Varför går jag inte ner i vikt?
Usch, allt käns så himla jobbigt just nu. Jag sköter maten bra, men ändå går jag inte ner!
I början av året bestämde jag mig för att gå ner i vikt och gick lååångsamt ner några kilo. Men nu är det stopp. Helt stopp! Jag var nere på 57kg och nosade, men sedan, utan att ha ändrat någonting, så väger jag 58,5 igen.
Först tänkte jag att det kanske var lingonveckan med medföljande vattensamling som spökade men det var det inte. Så nu har jag absolut ingen aning om varför allt bara har stannat av.
Jag tränar/motionerar minst varannan dag och maten kan se ut på följande vis:
Frukost: 1 macka med 1/2 paket makrill, några teskedar keso och en matsked hummus. Dessutom en kopp kaffe med kanske 1/2 dl mjölk.
Lunch: Halva tallriken fylld med ärtor, broccoli och gröna bönor. Ca 1 stor matsked keso, en liten sked hummus, 1/2 burk tonfisk och några oliver. Även här en kopp kaffe med lite mjölk.
Mellis: En macka med smör och ost samt en kopp te.
Middag: Päronsallad gjord på 1 päron, en llten näve valnötter, spenat och ruccola, ca 4x4cm stor brie-ost och ca 1dl vita bönor.
Kväll: en frukt och en kopp te.
Tyvärr kan jag ibland småäta lite russin och jordnötter, men det blir absolut inte mängder, högst 1/2dl
Äter jag alldeles för mycket? För jag tycker inte direkt att jag äter väldigt onyttigt. Någon som kan hjälpa mig att komma på varför jag inte går ner i vikt?
Jag tycker du ska försöka variera kosten mer! Det du ger som exempel är väldigt enformigt och kroppen behöver näring från fler olika källor.
Ta bort mackorna är mitt första tips. Sen tycker jag inte att din kvällsmat ser fullständig ut, där saknas en bra och ordentlig protein-källa.
Du skriver att du tränar varannan dag, men hur tränar du då? Du kanske ska ha i åtanke att mer muskler väger mer, så om du bygger muskler går du inte nödvändigtvis ner i vikt. Det är kanske så att din "fettvikt" istället blivit muskelmassa? Mät dig och fotografera dig, se hur kroppen förändras istället för att stirra på vågen!