Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 18632 ggr
Chestnut
0

Tips på belöningar

Hej!

Tänkte att vi här kunde ha en tråd med tips på belöningar. Det kan ju ibland vara svårt att veta vad man ska hitta på när man uppnår ett delmål och belöningarna är viktiga för att man ska orka kämpa vidare :-)

Så skriv in förslag på olika belöningar, så kan vi inspirera varandra! Glad

/Amanda

Med vänliga hälsningar
Chess

[SarahOhrn]
0

Jättebra idé!! :) Har inga tips just nu en det kommer nog :D

Zaphix
2

För mig som är hästnörd är det lätt, finns miljoner saker jag vill ha och göra. :)
Problemet är bara att välja vilken av dom som belöning..

Min nästa belöning blir att jag får ridträna för en instruktör ifall jag lyckas hålla mig till planen. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

wanna-be-thin
1

jag har också funderat på vad man kan göra som belöning flera gånger, men antingen kommer jag fram till någon mat eller att köpa något. det tycer jag inte ör bra eftersom mat inte är bra belöningsform o köpa saker är inte bra för min klena ekonomi,, så det blir spännande om nån kommer på något bra :)

Chestnut
1

Har också urkass ekonomi :S

Får bara halva studiebidraget (525:-), andra halvan går till hästen.

Kom dock på det att jag fick presentkort på HM för 250:- i julas. Så min belöning när jag väger under 80 kg är att få använda detta och köpa underkläder som förhoppningsvis blir en storlek mindre :-)

Med vänliga hälsningar
Chess

[SarahOhrn]
1

Min ekonomi är inte heller hela hundra så skulle behöva få tips på billiga eller gratis bra belöningar! :D Även nåt som kostar ibland såklart, typ slutmålet blir ju att köpa en helt ny garderob, då ska jag lägga lite pengar ;) Men innan dess..

Har i alla fall 300 kr på make up store som jag fick i julklapp som inet ska användas förens jag nått under 90 kg.

Skulle behöva ha ekonomi så att jag kunde t ex för varje kilo köpa ett presentkort på 100 kr på någon klädbutik och sen när jag når målet har jag 2500 kr till kläder ;) Kanske får fjäska för sambon HAHA

Isatis
2

Klippte ny frisyr och tonade håret efter de första tappade kilona. Funderar på en bra dagkräm nästa gång.

Zaphix
1

Jag har insett hur mycket pengar jag egentligen sparar på att äta nyttigt, mitt matkonto blir betydligt lägre, vilket betyder att jag har råd med fler roliga saker. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[SarahOhrn]
0

#7 Det har jag också märkt! Dels blir det inte lika mycket skit man köper som inte gör någon nytta, mna lagat alltid mat hemma i stället för att köper mat och man äter mindre men bättre mat. Man får äta dubbelt så mycket vitt bröd än fullkornsbröd, t ex. Så i längden sparar man bra mycket på att vara nyttig! Jag sparar främst in på att jag inte köper chips o annat småplock varenda gång jag handlar.. Och snabbmat! Har nog sänkt matkostnaderna med minst 1000 kr jag o sambon… Förutom att han fortfarande köper sån skit! =P

Lorita
9

Är inte kicken när man gått ner eller nått resultat tillräckligt?

En kul sak är två burkar en med lika många kulor som man vill gå ner i kilo och en tom, sen flyttar man över en kula i den tomma burkan för varje kilo och ser hur killorna byter burk Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Chestnut
1

#9 Visst den kicken räcker långt. Men ibland känner jag att jag vill unna mig något för att fortsätta ändra mina levnadsvanor. För det ÄR bra kämpigt att gå ner i vikt ibland.

Med vänliga hälsningar
Chess

Lorita
2

#10 jag vet, efter fem kilo har man gått ner en storlek i kläder varför inte belönas sig med något som sitter snyggt vid vart femte kilo Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

wanna-be-thin
0

#9 det tyckte jag var bra tips! :D kul att se liksom ^^

[SarahOhrn]
0

#9 Det var faktiskt ett bra tips! Även om jag behöver något ännu större som en morot ibland, även om att man gått ner är en belöning känns det tungt att ha gått ner 6 kg av 32 t ex. Så när suget sätter in känns det lönlöst.. Därför behöver i alla fall jag en rejälare morot vid större mål! =) Men det va ändå superbra och roligt att se ju :D

Helajna
4

oj finns så mycket!
Efter de första kilona till min 10% viktminskning belönade jag mig själv med en ledig dag och bara gjorde det jag gillare (inte alltid lätt för mig att hinna med det) läste bok, myste med kaffe, tränade, osv :)

Sedan då jag hade gått ned lite till köpte jag min första S-top. Det var en HELT otrolig känsla! Från L-XL till S :D Jätte härligt :) Den topen kommer jag ALLTID att spara :P
Sedan var jag tvungen att unna mig nya kläder för jag kunde inte gå i mina gamla :)

Då jag gick i mål gick jag på bio och åt en god middag med min sambo :)
och varför inte fira med god mat?? Mat ska inte bara förknippas med viktuppgång, det är bensin för att kunna leva. Bara för att man ska fira något måste det ju inte vara med dålig mat? En nyttig, god och MYSIG middag med min sabo på resaturng var underbart :)
Sedan en HELT ny garderob var ett måste… jag slängde allt förutom en tröja jag sover i… den satt tajt då jag började (köpte den smma vecka) nu kan jag inte använda den annat än att sova i.
Jag slängde allt för att inte ha något att "växa" i, så det blev en del pengar men önskade mig och köpte på rea :)
Från L-XL till XS-S. jätte härligt! :)

Sen ett annat bra tips om man har ont om pengar är en mysig picknick eller liknande (inte rätt årstid nu men som småning om).
Att bara göra det man gillar tror jag är jätte viktigt! :)

Ylva-Li
2

#14 Du har verkligen en poäng!
Jag tror att sålänge man inte ser maten som något negativt, så funkar det att belöna sig med det. Sen behöver man ju inte dra på som bara den och ha en frossardag för att man gått ner 5kg. :)

Själv hoppas jag att om jag går ner 10kg, så får jag köpa promarkers. :D Pennor att teckna med som jag är sååå sugen på.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

wanna-be-thin
0

det jag menar med att man inte bör ha mat som belöning är att det blir en ond cirkel, jag känner att då hänger allt på mat, att berömma sig med mat känner jag drar en tillbaka, liksom "wow jag ahr äntligen gått ner 10kg nu ska jag belöna mig med något riktigt gott!" så äter man en stor pizza och massor av chips en dag, sedan får man tillbaka suget och tar lätt fram chipspåsen iegn och faller tillbaka. men visst man kan gå ut och äta på en lyxig men samtidigt nyttig restaurang, men om man tänker hemma belönar man sig gärna med 'fel' mat o det leder bara till dåliga saker , iaf för mig :)

[SarahOhrn]
0

Jag har också det som regel att jag sätter inte sjläva maten som belöning att nu kan jag frossa en kväll. Men däremot har jag som min belöning efter min månadskur Alli nu att när den är slut är precis när jag o sambon har 2,5 år tillsammans så då ska vi ev. gå ut och äta eller göra något gott här hemma, någorlunda nyttigt men ska inte tänka "dietmässigt" utan äta det vi tycker är gott men ser fram mot hela kvällen överlag, att ha det trevligt ihop, äta god mat, osv. Bara att lära mig äta i rätt mängd o inte frossa för det! :)

Helajna
0

Som sagt så sa jag inte att man ska frosssa och äta MASSOR bara för att! Om man går ned i vikt på rätt sätt så undviker man det förrhoppningsvis sen med, jag har slutat äta pizza, chips, läsk, osv.. varför  skulle jag då äta det bara för att jag gått ned?
Men jag tycker att det är viktigt att man lär sig behärska det. lär sig att "festa" på nyttig mat. men själva måltiden får inte bli något negativt i sig för då faller man tilbaka igen i alla fall, då alla festar på god mat och man inte har ett gott alternativ som man tivs med… vet inte om ni förstår min tanke :P
Men detta är givetvis efter person till person. och jag som har gått klart mina kilon och ändrat mitt liv kring mat och godis m.m. har ju lärt  mig detta. det är ju väldigt svårt i ett för tidigt stadium med…

SaJo123
1

Man kan ju köpa nån lyxig frukt som man inte brukar unna sig - tex ananas, hallon eller nåt och göra en god fruktsallad med lite vanlijyoughurt till…

Det är ju lite lyxigare men bra vitaminer i.

SaJo123
1

Man kan ju köpa nån lyxig frukt som man inte brukar unna sig - tex ananas, hallon eller nåt och göra en god fruktsallad med lite vanlijyoughurt till…

Det är ju lite lyxigare men bra vitaminer i.

Helajna
0

Precis :)
något nyttigt och gott men som man inte brukar äta :)

LinaN
1

Ett annat vardagslyx som man sällan unnar sig är en helkväll i badrummet så att säga…

har du en budget på säg 100kr så köp en fotfil, någon badkula eller badsalt och om pengarna räcker en hårinpackning/ansiktsmask.

Tappa upp ett bad med varmt vatten, i med badkulan/saltet och tänd några ljus på badkarskanten, släck ner, kryp ner i badet och applicera asniktsmasken, kanske har du släpat in radion/kasettbandspelaren/mp3-spelaren och drar på någon favoritmusik sen ligger man där och myser en lång lång stund. filar fötterna och smörjer in sig med en hudlotion efteråt.

sånt gör jag alldeles för sällan för mig själv så det är ett av mina mål.

Sedan kan man om man har litet mer pengar gå till en proffsmassör och få sig en genomkörare. säg att du sätter undan 50kr/kg eller 100kr/kg du går ner. För dessa pengarna kan man sedan "köpa belöningar"

själv har jag satt 100kr/kg, och då köper jag handarbetssaker som jag vill ha och behöver i mitt pillande. eller målarsaker eller annat sånt som är bra och ha men som man kanske inte behöver.

Själv är jag för snål för att köpa nya kläder var 5e kg, dock har jag planer på ett par nya byxor då jag inte har några i dagsläget som är "snygga" eller som inte är trasiga bortom all lagningsmöjlighet. Men sen när jag gått ner till min målvikt blir det att handla massa nytt. (fast med nytt menar jag att göra en rejäl repa på alla second hand i stan, finns inget bättre än färdigkrympta och mjuka kläder :D)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[SarahOhrn]
1

#22 Åhhh önskar jag hade ett badkar!!! =( Vill kunna göra sån där lyxbehandling på mig själv ibland som belöning men duschen känns inte lika lockande =P

[linda-pinda]
0

Vilken bra idé att sätta undan en viss summa för varje kilo man går ner! Det skall jag göra, tack för tipset!

SaJo123
1

Du får göra en inpackning i håret och sätta dig i morgonrock och läsa en glassig tidning och sedan ta sockerscrub och duschen och smörja in dig med någon härlig kräm efteråt!

[littlecat]1
1

Det kan vara bra att skriva upp i ex. word typ:
100 - Köpa nå smink (ex. puder/rouge/mascara…)
99 - Färga håret
98 - Köpa klösträd (om man har djur kan man lägga in saker, det får en också att kämpa mer, man vill ju att sina djur ska ha det bästa! Glad)
97 - Lägga undan * kr
..
83 - Göra en lista på saker jag vill ha
82 - Köpa kläder!

På min egna lista har jag köpa kläder när jag har nått min vikt. Orkar inte köpa kläder innan som ändå kommer bli för stora.
Annars kan man lägga undan 100 kr varje kg och då har man ju till kläder/vad som helst sen. :)

DuBetMig
0

Har börjar slipa lite på min belöningslista. Opas den 18e juni =)

5 kg - Opereras, vilken belöning, inte sant va?! :D

10 kg - Heldag med grillning, bad och vänners sällskap

15 kg - Införskaffa en våg ;)

20 kg -  En kväll på rockbar, med eller utan alkohol

25 kg - Införskaffa nya underkläder

30 kg - Turridning på häst

35 kg - SPA

40 kg - Införskaffa ny bur till råttorna

50 kg - Helg på GEKÅS

60 kg - Börja på helarmstatuering

Kan vara litet tips oxå..=)

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

jagga-ewe
0

Om jag lyckas hålla mig till att inte äta nåt onödigt ska jag rida långtur på Iskroken 14 juli. Det är den närmaste belöningen. När jag kommit under 65 kg (26 kg kvar dit) ska jag ta ett stort bett i sparkontot o shoppa loss. Däremellan har jag inte bestämt än. En plan är att åka på nåt Spa med tjejkompisarna, men när det ska bli är inte klart…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

jasmina.p
0

Åh gekås är ju helt klart dra belöningen, kasta hela garderoben när du nått mållinjen och ta en dag ledigt från verkligheten och bara shoppa!:) spara undan många tusenlappar så har du garanterat en ny garderob!;) Jag ska till gekås när jag är klar samt förnya balkongen som delmål :)

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

Henrik93
0

Mitt första mål (-25kg) belönade jag med att pierca tungan!

Det hade jag velat göra så himla länge, så kom jag på det typ några månader efter första delmålet, och nu har jag den!:)

Mitt andra delmål som blir ca -35kg (eller då jag har tillräckligt snygg mage) belönas med en "inverterad" navelpiercing!:)

sedan är jag klar och om jag lyckas hålla vikten (som jag hittils gjort i 1 år) i ungefär ett år till så kommer jag shoppa kläder som tusan!

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Zadeira
2

Jag hade som belöning att när jag nådde 60 kilo skulle jag äta en Ben and Jerrys själv. Nu väger jag 50 kilo och har fortfarande inte ätit den där glassen! Så mycket för den belöningen! :(

Det enda jag har unnat mig som belöning medan jag tappat mina 55 kilo är en riktig underbyst tightlacing-korsett! Får ofta höra att "nu behöver du ju ingen korsett när du är så smal", men man har ju korsett av andra anledningar också ;)