Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettätstörning-utan-närmare-specifikation-uns
Läst 2681 ggr
[Vargöga]
0

Bli fri sin ÄS

Har ÄS UNS och jag verkar inte få något hjälp av sjukvården, säkert för att jag är så gammal och att det går i perioder. En liten sak kan trigga igång ÄS:en så jag har tagit avstånd från allt vad kalorier heter och jag kan inte väga eller mäta maten jag äter vilket gör det svårt för mig att ha någon koll på det jag äter.

För någon månad sen la jag in ett mål mat om dagen (äter väldigt mycket bröd annars om dagarna). För någon dag sedan bestämde jag mig för att jag skulle få in ett till mål mat i mitt schema och jag hoppas att det skall ge med sig viktmässigt.

Jag tränar på gym 4-6 gånger i veckan och ganska hårt (enligt mig). Jag går tyvärr inte ner i vikt utan den bara ökar (måste vara musklerna som jag gått upp) och börjar närma mig 100-strecket. Jag gråter av denna viktökning.

Min största last jag har är godis och det låter ju konstigt med detta och min ÄS, jag vet. Men jag har minskat ner från två påasr till en påse per dag. Nästa vecka skall jag sänka ner till en halv påse per dag. Jag måste sakta minska detta för slutar jag bara rakt av får jag hemska utsättningssymptom. Har testat förut och jag klarar verkligen inte av att sluta rakt av.

Mina frukostar är hemska för jag blir erkligen inte mätt på två mackor utan det brukar blir 5-6 styckna istället. Jag är vrålhungrig på morgonen. Säkert zyprexan som orsakar detta som jag tar på kvällen innan.

vad tror ni. Kommer jag att gå ner i vikt nu när jag äter tre måltider och någon mellanmål per dag? Tar inga överdrivna portioner (förutom frukosten) utan en normal portion skulle jag tro.

Har börjat att äta kolhydrater till de varma måltiderna vilket jag inte gjort tidigare men bara lite. Tex. potatis och ris.

Sarah
2

Det låter som att bröd är en av dina laster. Tror att du skulle få mycket resultat om du tog bort brödet och bytte ut det mot ngt som inte innehåller snabba kolhydrater.

Karmatarerskanise
1

Sen är frågan vad som är en "normal" portion. För att gå ner i vikt måste du ligga på ett litet underskott med energin. 6 mackor till frukost låter itne alls bra. Föreslår precis som Saraah att du tar bort mackorna.

[Vargöga]
0

Vad kan ajg ta istället för dessa mackor? Jag ät vrålhungrig på morgonen. Havregrön klarar jag inte av för kväljningar bara av lukten. Mannagryn- och risgrynsgröt innehåller mycket mjölk.

Normal är vad LMV tycker är en normal portion.

jagga-ewe
0

Om du har svårt för mjölk är kanske inte fil o flingor nån bra lösning, det är annars det som funkat bäst för mig. Jag är oxo tokig i mackor. Mest knäckebröd…

Kokt ägg kanske kunde vara nåt på morgonen? Ät ett, vänta en god stund o se om du är mer hungrig. Ät isf ett till. Men, det tar ungefär en kvart innan ägget märks på mättnaden, så ta tid på dig.

Jag gillar inte "vanlig" havregröt, men rabarbergröt är gott. Koka rabarber i samma mängd vatten som till vanlig gröt, när de är mjuka tar du i havregrynen. Funkar även att göra med äpplen. Rabarbergröt med ett par jordgubbar till har inte nåt att göra med vanlig läbbig havregröt!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Zadeira
2

#3. Har du provat annan gröt? Jag äter mest gröt på rågflingor, eller grahamsgröt. Sen gör jag inte min mannagrynsgröt på mjölk utan vatten, det går bra det med.

Om du upplever dig som hungrigast på morgonen kanske du helt enkelt kan göra ett ordentligt mål mat istället då och kanske äta din "frukost" till lunch. Vissa människor behöver extra energi för att komma igång, och man måste faktiskt inte äta en "klassisk" frukost bara för att det "ska" vara så.

Sarah
2

Jag äter oftast vanlig mat till frukost, eller en proteinsmoothie. Det är ofta de snabba kolhydraterna som gör att folk går upp i vikt. Ris, pasta, bröd osv. Du verkar ju träna ganska mycket, så det är en kostomläggning du måste göra för att gå ner. Ät grönsaker istället för pastan och riset du har lagt till osv.

[Vargöga]
0

Tack för tipsen. Skall se vad jag kan hitta på. Köpte någon mild yoghurt från arla. Kan äta den till frukost och sen ägg och mitt te såklart.

gummigumman
0

Vore det inte bättre att ta reda på varför du har fått en ätstörning och försöka jobba med det istället för att laga kilon. Jag jobbar med det just nu och ju mer jag kommer fram till ju lättare går vikten neråt. I alla år har jag kämpat för att behärska min ätstörning och uteslutit allt möjligt, men vikten minskade inte. Det skapade bara sug efter just det. Även om du inte får hjälp så finns det mycket man kan göra själv. Önskar dig lycka till:-) http://blogg.amelia.se/smulan/