Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 2933 ggr
Amorita
0

Gå ner i vikt

Hej jag är en tjej på 14 år som vill gå ner i vikt. Jag är 165 cm lång och väger 48 kilo. Mina lår är alldeles för stora och vill få mindre mage. Har slutat äta godis, chips och sånt och joggar varje dag. Igår joggade jag med en kompis i en timme,men vi gick mest och sen gjorde jag 20 situps, 10 armhävningar och strechtade. Är inte med på idrotten i skolan för jag skäms så mycket över min kropp. Jag har slutat äta lunch, hatar skollunchen. Men äter när jag kommer hem från skolan. Räcker det att jogga varje dag? Eller har ni andra tips?

[Emma--]
1

Du kan fortfarande växa mer när du är 14 år. Du väger absolut inte för mycket så tycker inte du ska satsa efter att gå ner i vikt :) Och lunchen är en av de viktigaste måltiderna så ät lunch. Vet att skolors mat inte alltid är det godaste :P Försök istället bara sträva efter att äta ordentligt och bra och träna lagomt. Och försök tycka om dig själv som du är. Mår du dåligt kanske det även går att prata med kurator?

Karmatarerskanise
4

Du väger redan lite, så du borde inte alls tänka i dom banorna som du gör. Det första du borde göra är att gå till skolsyster och berätta hur du tänker.

Att banta i din ålder då kroppen förändras så mycket som den gör i tonåren är farligt och kan skapa men för resten av livet. Så banta inte! Du har ingen övervikt och kommer hinna förändras mycket innan du är färdigväxt!

Amorita
0

Okej, egentligen tänkte jag inte på min vikt förut. Men eftersom vissa tjejer i klassen kommenterar hur jag ser ut vill jag inte ens visa mig i korta shorts längre. Man kan säga att jag har låtit dom sänka mitt självförtroende till noll och jag har bara tänkt att det blir bättre om bara jag blir smalare och går ner i vikt. Vissa dagar har jag bara ätit en macka.sen började jag gråta när vågen visade mer än 50 kg. Får ta tag i det här innan det blir för långt.. Har pratat med min mamma om det här och har inte insett att jag var nära på att få en ätstörning bara pga några kommentarer. Måste helt enkelt försöka acceptera hur jag ser ut och strunta i vad andra säger om mig, även om det inte är så lätt. Kommer byta skola nästa terminen pga det här och annat. Problemet är att jag oftast ser mig själv som tjock när jag innerst inne vet att jag inte är det. Förut vägde jag 55 kilo men gick ner till 44 när jag knappt åt nåt och när jag börjat äta normalt så gick jag upp till 48 -49 och då känns det som jag måste gå ner i vikt igen och då blir det en Ond cirkel.

Karmatarerskanise
3

Som sagt, du behöver hjälp och stöd av kunniga personer. Så iväg och prata med kuratorn eller skolsköterskan på direkten!

Det är inte lätt att vara tonåring. Minns själv hur osäker jag var.

Amorita
0

#4 kommer inte gå till nån kurator, är inte så pigg på att gå prata med en främling om hur jag mår. men jag har kommit närmare min syster om mamma så dom kan jag prata med. vet att jag måste börja äta ordentligt eftersom jag har brist på järn, vitamin A och D. men om jag var smalare så skulle jag trivas bättre i min kropp..

[Emma--]
0

Var inte rädd för att söka mer hjälp. Det kan vara läskigt i början att prata med en främling, men det kan ge otroligt mycket. :)

fridak
3

Du väger ju lite i förhållande till din längd och i din ålder förändras kroppen en hel del. Dra INTE ned på maten! Att träna i normala mängder är aldrig fel men låt det inte gå till överdrift.

Var du nöjd med din kropp innan vissa tjejer kommenterade den? En del mår bra av att trycka ned andra tyvärr, det gäller att inte ta åt sig av vad de säger.

Det är alltid läskigt att söka hjälp hos en främling, men faktum är att att kuratorer och skolsköterskor kan ge dig hjälp och har tystnadsplikt så inget du säger till personen får föras vidare.

Amorita
0

#7 Ibland fick jag tanken att jag hade tjocka lår o sånt. Men tänkt inte mycket på det.sen när några sa kommentarer om mig tex "oj!! Gud vad din mage putar!". Och andra liknande så tar jag åt mig. Jag kanske ska gå till Kuratorn senare, får se

fridak
1

#8 du är definitivt inte i behov av att gå ner i vikt, men som sagt träning är aldrig fel i vettiga mängder. muskler väger de också, mer än fett, så bli inte rädd om vågen visar på att du går upp. Det är bra att du börjat prata om det med din syster och mamma om det men det är aldrig fel att ta hjälp av kuratorn också.

mjuhm
7

Jag är lat & orkade inte läsa igenom kommentarerna.

Men såhär är det. Du är 165cm & väger 48kg, & det tycker du är för mycket? Har jag förstått det rätt? Jag är 9cm kortare än dig - 156cm - & min normala vikt är kring 50kg.

Du väger absolut inte för mycket, absolut, absolut inte. Du ska ligga på ungefär 60kg. Att låren är lite stora & magen putar litegrann, det är så normalt det bara kan bli! En kvinna/tonåring behöver lite "extra" fett på kroppen, för att kunna utvecklas precis som dom ska. Ät regelbundet, träna lagomt (& träna BARA om att du tycker det är roligt, inte för att du känner att du måste).

Att sluta äta är det farligaste du kan göra, speciellt i din ålder när du håller på att utvecklas. Din kropp behöver varenda lilla mikromilimeter näring som du får i dig. Krånglar du med maten & helt plötsligt slutar äta, så kan du förstöra dig själv för all framtid.

Allt som behövs är en nypa självförtroende & självkänsla. Kanske en hel deciliter? Liter? Två liter kanske? Bara du känner att du verkligen duger. Dina vänner ska fan inte sänka dig så lågt som dom har gjort. Dom är dina vänner - dom ska få dig att må bra! Inte må sämre!

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Fridaaaa
2

Jag är 165 cm också och ska väga minst 58-67 kg, beroende på kroppsbyggnad osv.

Men 48 kg låter för lite, på tok för lite. Och du är så pass ung så du ska inte hålla på att försöka gå ner i vikt med tanke på din redan låga vikt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.