Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 2513 ggr
Zabbio
0

BMI 29.7

Mitt BMI ligger idag på 29,7 och jag ska tydligen gå ner 12 kilo för att nå övre gränsen på normalvikt. Jag behöver gå upp 7 hekto för att klassas som ''fetma''.

Jag tränar inte regelbundet och definitivt inte styrka. Lite latridning ibland när jag känner för det. Jag borde träna, det är ju sällan  fel, men vill bara göra det tydligt att jag inte kan klassas som ''kroppsbyggare".

Jag har relativt nyligen fått svar på lite tester och mina blodvärden är bra. Jag hade lite saltbrist bara.

Jag får ibland byxor av farmor som passar henne men där stilen inte känts rätt för henne. Hon väger ca 60kg och är väl ungefär min längd. De passar mig utmärkt, ibland är de till och med ett halvt nummer stora.

Så, vad tycker ni? Är jag fet?

(Jag drar faktiskt inte in magen på bilden eftersom det skulle störa trovärdigheten ;) )

För den som undrar så hade jag tänkt gå ner en 10-15kg, eller omvandla till muskler. Men jag har lite svårt att se mig själv som lidande av fetma.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Karmatarerskanise
0

Nej, du är iinte fet.

Jandy81
0

BMI är svårt, det beror ju helt på hur man är byggd.

Bukfetma är farligt, men man kan däremot ha nästan hur mycket extra fett som helst på lår och rumpa utan att det är hälsofarligt….

Jag har BMI 30,2 och alltså fetma. När jag berättar det för folk blir de mållösa och tror att jag skämtar när jag säger att jag ska tappa 16 kilo till innan jag är på gränsen mellan normalvikt och övervikt. De tror att jag kommer försvinna då.

På vissa andra är det tvärt om. Jag kan vara övertygad om att en person har ganska rejäl fetma men när man pratade med dem har de lägre BMI än ex.vis jag själv, TROTS att de helt uppenbart har mer fett på kroppen fördelat på sin längd.

Man ska inte stirra sig blind på BMI, bättre att använda speglen och hur man mår, vilken kondition kroppen, musklerna och lederna är i.

Bättre lite mer tyngd i en vältränad, välmående kropp än lägre siffror på vågen och livsfarligt bukfett som är som en tickande bomb.

J

Zabbio
0

Tack :)

#2 Det är väl vad jag själv anser också. En liten anledning till inlägget är att ge en tankeställare - för många går enbart på BMI utan att se i spegeln.

Nu behöver jag tappa lite, men kommer fortfarande räknas som överviktig även om jag tappar 10 kilo.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Boove88
0

Det här med bmi passar väl på "average-kroppen". Skulle en bodybildare kolla sin bmi så skulle han förmodligen vara smällfet:) hihi, ska inte stirra sig blind på våg, bmi, måttband, man blir lätt deprimerad!

Hellre mysig o härlig än tunn o eländig!

Zadeira
1

Jag tycker inte du ser ut att vara nära fetma. Lite hull ja, men nära fetma är ju löjligt att säga att det där är.

BMI är ett jävelskap så som alla siffror, mallar och listor baserade på en viss standard som ska stämma in på alla. Trots att man kanske har samma längd och vikt kan man ju se så otroligt olika ut och kroppar är olika byggda och fungerar olika för att må bra. BMI har kanske en viss mått av rimlighet i sig, men definitivt inget som man borde stirra sig blind på.

Tyvärr är det ju så lätt att stirra sig blind på siffror, både BMI, måttband, våg och klädstorlekar. Jag själv har fastnat i träsket att vågen styr, vilket resulterat i att jag tappat en jäkla massa muskelmassa som egentligen bara hade varit väldigt bra och hälosamma kilon att ha på kroppen.