Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 11284 ggr
[Lupse]
2012-06-16 18:11
0

Cola zero

Är CocaCola zero dåligt vid viktminskning? Jag dricker det ibland när jag har lite sötsug eller är less på vatten. Jag räknar kcal och enligt flaskan innehåller den 0.3 kcal/100 ml (:

socka
2012-06-16 21:42
1

Det där är en omtalad historia vad man ska tycka om det. 

Jag anser att det är helt okej att dricka cola zero eller i mitt fall pepsi max. MEN egentligen ska man undvika sånt helt för att få bort sockersuget helt. Jag intar endast de när jag har "unna" mig dag o då är det de enda jag intar som belöning. 

Eftersom du räknar kalorier o antagligen väger din mat så kan du inta det, men jag tkr du ska tänka till om de verkligen är värt det. Du vill väl ändå komma ifrån de ohälsosamma livet du haft o få bort beroendet helt? 

Lightprodukter av just läsk (cola o pepsi) är bra på så vis att de innehåller lite kalorier o du kan inprincip dricka 2 liter om dagen utan att gå upp i vikt. Dock kan de trigga sockersuget och de lurar hjärnan så att du inte får några mättnadskänslor o då kan äta mer av maten för kroppen säger att du behöver de.

"Forskarna menar att konstgjorda sötningsmedel gör det svårare för kroppen att reglera hur mycket man äter. Den söta smaken gör att kroppen förväntar sig mycket energi – som sedan aldrig kommer. Då tror kroppen att det behövs mer mat och man blir hungrig och sugen igen." - Källa http://www.aftonbladet.se/vikt/article12698939.ab

Zadeira
2012-06-16 22:35
0

Det här med light-produkter är en omdebbaterad historia och alla har sina olika åsikter. Är det ok, är det inte? Är det farligt med sötningmedel eller inte? Triggar det sötsög eller inte? Osv,osv.

Jag personligen dricker både light-läsk, light-saft och äter light-produkter. För mig personligen funkar det bra och jag är medveten om att det kanske inte är bra med kemikalierna och allt det där, men jag trivs bra med det ändå. För mig triggar det inget sötsug och jag kan njuta av en kall läsk en varm sommardag utan skuldkänslor pga kalorier som jag hellre lägger på en god middag.

Alla är vi olika och endast du kan känna av hur din kropp mår och reagerar vid att äta/dricka light-produkter. Så känn efter hur det påverkar just DIG och bestäm sen om det passar dig eller om det inte gör det.

Henrik93
2012-06-17 14:24
0

om den söta smaken av en light läsk triggar hungern, kan vi tänka oss hur mycket tillexempel loka, bonaqua och alla andra vattensorter med väldigt söta smaker påverkar kroppen, om man skulle se det så alltså.

jag brukar dricka cola zero, jag blir aldrig överhungrig utav det!

sedan om det är nyttigt eller inte är väl detsamma. man måste lära sig vad måttligt är. annars är det väl klart att vi påverkas negativt av alla livsmedel.

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

[Aquelegia]
2012-06-17 23:13
0

Grejjen med zero produkter är att dom inte stillar sockersuget då sötingsmedel inte triggar kroppen att känna sig tillfreds. Kan inte dom rätta termerna men hjärnan reagerar alltså inte på sötningsmedel som med socker vilket gör att det oftast är så att man dricker mer lightprudokuter än dom emd socker.Vilket ju knappast är bra för kroppen. Sötningsmedel kan kroppen dessutom inte bryta ner som vanligt socker.

Finns en anledning till att barn inte bör dricka loghtprodukter.
Men för den söta smakens skull och kalorierna funkar det ju såklart.

Sarah-S
2012-06-19 11:54
0

Den stora faran med sötningsprodukter är att kroppen luras att producera insulin för att ta hand om nedbrytning av socker som aldrig kommer

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[Lupse]
2012-06-19 12:15
0

#5, Oj, det lät ju inte bra.. trodde faktiskt inte att sötningsmedel inte påverkade insulinet.

Men som tur är dricker jag cola max en gång i veckan just nu, stillar sötsuget med melon och jordgubbar istället (:

[Liinda]
2012-06-21 21:17
0

Jag dricker Cola Zero ganska ofta, för det påverkar inte min viktminskning. Men så är jag också medveten om att det är rätt ohälsosamt ur andra synvinklar.