Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 1882 ggr
Magda
0

nytt försök trots värk

jag har försökt minska i vikt länge.. och lyckats och sen gått upp igen, nu har jag en 29 -30 kg som jag verkligen behöver bli av med för att kunna må bra, ett stort problem är att jag fått värk i kroppen, typ fibromyalgi eller nått i den stilen (fast jag har inte fått diagnos än) det gör det iallafall svårt med motion, vissa dagar är det omöjligt eftersom jag knappt kan röra mig..

skulle verkligen behöva några peppkompisar som också tänkt minska i vikt..

är det någon annan på denna sidan som har mkt värk och försöker trots detta? kanske kan vi stötta varandra lite?

kram/Magda

Zadeira
0

Jag har fibromyalgi och har trots det gått ner 55 kilo på 13 månader. Jag behöver inte gå ner mer i vikt nu men kan absolut relatera till hur det är med värken. Min värk är som värst vintertid. Visst har det blivit en del uteblivna träningspass och flera avbrutna sådana, men det viktigaste är ju trots allt kosten och att man då anpassar den.

Min värk har blivit mycket mildare sedan jag började träna och fått starkare muskler, och dessutom tappat all den där extra vikten. Hoppas du hittar en bra motivation som håller dig på rätt spår! Glad

IaMiaMaria
0

Jag har också problem med värk i hela kroppen, har inte heller fått någon diagnos för det. Jag har sedan i oktober gått ner 20 kg. Det går lite långsammare nu då jag knappt tränar alls, men jag sköter kosten så siffrorna går neråt iaf =)

Jag skulle behöva gå ner ca 20 kg till och kan gärna vara din peppkompis om du vill Glad

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Magda
0

åh så skönt att det finns fler

Magda
0

och så försvann det mesta av det jag skrivit.. Kul.. Har alltid trubbel med iFokus..

Magda
0

det jag skrev innan som försvann var iallafall att jag har problem med depression och panikångest med och så undrade jag vad ni gör för motion och om ni räknar kalorier eller ni går på någon speciell diet eller så..

IaMiaMaria
0

För mig är det första gången som jag lyckas gå ner i vikt, och denna gången utan att gå på någon diet. Jag äter vanlig mat men har dragit ner på portionsstorleken och äter på assiett ist för vanlig tallrik. Jag äter lite mindre kolhydrater som potatis och pasta och äter mera grönsaker till. Ofta blir det en stor portion sallad med lax/kyckling eller kött till. Har även minskat ner på mina mackor till kvällen och äter ist lite frukt nu.

Jag har inte uteslutit godsaker men äter mindre mängd och inte lika ofta som förut.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Zadeira
0

#5. Jag lider också av depression och ångest, får väldigt djupa dippar ibland. Jag joggar, tränar på gym och går på gympa-pass på Friskis och Svettis, allt mellan 1-4 dagar i veckan. Tack och lov har min mentala instabilitet aldrig varit ett hinder. Dock drog jag på mig en ätstörning som ytterligare en form av självskadebeteende som jag nu försöker bryta.

Under min viktminskning räknade jag kalorier. Jag åt allt men drog ner på kolhydraterna litegrann, och så räknade jag kalorier. Inget klurigt alls, inget "utesluta detta och detta" eller enbart leva på pås-dieter utan jag åt precis det jag ville men i begränsad mängd.

Zabbio
0

Även jag har kronisk värk, dock bygger den på en skada i en disk och två ryggkotor och blir bättre med motion. Men visst är  det motigt att tvinga en öm kropp att röra sig..

Jag har dock den fasta övertygelsen att motion i lagom/tillräcklig mängd minskar 99,9% av alla kroniska krämpor, när man väl kommit över den första, smärtsamma delen och musklerna runt värken börjar mjukna.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zadeira
0

#8. Ofta kan jag uppleva att värken är värre när man inte tränat eller rört sig för då stelnar man till och musklerna blir spända och hårda av värken. Sen gäller det ju att anpassa sin träning och motion till vad som inte gör det hela värre, och det kan vara svårt om man inte har en speciell diagnos eller innan man lärt sig hur sin kropp funkar med smärtorna.

Zabbio
0

#9 Ett hett tips är att promenera. Det är den allra naturligaste motionsformen för oss människor (vi är liksom hästar, vargar och många andra djur skapade för att gå långa sträckor per dag) och följaktligen den som har bäst inverkan på våra muskler och rörelseförmåga.

Man ska dock tänka på att gå på ett naturligt sätt; spänner man sig, går på tå, tar längre steg med ena benet, går snett med en fot, svingar armarna olika mycket (håller i kopppel tex) eller inte vågar röra ryggen alls så leder det bara till snedbelastning.. likaså om man trippar fram med korta steg eller överdriver längden. Att backa några steg är tt bra sätt att kolla hur man bör röra sig, eftersom man oftast inte lärt in fel rörelse i backning, men oftare än man tror vänjer sig  vid snedbelastning när man går framåt. (man backar ju inte så ofta att muskelminnet tränas, så där är ''fabriksinställningarna'' oftast kvar ;) )

Vid käproblem bör man dock ta det lite försiktigt, börja i liten skala eller om det är riktigt alvarligt kanske simma istället.

Men ryggproblem eller allmän värk brukar bli bättre med vanliga promenader. Första eckorna kan det bli lite värre för att kroppen är ovan, speciellt om man tar i och går för länge.  5 minuter kan vara tillräckligt första gången, och sen spä på efterhand.

Magda
0

jag har ju hund så att promenera mera är ju en bra ide för både hans och min del… Efterhand som värken blivit värre så har promenaderna kortats ner mer och mer.. Eftersom jag aldrig vet om en timmes promenad kommer att få mig utslagen och orörlig dagen efter eller ej.. ( och med två små barn så blir det ju en hel del man måste röra sig oavsett om värken är så illa att det känns som att man ska svimma.. ) men jag ska försöka öka på minuterna långsamt igen.. Ta 10 minuters promenad varje gång hunden ska ut istället för 5 och gå mer de dagar jag kan.. Har faktiskt haft ett par dagar förra veckan där jag kunde gå en hel timme och lite mer.. Denna veckan är hittills mkt sämre.. Hur mkt kalorier håller ni er till ungefär? Enligt matdagboken.se så ska mitt "basbehov" eller vad man ska säga ligga runt 2100 …

Zadeira
0

#11. Man brukar säga att det är bra att hålla sig ungefär 500 kalorier under sitt dagliga behov. Då går man ner ca 0,5 kilo i veckan. Jag åt mellan 500-700 kalorier mindre än mitt behov.

Zabbio
0

#11 kom ihåg att inte hålla kopplet i handen då det påverkar din gång. Att ha hunden lös eller använda ett vä sittande hundbälte att fästa kopplet i kan vara en lösning :)

Zofia89
0

Här har jag 40kg att tappa åtminstone och har åkt på rejäla diskbråck i 3st kotmellanrum… på kommande fler högre upp i ryggen… =/

Jag vet hur svårt det är att gå ner i vikt när man har ont, det är ju så förbannat svårt när man är frisk också!!

Nu vet jag ju att mindre vikt skulle hjälpa ryggen bli bättre fortare men just nu känns det som jag inte orkar med någon hälsokost…

Har hållit på med nutrilett ett tag men när jag fick diagnosen "många diskbråck" tappade jag lusten totalt… Jag försöker gå en promenad varje dag, vissa dagar funkar ju inte benen pga ryggen men annars försöker jag röra på mig… Men maten!! Obestämd

Magda
0

#14 maten ja :/ jag är alltid hungrig och grymt sötsugen.. Igår mådde jag kasst och trillade dit rejält med godis och glass & läsk.. Fint.. Misslyckas innan man ens har börjat :( och massa mat blir det med :/ är ju hungrig precis hela tiden så det känns lite hopplöst..

Zabbio
0

Men, gå inte på låg-kalorie dieterna, välj en hälsosam kost där ni får äta riktig mat!

Man kommer långt med att byta ut potatis, ris och pasta mot blomkål, morötter och liknande.

Och naturligtvis skippa godiset, saft, läsk (även sockerfri), ät hellre en frukt om sockersuget blir allt för stort.

Ät hellre grönsaker och rotfrukter än stora portioner kött (men normalstora portioner är såklart ok).

Det är inte svårt att byta ut ris och potatis mot grönsaker, snarare lättare. Köp färdigfryst och tina med kokande vatten bara.

Ät ägg.

Dessutom är bl.a. vete inflammatoriskt och det är bättre att undvika det om man har ont.

Zofia89
0

tyvärr är det så att "vanlig mat" inte funkar för alla… tidigare när jag åt vanlig mat i 2mån, max 1200kcal varje dag och konditionstränade varje dag gick jag upp 4kg…