Är det bra?
Jo jag är en 12-årig tjej som blir retad ständigt för min vikt men är det bra om jag äter mindre och tränar mer?
Folk jag känner säger att jag behöver all näring som det bara går men är det sant?
Jag brukar vara jätte trött när jag kommer hem men gör läxorna och vid 6-tiden så springer jag några kilometer när jag kommer hem så är jag jätte pigg. Men så ska man till skolan nästa dag och bli retad, jag tänker på samma saker varje dag
Har också tänkt på att ta batningspiller, är dom bra, vilket märke tycker ni är bäst osv…
Tacksam för svar

Först och främst: du är 12 år och ska inte banta på egen hand. Puberteten är på ingång, du växer fortfarande och det är viktigt att du äter rätt för att kroppen ska få all näring den behöver.
Det spelar ingen roll om du är överviktig eller inte - ingen, absolut INGEN har rätt att reta dig. Det är inte du som ska ändra på dig och banta, utan det är de som retar dig som ska sluta retas. Du har inte gjort något fel och har all rätt i världen att vara den du är.
Det är jätteviktigt att du berättar för någon vuxen som du litar på att du blir retad, så att mobbingen inte fortsätter. Jag har själv varit i samma sits som du, och jag vet att ingenting blir bättre om man bara är tyst.
Gillar du att träna, så fortsätt med det. Ett tips kan vara att börja på en aktivitet du tycker verkar rolig. Det kan vara alltifrån friidrott och dans till ridning eller innebandy. Man mår bra av att röra på sig och det är ett sätt att träffa nya kompisar.Var inte rädd för att prova på många olika saker, det kan ta tid innan man hittar något man fastnar för!
Om det är så att du är missnöjd med din vikt så be om att få prata med barnläkare/dietist. De kan hjälpa dig med att ta fram ett bra mat/träningsschema och samtidigt hålla koll på att du mår bra under viktminskningen.
Jag hoppas vekrligen att allting löser sig för dig.
Kramar!
Ta inga piller, om du inte har fått dem av en läkare, d.v.s. endast om din övervikt är så kraftig att du behöver medicinsk hjälp.
Det stora problemet är att du blir retad. Har du talat med dina föräldrar eller lärare om detta? Du ska inte behöva ändra dig själv för att inte bli retad.
Du skriver inte hur lång du är och vad du väger, så att bedöma om du är överviktig går inte för oss. Oavsett så bör du kanske prata med dina föräldrar eller en skolsyster om mobbningen, hur du upplever det och vad du känner angånede din vikt. Helt enkelt de funderingarna du skrivit om här!
Är det så att du faktiskt är överviktig så bör du ABSOLUT INTE banta eller börja hålla på med dieter på egen hand. Sök då hellre hjälp (tillsammans med dina föräldrar eller annan vuxen du litar på) av en läkare som kan hjälpa dig.
Du är 12 år och mycket, mycket kommer att förändras med din kropp bara på månader. Det bästa vid dina funderingar är helt enkelt att prata med någon "i det riktiga livet", för där kan du få all hjälp och råd du behöver av folk som faktisk kan sina saker.

Jag vet såklart heller inte hur din vikt är i förhållande till längd men det kan faktiskt vara så at folk retas UTAN att du är tjock. Ibland retas folk bara för att de själva har problem eller är dumma. Jag blev retad jättemycket om att jag var tjock och fet, och trodde själv att jag var det. När jag ser på bilder nu, från den tiden så var jag INTE tjock. Jag var smal.
Och även om jag hade varit tjock så är det ändå inte OK att retas.
Tag det lugnt och håll dig i form som du verkar göra, men ingen bantning, ok?! 
Jag håller med #1 OM det är så att du är överviktig, gå till skolsköterskan, hon/han kan ge dig tips hur du ska göra, så att du gör det på rätt sätt!
Tack så hemskt mycket för alla finna kommentarer och jag gick till en vuxen och sen pratade hon med dom som retade mig och jag fick även hjälp med min vikt minsknig, jsg började friidrott och hoppar 120cm
gick ner 16.2 kilo tack vare er!