Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: kost
Läst 2073 ggr
noraa
0

Äta mycket fett?

om man äter 1 kg fett säger vi,går man då upp 1 kg kroppsvikt? altså lagras fettet från maten på kroppen?

snälla svara måste veta !

Chestnut
1

Riktigt så lätt är det inte. Anar att du är rätt ung och inte läst så mycket om biologi men först och främst finns ett basalbehov, dvs så mycket energi som kroppen behöver för att överhuvudtaget fungera. Energi finns både i kolhydrater, fett och protein men fett är det som är energitätast, dvs ett gram fett innehåller mera energi än ett gram kolhydrater.

Dock är fett och protein livsviktigt båda två, utan att få i sig det dör man. Hurvida kolhydrater är lika viktigt tvistar de lärda.

Utöver basalbehovet kostar rörelse energi. Alltifrån att gå upp ur sängen till att springa en runda kostar, men olika mycket.

Äter man mer än basalbehovet + det kroppen behöver för rörelse - då går man upp i vikt. Äter man mindre än de två tillsammans går man ner i vikt och äter man mindre än bara basalbehovet så svälter man sig.

Alltså är det individuellt.

Med vänliga hälsningar
Chess

Zabbio
0

Sen blir man oftast väldigt mätt av fett och har svårt att sätta i sig lika mycket fett som kolhydrater ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zadeira
1

#2 Fast det stämmer inte alls på mig, jag är tvärt om! Fett kan jag få i mig hur mycket som helst, men kolhydrater mättar mig mycket lättare. Så det är nog väldigt individuellt.

Zabbio
0

#3 Jo, fast oftast är det så :) Men jag har ju nog svårare att äta ett kilo smör/grädde än ett kilo banan/frukt/socker etc .. och det är ju väldigt sällan man äter stora mängder mat med lika hög fetthalt, jämfört med kolhydratshalten.. man kan ju tex äta bröd med 80% kolhydrater, men när äter man något med 80% fett?

Äter man sen fett med kolhydrater så verkar det gå ner väldigt lätt..

Men vad man föredrar och håller sig mätt på är väl olika. Men det är svårt att jämföra rakt av eftersom det oftast är mer kolhydrater i kolhydratrik mat än fett i fettrik mat. Så det blir ju mer kolhydrater ändå.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

_Charlie
0

Jag har ingen aning om hur mycket fett man behöver äta för att gå upp si och så mycket, det beror väl på hur många kalorier det är i det där kilot fett.

Du behöver äta 7000 kalorier mer än vad du gör av med i längden för att kroppen ska lagra 1 kilo fett på kroppen.

En vuxen kvinna (du är barn, jag vet inte vad barn ska äta) gör av med omkring 2000-2500 kalorier om dagen, vilket är vad man då behöver äta för att varken gå upp eller ner i vikt.

Äter då en vuxen kvinna med energibehovet 2500 kalorier om dagen, 3000 kalorier varje dag kommer hon gå upp ca ett halvt kilo i veckan, och äter hon 2000 kalorier kommer hon gå ner ca ett halvt kilo i veckan.