Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 3200 ggr
[Lupse]
2012-06-09 21:10
0

Snabbmat

Hej alla! Jag är en typisk "planera allt jag ska äta en dag innan" person. Imorgon ska jag och min kompis till stan och jag börjar bli lite orolig. I onsdags var jag ute och då "råkade" det slinka ner en hel ben och jerrys strawberry cheese cake och även en gigantiskt pasta med pesto och även ett pitabröd och lite pasta karbonara. Jag försöker att äta rent fram tills på torsdag då jag ska på fest och vill värkligen kunna äta av tårtorna och bakelserna. Nu tillbaka till ämmnet.. Vart kan man äta mycket kalori snål mat men ändå bli mätt? Maten får Max innehålla 280 - 300 kcal. Har kikat runt på tex Subway och där har dem subs med Max 6 g fett, och en hel macka går på ca 300 kcal. Men jag är inte så övertygad till brödet.. Vet ni någonstans mitt i Stockholm som serverar smal mat? ( behöver inte vara en snabbmatskedja)

_Charlie
2012-06-09 21:34
0

Gillar du kebab så är kebabsallad ett bra alternativ när sällskapet ska sluska i sig fett. :)

Ska du på finare ställe är det ju lätt att välja ett bra kött, men byta ut pommes/liknande tillbehör till en god sallad.

Zabbio
2012-06-10 10:54
0

Ta med några frukter?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Lupse]
2012-06-10 11:42
0

#2 Äter inte frukt, max en varje dag. Frukt innehåller på tok för mycket socker. Men jag ska nog äta på subway, kommer ändå bli mätt efter en halv sub (:

Karmatarerskanise
2012-06-10 13:22
0

Annars är ju sallader ett bra alternativ.

[Lupse]
2012-06-10 18:16
0

#4, ja det brukar jag också tycka men tyvärr gillar jag bara sallader med ost och fet dressing och det är inte direkt kalorisnålt.. hehe (:

Zabbio
2012-06-10 22:43
0

#3 Vad går du på för "diet" eller vilken inriktning dras du mot? :) Ett par kokta ägg är kanske bättre än frukt.

Har själv varit inne mot LCHF men nu plötsligt tvärvänt till att äta nästan bara frukt och grönt.  Fast man bör nog inte kombinera high fat och high carb.. :P

[Lupse]
2012-06-10 23:37
0

#6, Jag äter låg kalori + lågt socker. Försöker att äta mycket protein, och så lite fett som möjligt. Sedan försöker jag att inte äta för mycket socker för då blir jag bara sugen på mer, har provat. När jag åt ett äpple blev jag bara hungrigare och ville ha mer och då blev det helt plötsligt att åt jag 4 till, testade nästa gång jag var lika hungrig att äta ett knäckebröd med skinka och keso och då var jag inte hungrig längre. Har även läst att man inte bör äta mer än 50 g socker varje dag och jag hamnade på ca 80 g när jag åt mycket frukt. Det känns även som att min viktminskning har snabbats på utan mycket socker. Dock händer det oftare att jag hätsäter massa kakor och godis, men jag jobbar på det. (:

Zabbio
2012-06-11 11:29
0

#7 Ok :) För mycket protein lär kunna ge en del besvär eftersom det kan vara svårt för kroppen att bryta ner eller nåt (de flesta intoleranser är mot protein). Har jag för mig, jag ska inte svära på det för den biten har jag bara nåt vagt i bakhuvudet om. Men märker du att du mår sämre kanske du kan byta ut lite protein mot fett eller långsamma kolhydrater :)

Just äpplen är kända för att göra en hungrigare ;) Men visst kan det ligga något i det.

Hur mycket socker man bör äta beror nog dels på vad för socker och vad man äter mer.. till exempel har jag omvärderat sockret i naturlig mat, men inte i hallonbåtar :PSen är det ju kombinationen.. men jag vet iofs inte om jag kommer gå ner något i den kostplan jag nyss påbörjat, bara att den känns rätt just nu :)

Men det låter som om du har en bra, fungerande plan för dig. Vad äter du, har du lust att ge exempel på råvaror?

TjockaBerta
2012-06-12 10:54
0

"då "råkade" det slinka ner en hel ben och jerrys strawberry cheese cake och även en gigantiskt pasta med pesto och även ett pitabröd och lite pasta karbonara. Jag försöker att äta rent fram tills på torsdag då jag ska på fest och vill värkligen kunna äta av tårtorna och bakelserna"

Men du äter inte frukt för det är för mycket socker?

Du är tveksam till brödet i en sub men hetsäter kakor och godis.

Jag tycker att du ska prioritera om.

>>>Malum domesticum<<<

[Lupse]
2012-06-12 12:56
0

#9, Jag hetsäter inte varje vecka , det händer någon gång i månaden. jag var tveksam eftersom att kcal på en sub var räknat med ljust bröd och jag visste inte hur stor skillnad kcal mässigt det var på ljust och fullkornsbröd.

Ja, jag tycker att det är onödigt att äta frukt tex en banan för 110 kcal när jag istället kan äta en hel torskfilé för ungefär samma kcal och fisken innehåller mycket mer protein och jag blir mer mätt på den.

Och om man kollar på hur mycket socker en frukt innehåller jämfört med en brödskiva så ser man ändå en skillnad.

Jag äter lite socker i vanliga fall och dem dagarna jag äter kakor så är det okej enligt mig att äta socker. btw frågar jag inte om personliga åsikter.

TjockaBerta
2012-06-12 15:08
0

Nu var det inte torskfilé jag ställde mot frukten utan att du skriver att du vill kunna äta av tårtorna och bakelserna.

>>>Malum domesticum<<<

Zadeira
2012-06-12 16:10
0

TS, jag tror att du kommer hetsäta minde om du unnar dig att äta frukt. Eller att du äter frukten istället för de där glassarna, kakorna, chokladen eller vad för onyttigt det nu är. Jag personligen skiljer på socker och socker. Frukt är bra, den innehåller en massa nyttiga fibrer, vitaminer och mineraler. Om jag får sötsug så äter jag frukt, för trots att jag får i mig massa socker får jag även i mig nyttigheter som inte finns i kakor, choklad, glass osv.

Jag vet inte hur pass mycket kolhydrater och socker du äter vanligtvis, men att man får såna där attacker då man hetsäter skit kan ibland faktiskt vara kroppens tecken på att den behöver mer socker och kolhydrater. Det finns dem som talar emot mig nu och säger att det inte är sant och bara en vanesak, men jag personligen tror man mår bäst av att lyssna på kroppens signaler.

[Lupse]
2012-06-12 17:41
0

#12, Ja, frukt är mycket bättre än kakor. Men jag gillar kakor mer än frukt och jag vill kunna äta av dem istället för att trycka i mig frukt (är inte en fruktälskare). Just nu brukar jag äta 50 g jordgubbar om dagen och det stillar suget mycket. Jag äter inte kakor ofta men jag har skolavslutning den dagen och vill verkligen kunna göra det.

Det känns som att det har spårat ut lite här eftersom jag frågade om smalmat på stan (;

Karmatarerskanise
2012-06-12 17:43
0

Det viktiga är ju att du då på studenten tar en bit, och att du inte kränger :) Ibland får man unna sig.

[Lupse]
2012-06-12 17:46
0

Ska inte direkt äta en hel tårta men en bit + massa glass blir det nog, är värsta glassälskaren (:

ettlitetalias
2012-06-13 17:53
0

På subway kan du få mackan som en wrap eller sallad istället, då kommer du under 300kcal :) Det är brödet som står för flest kalorier i mackorna.