Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 2853 ggr
Chilli10
0

Vilken "metod" kör du?

Det finns ju så mkt att välja på. GI, LCHF, viktväktarna, drick/sopp-dieter osv osv.

Enligt vissa metoder är fett bra, i andra dåligt.

Vad ska man tänka på? Vilken metod använder du?

Mitt mål är att gå ner 10 kg. Har gått ner 2,5 kg på 3 veckor hittills.
Målvikten är 65 kg (ev 67 berorende på hur jag känner när jag väl är där), jag är 177 cm lång.

Det jag tänkt på/gjort hittills.
-Motionerar mera, dvs går längre promenader med hunden. Går alltid till o från jobbet (har jag iofs gjort föut också).
-Äta mindre portioner.
-Mer frukt och vatten. (Tidigare åt jag typ alltid frukt + kexchoklad eller chokladboll på jobbet.) 
-Inget/minimalt med godis/sötsaker/snacks.
-Mer sallad och grönsaker! 
-Mörkt bröd. 
-Ingen skräpmat.

Hur låter det? Några tips? :)

Dock svårt att hålla sig helt borta från vissa saker, men jag o sambon (som också försäker gå ner i vikt) kö med en lite slappare dag i veckan typ :P Kanske är en dålig idé, men lättare att hålla sig motiverad..

Aribigga
0

Just nu kör jag endast motionera mera ät lite mindre. :)

Ska se om det fungerar, tycker egentligen inte jag behöver ändra min kost speciellt. Vi försöker att äta grönsaker och dra ner på makaronerna, jag småäter inte och käkar ordentlig frukost. Blir jag hungrig mellan målen slänger jag i mig ett äpple.

Jag tycker att man kan ta det försiktigt i början så man inte bestämmer sig för att ändra drastiskt på allt på en gång jag tror att risken är att man tröttnar då.

Jag tycker det ser ut som en bra plan du har. :) Speciellt det med att ni har en dag som är lite slappare, så länge det bara hålls till den dagen ;)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Fridaaaa
1

Ska precis börja, fast kör mitt egna, ingen speciell
Har testat LCHF men min mage fixade inte det.

Ska göra så här:

**Maten 
*** Mindre potioner
* Äta regelbunden: Frukost, mellanmål, lunch,mellanmål, middag
*, Enbart godis/läsk på helgen, och då väldigt lite*
* Mer frukt

**Motion
*** Fler, längre promenader
* Ridningen, jobbar mer med mig själv & kroppen

Det är det jag kommer på nu, men ska försöka hitta något mer motionsgrej att köra:)

**Mitt mål
**Har långsiktigt mål! Annars kommer det inte fungera för mig.
Vill gå ner 7-8 kg till sommaren, vilket jag har bestämt mig för att lyckas med!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Karmatarerskanise
2

Jag gör lågkolhydratskost och räknar samtidigt kalorier.

Tränar 5-6 pass i veckan i form av Latin Jam (typ zumba), combat, core och lite styrka mellan varven.

Har gått ner 30+ sedan Nov 2010.

MarieEriksson
2

LCHF.
Gått ner 22 kg sedan 15 januari i år, ingen motion. Helt fantastiskt!
Ligger nog ganska lågt på kalorierna oxå, jag tror det iaf. Dom brukar hamna runt 1300.

Zadeira
3

Jag räknar kalorier och försöker få i mig så lite onödiga kolhydrater som möjligt. Tränar ett par gånger i veckan. Har gått ner 36 kilo på 8 månader.

Jag tycker att det du skriver absolut låter vettigt och som en bra ide. Funkar det inte så får du ju ta steget därefter och bestämma dig för att förändra något, men jag tycker du absolut kan börja med det du skriver.

Karmatarerskanise
0

Ah det glömde jag ju. Tycker också att din plan verkar bra :)

Chilli10
0

#1 Ja, jag tror faktiskt också att risken är stor för att man tröttnar då. De saker jag kör med är ju egentligen inget jättedrastiskt. 
Ja, vi ska hålla oss till en dag/vecka! Känns som lördag passar bäst, men går ju att variera.

#2 Ungefär samma då :) Man kan ju köra enklare övningar inne. Situps, armhävningar, plankan osv för att träna styrka :)

Mitt mål är också långsiktigt. Har målet satt till 1/5 (min födelsedag! :D)
Tänkte att det kan bli liiite svårare över jul nyår, men jag börjar nu iag så får jag se :) Får inte köpa några nya jeans innan jag gått ner :P

#3 Är det inte svårt/krångligt att hålla på o räkna? Ungeför hur mkt ska man äta på en dag?
Duktig du är med träningen! :)

#4 Oj vad duktigt! Har hört från flera håll att LCHF är bra.

#5 Känns helt otroligt :o Superduktigt ju :) 
Ja precis, så har jag tänkt. Om det "står still" kanske man vartefter får ta bort sin mindre nyttiga dag, eller ändra på ngt annat.
Till våren tänke jag att jag ska börja cykla med hunden också :)

Fridaaaa
0

#7 Hehe okej! :)
Ja det kan man göra, alltid bra :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Karmatarerskanise
0

#7 I början var det jobbigt att planera och räkna. Men efterhand så lär man sig vad det mesta innehåller och det blir lätt att planera dagens intag.En del saker behöver jag inte ens väga längre, ögonmåttet räcker.

Det är olika hur mycket man behöver. Men lite under 2000cal är väl det de flesta ligger på för att behålla vikten. Tränar man mycket kan man äta mer, tränar man inte alls så behöver man midre.

Jag ligger väldigt lågt(för mig), 1000-1200 är där jag håller mig nu i slutspurten. Har legat mellan 1000 och 1500 under hela resans gång.

Bortsett från de dagar då jag njutit av godheter som tex burgare ;)

Siggebus
1

Jag äter LCHF sedan en tid tillbaka. Vägde 106 kg när jag började och är nu nere på 78 kg.

Att tänka på: Det handlar INTE om att sitta och sleva i sig fett med skopa som  många tycks tro. Men man köper fullfeta produkter i stället för lättvarianterna som är proppfulla med tillsatser. Steker i riktigt smör alltså och har vispgrädde till t ex såsen.

Det handlar heller INTE om att man reducerar kolhydraterna till 0 - för det går inte. Grönsaker, grädde, ost etc innehåller kolhydrater så man får i sig det kroppen behöver.

Man skippar bröd, potatis, ris och pasta samt ser till att de matvaror man köper helst inte innehåller mer än 5 gr koldydrater per 100gr vara.

Sen lagar man underbart god mat från grunden t ex en härlig karréköttbit med smörstekta champinjoner, broccoli och en god gräddsås eller kanske bearnaicesås?

Tränar gör jag inget extra - inte mer än allt det jag går och cyklar i jobbet.

För mig är detta inte en tillfällig "metod" - jag mår så fantastiskt bra och vikten håller på att rätta till sig så jag ska leva så här hela livet. Börjar jag med alla de kolhydraterna jag satte i mig innan i form av pasta, ris, potatis, mackor, läsk, saft, etc etc så går jag upp igen och DET ska inte hända. :)

Chilli10
0

#9 Okej :)

#10 Jag har fått ganska mkt info om LCHF av en fd jobbarkompis som ofta o länge pratade om sin diet :P Ganska awsome att gå ner så mkt utan att träna speciellt mkt =)
förstår att det inte är en tillfällig motod för de flesta utan mer något man håller i. dock så är det ju bevisligen ett bra sätt för många att gå ner i vikt.

Tror dock att man över lag måste hålla sig till det man har gjort, det handlar ju ganska mkt om att ändra sina matvanor. Om man går ner 10 kg, sedan börjar äta massa pizza, pomme o annat onyttigt är det klart att man går upp i vikt.

Siggebus
1

Ja jag håller med dig och jag är säker på att man kan gå ner med vilken "metod" som helst - tro mig jag har provat de flesta genom åren. Glad

Skillnaden nu är att när jag äter så som jag gör nu så håller jag mig mätt och mår bra vilket fallet inte har varit tidigare med diverse "svältkurer".

Jag behöver inte en massa mellanmål för att jag är hungrig och sötsuget, som är min värsta fiende, hålls borta. Glad

Chilli10
0

Har inte skrivit något om hur det gick, så jag gör det nu. :)

Målet var satt till 1 maj och då vägde jag 67,5 kg. Då jag började på 75 gick jag alltså ner 7,5 kg. Är nöjd, men ändå inte supernöjd.

När jag gick ner de första 5 kilona tyckte jag att det märktes ganska stor skillnad på kroppen och så. Nu (ligger kvar på ungefär samma) känns det inte alls lika bra som då.. :P trots att jag ju gått ner 2,5 kg till.. Men man kanske vänjer sig också?

En av anledningarna till att jag inte är helt nöjd är att vi från mars kanske började att slarva en hel del, så tror att jag kommit närmare målet om vi "hållt i hela vägen".

Börjar känna att jag faktiskt vill ta tag i det igen och försöka gå ner ytterligare 2,5 kg. Sen tror jag mycket ligger i att jag måste bli mer vältränad. Motionerar mycket med hundarna och så, men kanske skulle göra lite enklare styrkeövningar hemma. Typ mage, armar och ben.

Boove88
0

#1 Jag tror inte på strikta dieter, alla förbudsdieter är en pest och pina. Gammal hederlig motion och kaloriunderskott i kombo med låga kolhydrater. Men blir du sugen på en big tasty, ät då den! Välj bort pommen och läsken bara, där ligger boven i det dramat( enligt mig, ingen dietist) Jag har slutat helt med läsk och godis, chips o gänget, köpt en kajak för ett tag sen, paddlar 5-6 ggr i veckan 1,5-3h/ passet, även nån halvtimma på motionscykeln till nåt bra på tv'n några gånger i veckan. Äter mycke grönsaker, fisk,kött men väljer inte bort saker som kanske innehåller mycke kolhydrater, dock ingen potatis,bröd, ris och pasta. En slapp variation på LCHF..? Jag har en bra grundfys, lätt för att bränna fett och bygga muskler, så det har funkat för mig. Startvikt:114( öka drastiskt i vikt i samband med nattkörning+dålig kost) Längd:178 Resultat: första 3 veckorna, 13 kg, nu har jag inte vägt mig på länge men ser en stor skillnad vecka för vecka! Hitta en motionsform som du älskar, om man hatar att jogga så ska du ju inte hålla på med det heller. Kajaking var min räddning, kanske din också ..?

Hellre mysig o härlig än tunn o eländig!

Wisteria
1

Jag kör Cambridge ren kur, ska köra det i några veckor och sen kombinera ett tag innan jag går över på vanlig mat helt och hållet.

Har hållt på i 4 dagar och gått ner 2 kg, så visst funkar det. Jag får inte träna/jogga på ren kur, men jag promenerar dagligen och när jag börjar kombinera ska jag träna upp muskler och börja jogga. Jag kommer gå över till vegetarisk kost och verkligen hålla mig ifrån godis och läsk - det är min största synd, haha. Ska även undvika kolhydrater så gott det går och räkna kalorier för att hålla min målvikt sen.