Räkna kalorier
Hej!
Jag behöver lite hjälp med hur man räknar kalorier. Tycker att det är lite krångligt!
Skulle uppskatta om någon av er kunde förklara hur jag gör. Är det mycket väga mat och sånt som kommer upp eller läser ni enbart på förpackningar?
/Sabine
Blir lite enklare med denna :), finns även andra sidor om du inte gillar just matddagboken. Väga maten måste du, iaf i början. Sedan har du fått in känslan över hur mycket du ska ta av varje.
Titta på förpackningarna kan ju vara bra med så du vet om något är kaloririkt eller om det är ok.
// Pabblo
Tack! :) Ska kolla in sidan!
Jag använder www.minmat.net

Har du en android eller iPhone kan man även ladda ner appar där man kan räkna ut kalorier på olika matsorter. Då behöver man inte komma åt en dator för att kolla sitt intag.
I början är det nog lättast att väga för att sedan få en känsla för hur mycket 100g är av varje sak. 100g sallad innehåller ju inte och ser inte likadant ut som ex. 100g pasta
Jag tar upp den här tråden igen. Har precis börjat räkna kalorier. Jag har inte ändrat om någonting i min kost än utan vill se ungefär hur mycket jag stoppar i mig i nuläget för att kunna göra vettiga förändringar.
Jag har använt ett par olika sidor på nätet och en app, de visar ungefär samma kalori-intag.
Det märkliga är att jag knappt kommer upp i 1000kcal om dagen. Ändå har jag ju haft en stadig viktuppgång den senaste tiden, känner mig mätt ungefär hela tiden, och jag äter verkligen inte enbart kalorisnålt just nu eftersom jag inte kommit så långt att jag planerat om kosten.
Jag väger maten - det jag inte kunnat väga har jag försökt uppskatta, men det har inte behövts till särskilt många måltider.
Jag tror ju knappast att alla appar och sidor har fel, det måste vara något jag själv missar, men förstår inte alls vad det skulle kunna vara.
Ska kika på länkarna som finns i den här tråden, tyckte ändå att det är värt att ta upp ifall någon mer än jag har samma problem.
Måste bara tillägga att jag lever ett medel-aktivt liv till vardags, så kaloriförbrukningen kan inte vara under 1000 kcal. Går t.ex. minst 10000 steg om dagen, tror jag ligger på ca 12000 steg i genomsnitt.
hannavego; vad äter du på en dag tex? Och hur mycket av det?
Hera, det varierar väldigt. Har som sagt rätt nyligen börjat väga och räkna kalorier.
Aha! Här har jag kämpat med att skriva en utförlig tabell från en vanlig vardag, och nu såg jag vad felet är. Lite dumt att jag ens lyckades missa det - men jag hoppar alltid över att äta någon "random" måltid. Ena dagen har jag inte ätit någon lunch, en annan dag har jag missat frukost eller middag. Ändå har jag haft för mig att jag äter någorlunda bra vad gäller just de tre huvudmålen.
Det förklarar ju varför jag får så lågt på kcal-intag, men hur kommer det sig då att jag gått upp i vikt rätt mycket den sista tiden? (ställer frågan till mig själv, ni kan ju inte veta svaret)
Om du går upp i vikt och bara äter runt 1000 kalorier om dagen så kan det vara fel på hormonerna i kroppen. Eller så räknar du fel och får i dig mer än så.
Kanske dags att kotankta läkare och få kollat dig.
Nu dök en annan fråga upp:
Det måste väl ha betydelse när man får i sig kalorierna också? Inte för att jag gör såhär, men låt säga att jag äter 1800 kcal om dagen och får i mig dessa på endast två måltider á 600 kcal - på vilket sätt påverkar detta vikten?
Självklart strävar jag efter att fördela intaget jämnt under dagen med frukost, lunch, middag och 2 mellanmål, men i teorin, utan hänsyn till näringsupptag, blodsockernivåer m.m. så borde väl X kcal om dagen ha samma påverkan på vikten oavsett när man intar det… eller?
Hera, jag ska fortsätta räkna ett tag, har inte ens räknat i en vecka ännu och misstänker att jag lurar mig själv med omedvetna "frosseri-dagar" som förstås skulle vara orsaken till viktuppgången.
Tack så hemskt mycket för hjälpen!
tänk på att 1 kalori från choklad är nått helt annat än 1 kalori från frukt t.ex :)
#12. En kalori är alltid en kalori oavsett var den kommer ifrån! Däremot är näringsvärdet helt annorlunda på choklad och frukt och kroppen mår garanterat bättre av frukten.
en kalori från choklad orkar inte kroppen bränna det åker in direkt istället,en kalori från frukt bränner krooppen och använder sig utav så menar jag.
Det stämmer inte.
jo det gör det läkaren snackade om det med mig.
noraa, det låter konstigt. En kalori borde ju vara en kalori, oavsett var den kommer ifrån. Men som Zadeira säger, näringsinnehållet är ju helt olika och så gott som vem som helst borde ju veta att frukt är bättre än choklad.
Kan det ha varit kolhydrater läkaren pratade om? Nu vet inte jag om 1 kolhydrat från choklad skiljer sig från 1 kolhydrat från frukt…?