Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 2127 ggr
[Joar]
0

Ge mig förslag

Jag vill ha en massa förslag till en stadig viktminskning.

Det jag har svårt med är fett, potatis, ris, pasta och grönsaker.
Vill heller inte att det är för mycket kalorier i det jag äter för då får jag ångest.

Jag är rätt så kräsen gällande mat men jag skall ge det en chans till.

Jag tränar lite med fria vikter här hemma varje dag i ca 30 minuter.

Har en cykel (visserligen halvtrasig) som jag kan fara ut med.

Jag har just slutat med godisätande. (tredje dagen idag) Jag dricker mycket te och i det har jag bara en skvätt mjölk, inget socker eller honung.

Det var nog det jag kunde komma på. Så har ni några förslag, recept och annat skojsigt som gör att jag går ner i vikt så skriv i denna tråd. Kommer att läsa allt som skrivs.

noraa
0

jag tipsar dig om du skulle vara sugen på godis elr vill ha nått att tugga på så kan du käka morötter (skalade) med dipp! försök att inte göra ngn fet dipp jag brukar använda mig utav 2 dl turkisk yoghurt (eko) och potatiskrydda över :) super gött!

[Joar]
1

Det är gott. Bra att du påminde mig om detta. Skall handla nästa gång jag är i butiken.

Zadeira
1

Tyvärr är det ofta så att man hör "jag har svårt för grönsaker". Men vad menar du egentligen med det? Det finns mängder olika grönsaker och har du verkligen testat alla? Allt från frysta grönsaksmixer i olika varianter till färska grönsaker.

Sen är det hur viktigt som helst att få in motion i rutinerna! Öka vardagsmotionen. Ta promenader, gärna minst 30 minuter var dag. Att träna muskler är givetvis hur bra som helst och mer muskler förbränner mer fett, men vill du gå ner i vikt är det konditionsträning av olika slag som ger bäst resultat.

Vad gäller kost är det så svårt och finns redan mängdr med trådar coh diskussioner om recept, vad man bör äta och inte. Men protein från fågel, fisk och bra kött är bra, liksom ägg. Keso med bär och lite nötter är ett utmärkt mellanmål. Gröt på rågflingor är min personliga favoritfrukost. Broccoli och blomkål är bra ersättare för pasta, ris och potatis exempelvis.

jagga-ewe
0

Jag har själv svårt för kokta grönsaker, men de flesta funkar råa. Morötter skulle jag inte kunna få i mig kokta, men råa är de underbara. Samma sak med broccoli, kokt är den vedervärdig men rå är den helt ätlig. Så testa att äta råa grönsaker. Eller så är du tvärtom, o gillar de tillagade grönsakerna bättre. Grillade tomater är nåt helt annat än råa tomater, en av de får grönsaker som jag äter tillagad. Okej, grillad lök oxo. Och majskolvar, men de är ändå godare färska.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Joar]
0

Vad jag menar med svårt för grönskaer är att jag inte tycker om smaken. Jag hade en "snäll" mamma som lät mig äta mat utan grönsaker så därför har jag även svårt med det som vuxen.

Jag brukar woka ibland och då kan jag äta grönsaker. Jag har lättare för lagade grönsaker. Ångkokta brukar vara gott.

Jag vill bygga muskler så därför blir det att jag tränar med vikter. Men jag har just börjat med att cykla så då får jag kondiotionsträning.

hannavego
1

Ibland när jag blir sugen på chips och dip äter jag knäckebröd som jag dippar i guacamole! Skrattande Mums!

Karmatarerskanise
1

#5 Men det där förstår jag inte heller. Alla grönsaker smakar olika.
Tror mer det sitter i huvudet och det kan man träna bort :)

jagga-ewe
0

Jag håller med #7, det är mil i skillnad på smaken av en tomat och en palsternacka. Det låter mer som nåt som sitter i huvudet. Försök intala dig att det är ätligt, o ge olika grönsaker en ärlig chans. Många smakar helt annorlunda med lite salt, men bara lite isf. Även svartpeppar kan ändra smaken så det blir lättare att äta.

Ebmfh
Trollcaféet

Karmatarerskanise
0

#8 Lite olivolja, salt och peppar kan gära mycket :)

Sedan kan man ju tillaga i ugn, steka, koka, ånga, riva, hacka, skiva, marinera, krydda, antingen smörsteka eller oljesteka eller steka utan fett.

jagga-ewe
0

#9 Jag hoppade över olivoljan eftersom TS skrev han har svårt med fett. ;) Men visst kan det göra underverk med det mesta! (Utom kokta morötter, det är hopplöst fall!)

Ebmfh
Trollcaféet

[Joar]
0

Jo visst är det något som jag fått för mig men det är så djupt rotad i min hjärna det där med att tycka om grönsaker. Men jag skulle ju försöka skrev jag nånstans vill jag minnas. Flört

-------------

Nu har jag bara en stor polarbröd kvar och sen blir det slut med det och mitt överätande av bröd. Nu gäller det att gnugga geniknölarna så att jag har något annat att äta. Visserligen har jag knäckebröd hemma men jag är inte ett så stort fan av det.

Karmatarerskanise
0

Skulle råda dig att låta bli allt bröd, även knäcke.

[Joar]
0

Japp det är planen. Skulle bara äta upp det jag hade för att inte "slänga pengarna i sjön". Knäcke kan jag låta blir för det är ingen höjdare egetnligen.

hannavego
0

Ibland strimlar jag vitkål och använder som pasta. Den kan ätas som den är, eller kryddad som t.ex. pizzasallad. Till det äter jag sånt som man vanligtvis har till spaghetti, t.ex nån bra färssås (gärna med lite hackade grönsaker i !).

Jag har också testat att göra mos av olika typer av grönsaker m.m. och äter det istället för potatismos. Med rätt kryddning blir det jättegott, men man får prova sig fram innan man hittar vad som passar till vad, om man är ovan.

hannavego
0

Joar, har du någon "favorit-grönsak" … någon som du faktiskt kan äta av ibland? Finns det något du gillar kanske vi kan hjälpas åt att komma på liknande smaker tänkte jag, så du lär dig att bli kompis med grönsaker ;)

[Joar]
0

Jag kan äta gurka, morötter, paprika, kålrot, vitkål, isbergssallad.

Broccoli och blomkål har jag försöka att äta men det går bara inte. Kanske om jag smular ner dom i köttfärssåsen så kan det gå. Flört

hannavego
0

Du kanske skulle gilla sötpotatis.

Och prova gärna andra salladssorter. Ruccola-sallad är dock väldigt bitter, men krispsallad skulle du säkert också kunna gilla.

Hur är det med ärtor, bönor och baljväxter förresten? Kikärtor har lite nötig smak, men minns att jag i början hade lite svårt för konsistensen men nu älskar jag dem!

[Joar]
0

Vad är en krispsallad?

Bönor och baljväxter vet jag inte för dessa har jag ju undvikit så jag kan inte uttala mig om dessa ännu.

Blir man inte fisig av kikärtor eller har jag fått det om bakfoten?

hannavego
0

Krispsallad brukar säljas i krukor, den är lite mörkare grön än "vanlig" sallad, med lite vågiga kanter på bladen. Men har ingen aning om hur den är näringsmässigt - tänkte mest på att det kan vara trevligt med lite variation ibland.

Jag vet faktiskt inte om man blir gasig i magen av kikärtor. Jag har aldrig blivit det eller hört att någon skulle ha blivit det. Men:

Jag får heller inte gaser av bönor, som folk brukar undvika av samma anledning. Det kan ha att göra med att jag har ätit sådant i 12 år nu så jag kanske har vant kroppen?

Däremot blir jag gasig av ärtsoppa, vitkål i större mängder, och mjölkprodukter i större mängd.

Ett tips vad gäller bönor, linser och liknande, är att inte äta dem bara som de är till att börja med, utan hitta recept att ha dem i, om du någon gång vågar dig på att testa. ;)