Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1508 ggr
[Jessica_91]
0

Skulle behöva lite hjälp

Jag har googlat en del på hur det funkar att bygga muskler och samtidigt bränna fett och ofta så står det antingen att det inte går alls eller att det är jätte svårt och att många därför bulkar och deffar.

Men hur är det om man inte vill få några jätte muskler utan bara vill tappa ett par kilon och tona kroppen lite?
Jag har det senaste kört styrketräning ca 2 ggr i veckan men även minskat mitt kaloriintag. Har varit och simmat lite och försöker röra på mig mer allmänt men jag har en ganska stillasittande livsstil annars.

Jag började gymma (igen) i början av året och det hände väl lite i början men vikten och måtten förändrades inte alls sen. För ett par månader sedan så var jag duktig i 2 veckor och vägde all mat och försökte ligga på ett kaloriunderskott. På de två veckorna försvann 4 cm från midjan (hade ingen våg så kunde inte väga mig). Sen så slutade jag kolla kalorier men käkade ändå ganska bra så även om jag inte gick ner mer så höll jag mig på samma vikt. Har de senaste veckorna skärpt mig med maten igen (utan att räkna) och har förlorat 1 cm till runt midjan.
Har gått ner totalt ca 3-4 kg sedan den 2-veckors perioden jag räknade kalorier. Känns som att det går lagom fort, nu ligger jag ungefär på min normalvikt som jag har när jag äter "normalt" och är aktiv i vardagen (t.ex har skola att gå till flera dagar i veckan till skillnad från nu).

Det låter ju logiskt att kroppen har svårt för att bygga muskler när man ligger på kaloriunderskott men hur borde jag göra då? Jag ser på mina armar att jag fått mer muskler, för första gången någonsin så har jag lite "former" på armarna. Så lite har ju hänt i alla fall och jag vill ju som sagt inte få några jätte muskler.

Är det dumt att hålla på som jag gör? Borde jag satsa helt på att gå ner i vikt tills jag är "nöjd" (kanske 2 kg till max) och efter det ta tag i styrketräningen och tona kroppen?
Jag får ju resultat så här men kanske händer mer om jag gör på något annat vis?

Sarah
0

Man blir inte superbiffig över en natt och de flesta kvinnor blir det inte. Men varva med mer konditionsträning och gymma som du gör om du vill tona mer. Du behöver nog inte oroa dig för att bli för krallig, även de tjejer runt mig som tränar stryka som dårar blir inte biffiga.

[Jessica_91]
0

Tack fast jag har inte sagt något om att jag är rädd för att bli biffig haha ^^. Det jag undrar är ju om det är effektivt att göra som jag gör eller om jag borde ändra upplägg för att få bättre resultat. Dvs gå ner i vikt och samtidigt bygga muskler. Men det är ju bra om jag kan fortsätta så här, känner att det funkar för mig men jag är ju ingen expert på träning så tänkte kolla här, tack för ditt svar :-)

Sarah
0

Haha, sorry, jag läste in mer än du skrev :) tänkte att du inte ville bygga för mycket muskler.

[Jessica_91]
0

Ingen fara, jag läste om min text nu och jag skrev nog lite klumpigt också ^^.

Zadeira
0

Jag gjorde så under hela min viktminskning att jag styrketränade och kondistränade varierat ungefär lika mycket av varje i veckan. Jag har också hört det där om att det är svårt att bygga muskler samtidigt, men jag tror det beror på hur man menar med att bygga muskler! Menar man bygga muskler som i att verkligen biffa upp sig och verkligen satsa på att öka muskelmassa så att det syns rejält så är det rätt så svårt om man äter "för lite". Tränar du däremot i ett lugnare tempo och satsar på att styrketräna som en hjälp till viktminskningen så är det inga problem och man kan absolut få mer muskler.

Mer muskler bränner mer fett, så det är ett superbra komplement i din viktminskning. För ännu bättre resultat så kondisträna också!

Det viktiga när man tränar och ligger på kaloriunderskott är att se till att det man äter verkligen är bra saker. Se till att få tillräckligt med protein, det är det viktigaste för att öka i muskler.

[Jessica_91]
0

#5 Ah toppen toppen Skrattande Jag tyckte det lät lite dumt att en person "som jag" ska behöva bulka och deffa för att komma i form xD
Det har ju funkar hittills för mig att styrketräna och ligga på kaloriunderskott så det är skönt att jag kan fortsätta köra så här.

Ja kosten är inga problem, jag äter gärna grönsaker och är inget större fan av pasta, ris eller mat som t.ex pizza och McDonalds. Glad

Men hur blir det sen när jag inte längre känner att jag behöver ligga på kaloriunderskott, kommer jag bygga muskler snabbare då (förutsatt att jag styrketränar lika ofta)?
Det är inte så lång tid kvar tills jag känner att jag inte behöver bli av med mer fett och även om det inte finns någon "risk" att jag blir jätte biff så bör väl ändå kroppen bygga muskler i alla fall lite fortare när den får mer eller mindre lika mycket energi som den gör sig av med?

Det är absolut inte hela världen om jag kommer bygga muskler i samma takt då som jag gör nu men man skulle ju inte klaga om det gick fortare haha.
Målet är väl ganska standard, "bara" fast mage (dvs inget sexpack eller nåt), lite mer tonade armar och ben och fastare rumpa. Kan tänka mig att det kan synas lite på ryggen också utan att man tränar riktigt hårt.

Jag har ALDRIG varit i form, vare sig kroppsmässigt eller kondismässigt. Jag har varit spinkig och jag har haft ett par kilon för mycket men har alltid varit svag och inte direkt orkat mycket. Haft problem med rygg och axlar bl.a.
Så oavsett om det går fort eller långsamt så har jag verkligen bestämt mig nu för att lyckas. Glad