, men funkar det för dig borde det nog inte vara någon fara för mig heller.

40kg på 9 månader låter helt otroligt! Stort grattis! Jag ska "bara" gå ner ca 10kg och hoppas vara klar till min födelsedag i juni. Jag har alltså ca 5 månader på mig att gå ner de 10 kilona så om jag går ner lite mer än 0.5 kg i veckan så hinner jag.

Har du nått din målvikt eller är du fortfarande på väg nedåt?

Tove-
0

Grattis! 2,5 cm under naveln är ju riktigt bra på bara en vecka! Fortsätt på samma sätt så är du snart i mål! =)

När du väl har nått din målvikt, kommer du fortsätta att äta på samma sätt eller kommer du tillåta dig själv mer? Typ godis på helger, kakor på kalas o.s.v.?

Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

Zadeira
1

#2. Om du äter för lite kalorier beror väl lite på hur du rör dig i vardagen och hur mycket du egentligen behöver. Enligt min uträkning så ligger jag i nederkant, men det gör att jag inte heller behöver räkna exakt varje gram eller extra mellis utan har råd att det diffar lite. Har du räknat ut hur mycket du bör ligga runt? Eller hur har du kommit fram till just 1300 kalorier för dig? Det är ju möjligt att det är på tok för lite om du inte räknat på det ordentligt.

Jag tror inte det blir några problem att gå ner 10 kilo till juni. Det är dessutom bättre att ta det långsamt för då hinner kroppen verkligen med! På nyår låg jag 10 kg före min planering. Jag hade räknat med att det skulle vara ta mycket längre tid, men ligger på ett snitt på ca 4,5 kg i månaden och det är vad jag hört helt ok. 05-1 kg i veckan säger de väl är det hälsosammaste i längden!

Jag är inte helt klar ännu. Jag har räknat med ca 5 kilo till. Men egentligen så just nu fokuserar jag mest på att äta bra och framförallt träna. Vikten i sig är inte det stora nu utan nu vill jag bara få en snygg och hälsosam, välformad kropp. Bygger jag mer muskler vet jag ju att jag inte går ner de där 5 kilona, men samtidigt kan jag vara mycket mer nöjd med min kropp då. Väger hellre ett par kilo mer med en välformad och stark kropp än tappar både kroppsform coh muskelmassa.

#3. Jag har under HELA min viktminskningsperiod ätit godis, kakor och choklad minst två-tre gånger i veckan! Det handlar bara om hur man planerar det och framförallt i vilka mängder.

ToBeDa
0

#3 Jag vet faktiskt inte. Jag kommer ju absolut inte kunna leva ett helt liv utan snask, däremot kan jag leva ett helt liv utan att överäta snask.

Under den här veckan har jag faktiskt ätit 2 singoalla-kex, ett marie-kex, 100g naturgodis och 1/2 muffin.
Muffinsen och singoallakexen kände jag mig "tvungen" att äta eftersom att min kompis bjöd mig (jag vet att jag måste lära mig att säga nej då vänner bjuder, men jag är faktiskt lite stolt över att jag inte tog tillfället i akt och vräkte i mig kakor). Naturgodiset och marie-kexet åt jag av helt fri vilja. Var sugen, och eftersom att mitt kaloriintag ändå slutade på ca 1200 den dagen så jag har jag inget dåligt samvete över det. =)

I framtiden kommer jag nog fortsätta tillåta mig själv att äta onyttigt ibland, så länge det inte bli för mycket. Som tur är så är jag faktiskt ingen överdriven godisgris, jag tycker exempelvis mycket mer om macka än kakor, så om jag vill "unna" mig något så blir det oftast bröd med smör och ost.

#4 Jag har inte direkt kommit fram till att 1300 kcal är en bra gräns, det är snarare bara vad jag hamnar på. Jag tränar 4-5 dagar i veckan, så antagligen är det lite för lite, men eftersom att jag inte går runt och är hungrig så tycker jag att det känns onödigt att äta mer "bara för att".

Du har verkligen en sund inställning till vikt! Håller med om det du skriver om att hellre ha mer muskler och i och med det plus på vågen, än att riskera att förlora muskelmassa!

Tove-
0

Jag tror också att man ska våga äta onyttigt ibland, tror inte att någon klarar sig helt utan sötsaker. Det gör i alla fall inte jag ;) Men som sagt, sött ska ätas i lagom mängd. Det är lätt att tänka "det gör inget om jag är onyttig under helgen", men om man äter snask både lördag och söndag så äter man snask 104 dagar om året, vilket nästan är 1/3 av året!

Jag känner igen den där pressen vad gäller att äta kakor om man blir bjuden. Jag har jättesvårt att tacka nej utan dåligt samvete, även om det är min närmaste vän som bjuder… Men om man bara håller sig till 1-2 kakor är det inte så himla farligt.

Lycka till på din resa mot en hälsosam kropp!

Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

ToBeDa
0

#6 Nä, jag skulle inte heller klara mig helt utan sötsaker ;) Så länge de äts med måtta är de inte mina största fiender.

Idag smyg-vägde jag mig lite. Borde försöka hålla mig till en vägdag i veckan, men jag kunde inte hålla mig. Vågen visade -0.2kg, inget jätteminus, men det har ju alltså bara gått 2 dagar sedan jag vägde mig sist.

Hur ofta brukar ni väga/mäta er?

bea28
0

#7 Jag brukar väga mig (väldigt) ofta, ca 2 ggr per dag. Det är iof ganska bra, för då märker jag att jag varierar ganska mycket i vikt beroende på vilken tid det är på månaden och hur mycket onyttigheter jag ätit/tränat. Skulle jag bara vägt mig en gång i veckan hade jag nog blivit nojjigare, typ oroat mig om jag gått upp 1 kg. Det gör jag inte nu, för jag vet att jag tappar det kg lika snabbt igen! Räknar istället på min och maxvikt inom ett längre tidsspann, ex under 1 månad.

Zadeira
1

#7 Jag väger mig nästan varje dag, bara för att jag tycker det är kul att se skillnad beroende på vad man ätit, druckit och gjort dagen innan. Kan skilja upp till 2 kilo på ett dygn, så jag väger mig dagligen bara för skojs skull och bryr mig egentligen inte om ifall jag väger ett kilo mer eller mindre än dagen innan. Det som jag anser vara mina officiella resultat som jag faktiskt räknar på som seriöst är en gång i månaden, så det är den vikten och de måtten som jag faktiskt bryr mig om och som är viktiga.

En gång i månaden har jag en väg och mätdag där jag skriver upp resultatet, tar foton i underkläder och allt. Det är lagom tid tycker jag för då hinner man se resultat.

ToBeDa
0

#8 Oj, 2 gånger per dag? Typ en gång på morgonen och en gång på kvällen? Jag håller med om att man blir lite nojig när man bara väger sig en gång i veckan, det är därför jag ofta inte kan hålla mig till det.

#9 Smart att ha en officiell vägdag i månaden, det ska jag nog också börja med!

Zadeira
2

#10. Det tycker jag. Och ta gärna foton också, jag själv har jättesvårt att se skillnaden i speglen, men lägger man upp fotona bredvid varandra blir jag alltid lika paff och förvånad över skillnanden!

ToBeDa
0

#11 Åh, för- och efterfoton är alltid kul! Ska absolut fota imorgon!

ToBeDa
0

Ett av mina bästa tips vad gäller motivation är att läsa riktigt bra tränings/vikt-bloggar.

Dessa är mina favoriter just nu!

Sofi - Kunde jag, då kan du!

Robine - Värsta feta bloggen

Jenny - Live today - 52 kilo

Vilka är era favoritbloggar?

ToBeDa
0

Trots att jag trodde att jag åt för mycket igår visade vågen på -0,2 imorse. Trevligt, trevligt.

Har just avnjutit en promenad på 12km samt ett gympa-pass på F&S. Blir på så bra humör av träna! Underbart väder är det dessutom, idag är en GRYM dag!

bea28
0

#10 Japps, en gång på morgonen innan frukost, en gång efter efter kvällsmat.

ToBeDa
0

#15 Finns det någon speciell anledning till varför du väger dig så ofta, eller är det mest för att det är kul? =)

ToBeDa
0

Ett superbra tips som stillar godissuget är att skiva en banan och sedan täcka skivorna med kakao. Sedan stoppas bananskivorna i frysen i ca 2 timmar. Det är otroligt gott, smakar verkligen som hemmagjort chokladgodis!

Mums!

bea28
0

#16 Jag gör det endast för nyfikenhetens skull ^^ Och man får en lite mer realistisk uppfattning om hur mycket eller lite man väger under en dag. Blir lite irriterad på bantningstvprogram där de blir förfärade över att gå upp 200 g, när det är fullt normalt att ens vikt varierar :p Tycker att det bara eldar upp vikthetsen..

#17 Låter supergott! Det ska jag definitivt prova nästa gång jag blir sötsugen!

ToBeDa
0

#18 Heheh, jag är en sån där som blir lite förskräckt om vågen står still eller visar + några hekton, jag borde verkligen försöka inse att det är helt naturligt att vikten varierar. Dessutom visar min våg endast hekton i jämna siffror, så om jag har gåt ner från 0.8 till 0.7 så visas det inte… Siffrorna är alltså inte ens alltid tillförlitliga.

Ja, prova bananen, den är himmelsk!

ToBeDa
0

Idag stod vågen helt still, men som jag nämnde i tidigare inlägg visar vågen endast hg i jämna siffror, så det kan hända att jag ändå har gått ner 100g. Egentligen spelar det ingen roll. Jag vet att sättet jag äter på fungerar, så det är bara att vänta på att kroppen ska hänga med.

Dessutom har jag på 4 dagar tappat 1cm i midjan och 1,5 cm under naveln. Allt som allt har jag alltså tappat 2cm i midjan och 4cm under naveln. Go me!

ToBeDa
0

Oj, oj, oj. Idag slog allt tillbaka mot mig.

Dagen började bra med en nyttig frukost. Lunchen däremot var inte så näringsrik, blev bara potatis och sallad… Sedan tränade jag i 1 timme och promenerade i 1 timme, efter detta var jag väldigt hungrig. Höll mig till en banan och kände mig duktig.
Middagen gick också bra, åt spenatsoppa och en macka, men redan efter sista tuggan visste jag att jag inte skulle hålla mig på kvällen. Försökte dock avleda tankarna med en varmdusch.

Men nu sitter jag här med svullen mage… Har proppat i mig torkad frukt, en skål musli m. mjölk, en macka och en apelsin. Dåligt samvete? Nej, inte direkt. Ser detta mer som en utvärdering av min kosthållning. Jag klarar inte att gå på 1300 kcal om dagen då jag tränar 5 gånger i veckan…

Jag tror att jag ska försöka öka till ca 1600 kcal. Det kanske tar längre tid att gå ner mina kilon, men jag har ingen brådska. Ju längre tid det tar att gå ner i vikt, desto längre tid behålls den borta!

ToBeDa
0

Det har gått några månader sedan jag skrev här sist. Fortsatte efter senaste inlägget att gå ner i vikt så jag är på rätt väg.

Dock vägde jag mycket mindre än jag trodde när jag började. Det visade sig att min våg är helknäpp och den visar inte ett dugg rätt! Jag trodde att jag vägde ca 65 kg när jag började min vikt-resa, men när jag någon vecka senare vägde mig på vårdcentralen visade det sig att jag "bara" vägde 61 :O Tror knappast att jag gått ner 4kg på en vecka, så min slutsat blev att vågen var paj och nu är en ny införskaffad.

Dagens vikt är ca 58,5 kg och jag tänker fortsätta ner till ca 53 (är ca 160cm lång)

ToBeDa
0

Jag blir inte klok på våg-siffrorna! Vägde mig imorse och då vägde jag 58kg. Sedan åt jag en liten skål yoghurt och bär och gav mig ut på en timmes promenad/jogg och när jag vägde mig efter det vägde jag 57,6… Handlar det om att jag svettades ut vatten när jag var ute? Men borde inte yoghurten ha gjort att allt blev lite +/-/0? Förstår inte…..

ToBeDa
1

HUR TUSAN BLIR MAN AV MED SIN SVULLNA MAGE? Det är så jobbigt att gå runt och känna sig gasig och gravid! Har någon tips?

Zadeira
0

#24, Det beror på varför du är gasig och svullen. Finns olika anledningar och olika sätt att råda bot på det beroende på vad som är anledningen. Rör dig mycket, promenerar raskt, håll dig från kolhydrater ett par dagar och dra ner på mejeriprodukter.

Jag har märkt att när jag äter riktigt bra blir jag sjukt mycket gasigare i magen än om jag äter dåligt. Men jag är hellre lite gasigare och vet att det är för att jag ätit bra än är mindre gasig men har ätit halvdant.

Tove-
0

Tuggummi, kolsyrad dryck, sötningsmedel, lök, bönor, kolhydrater och mejeri brukar anses som ganska gasbildande så undvik sånt.

ToBeDa
0

Okej tack för tipsen! Har ni kanske dessutom några tips på hur man kan hantera den svullna magen när allt väl "brutit ut", alltså inte förebyggande utan "botande" :P

Zadeira
0

Som jag sa, rör dig mycket! Det brukar "rensa" ut både gaser och få igång tarmarna.

ToBeDa
0

Okej, tack för tipset!