Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1431 ggr
hannavego
2

De första stegen

Hej!

Jag befinner mig i den första fasen - d.v.s. jag har ganska nyligen tagit mig själv i kragen och bestämt mig för att stoppa min viktuppgång och starta min viktnedgång.

När man befinner sig i det här stadiet är det lätt att bli ivrig och överambitiös. Eller åtminstone så har jag lätt för att förvänta mig för mycket av mig själv.

Jag undrar om ni har några goda råd på vägen. Var bör man börja? Med träning? Med kosten? Eller tycker du att man ska ge sig "pang på" och satsa på allt på en gång?

jagga-ewe
0

Jag är där med, Hanna. Så jag vet inte om mina råd är nåt goda än. Men det har funkat de här veckorna…

Jag laddade ner en app till mobilen, och är nästan löjligt noga med att lägga in allt jag äter. Insåg att jag inte orkade leta upp värden för en Vicks halstablett jag tog mot min såriga hals, och att det inte finns några värden att få fram för alvedon o dyl, men annars så… O det hjälper mig. Dessutom ska jag regga min aktivitet i den, och det triggar mig att röra på mig mer. 8h skrivbordsarbete är inte många kcal brända, så då är det bra om man tar en lunchpromenad… Iaf funkar det så på mig. :)

Vidare har jag bestämt mig för att ta foton var månad. Och jag väger mig var vecka. Vi är tre tjejer på jobbet som peppar varandra, o har en gemensam fil vi uppdaterar var måndag. Så ser vi om det går åt rätt håll, o kan pusha den som kanat åt "fel" håll. Just att vi väger in på måndagar gör det lättare att hålla undan från godsaker på helgen, för det kommer ju märkas direkt då.

Men, jag tror man ska sätta realistiska mål. Nu vet jag inte var du börjar o hur mycket du ska tappa, men för min del inser jag att jag kommer tappa lättast i början, då jag har mycket att ta på. Så jag har satt mitt tidsmål långt fram. O sen några extra bonusar för mig själv om jag når målet tidigare. Men eftersom jag är sån som inte kan acceptera ett misslyckande, så måste jag göra så. Jag kan lixom aldrig göra nåt "bättre än förväntat" eftersom det bara skulle betyda att jag satt kraven för lågt, o det i sig är ett misslyckande. Ja, jag är ganska knäpp vad det gäller självbild och förväntningar på mig själv… :)

En annan sak som funkar för mig är att bestämma belöningar för mig själv. Jag har bokat in en turridning i mitten av juli, men även ställt kravet att jag måste fortsätta räkna kcal o ligga på underskott var dag tills dess. Annars blir det ingen ridning. Förhoppningsvis har jag även tappat 5kg totalt då, så det blir dubbel belöning. Jag passerade mitt första 10-tal i helgen som gick, det belönade jag mig själv med en bok för. När jag når nästa femma ska jag boka tid för att skaffa linser. Det var ändå tänkt att jag ska göra det i sommar, men nu har jag ett mål. När jag tappat totalt 10kg ska jag belöna mig på nåt vis, vilket vet jag inte än.
Huvudbelöningen, när jag nått mitt mål, är att jag ska ta ett bett i sparkontot o ge mig ut att shoppa kläder. Det lär behövas, för 30kg mindre JaggaEwe borde märkas på hur kläderna sitter. Hoppas jag iallafall…

Ja, en sak till. Som sagt, jag vet inte hur mycket du behöver göra dig av med, men för min del har jag sagt att jag ska inte träna styrka förrens jag tappat 12-15 av de 30 kg jag ska göra mig av med. Detta för att inte sänkas av att musklerna väger. Så än så länge tränar jag bara kondis. Promenader, cyklar med barnen, försöker springa lite, men är dålig på att springa. Visst blir det en del styrka inblandad, men inte aktivt tränande. Tex bär jag hellre vedpinnarna till kärran än lyfter fria vikter på ett gym. (Vi har tagit ner massa träd, o det blir en del ved att lasta på kärra då. Här snackar vi om vikter så fira att de växer på träd… *skratt*)

Uj, det blev långt… Hoppas det gett dig nån inspiration iaf!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Liinda]
0

Det första du ska göra är att förstå och påminna dig själv om att det tar tid att nå sitt mål! Och kroppen mår bäst om det får gå i en lugn takt.

Även om det känns tråkigt att det tar tid så kom ihåg att i slutändan står man där och då känns det som tiden har flugit förbi.

Börja i lagom dos med allt, så att det känns genomförbart inte bara för några veckor utan för resten av livet. Du måste ju kunna fortsätta resten av ditt liv och det ska funka med vardagen.

Om du råkar dippa ner i ett "jag orkar inte" fas, så tänk bara att det är okej att fela vi är bara människor. Det viktiga är att du fortsätter när kraften finns!

Det var mina viktigaste tankesätt när jag började och nu står jag här 21 kilo lättare 9 månader senare! Och tiden har flugit förbi!

hannavego
0

Tack för era svar, det var tänkvärda tips.

#1 Jag är jättedålig på att komma på bra belöningar, men ett belöningssystem tror jag är ganska effektivt. Ska sätta mig och försöka klura ut några bra belöningar till mig själv :)

#2 Grattis till -21! Det var inte dåligt presterat!

jagga-ewe
0

Hanna, jag har inte planerat in så många belöningar än, eftersom jag inte vet hur lång tid det tar att nå dit. Bättre att komma på det när det närmar sig. Som med linserna, det ligger inom räckhåll. Jag ska ha nåt vid 20 tappade med, men det känns som det är månader dit, så varför bestämma nu? Det kanske är nåt annat jag vill ha mer när det är inom räckhåll. :)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet