Hur ska jag komma ner i vikt?
Jag behöver tips och råd.
Jag behöver gå ner ca 30 kilo för att nå min trivselvikt.
Problemet är att jag inte hittar nån träningsform som passar mig. Jag har problem med både fötter och knän, så jogging och liknande funkar inte. Jag är allergisk mot klor, så simning och vattenjympa passar inte. Jag är opererad flera gånger för karpaltunnelsyndrom, och har nu fått minskad rörlighet i handlederna, varför inte styrketräning på gym heller är nåt alternativ.
Jag har tidigare spelat innebandy och volleyboll, vilket är jättekul, men det funkar ju inte längre pga knän och fötter.
Har oxå ända tills för 3 år sedan regelbundet ridit både islandshäst och vanlig häst. Detta har dock blivit för dyrt för min plånbok och dessutom har jag blivit för tung för att rida islandshäst, då de flesta har en maxvikt på 90 kilo.
Ät mindre har jag fått höra tidigare, men jag tycker inte jag äter fel, och det tycker inte min dietist heller.
Jag är en 35 årig tjej som är 161 lång och väger in strax under 100kg. Jag äter ca 1800 kalorier uppdelat på 5 mål om dagen. Har provat de flesta dieter som finns, varav bl a LCHF vilket inte alls passade mig. Har en hel del födoämnesallergier (bla tål jag inte fisk och skaldjur), så det är inte lätt att trixa med maten hur som helst.
Har oxå en del sjukdomar som påverkar både vikt, matintag och ork, bl a diabetes typ-1, och låg ämnesomsättning.
Jag har ett jobb som gör att jag mer eller mindre promenerar hela dagarna, men trots det går jag bara upp i vikt. Har gått upp ca 20 kilo i vikt de senaste 5 åren, varav 15 kilo sedan jag började med insulinpump…
Har ni några smarta förslag på träningsformer som skulle kunna passa mig?
Eller andra konkreta råd på hur jag ska komma ner i vikt.
Hej! Lider med dig. Det påminner lite om mig. Jag har en obotlig sjukdom, som påverkar hela kroppen och har kroniskt värk och smärta. Har hjärt problem och problem med sköldkörteln. Det var lite av det i alla fall:-) Du skriver att du har problem med ämnesomsättningen, medicineras du för det? Jag har anti kroppar mot sköldkörteln och äter levaxin och liothyronin. Sen jag började med det kan jag gå ner i vikt om jag kämpar. Innan ökade jag vad jag än gjorde. 1800 kalorier om dagen varje dag är nog lite mycket om du inte kan vara så aktiv. Jag brukar ligga runt 1500. Sen har jag vibbro platta och gåband. Även sjuk gymnastik program. Det är det jag kan göra. Om du går mycket på jobbet borde du ju gå ner även med det du äter. Låter som om det är nåt lurt. Nåt verkar inte funka som det ska. Du får gärna kika in på min blogg och kontakta mig om du vill. Jag bloggar om mitt liv med sjukdomar och övervikt och ätstörning. Skriver på mobilen nu och det blir bara tok;-) Om du hör av dig kan vi prata mer. Jag kanske har lite tips. Ska fundera lite. Ha det bra så länge:- http://blogg.amelia.se/smulan/

Du skriver att du gått upp mycket sen du började med pump. Det gjorde jag med. Jag har ju iofs väldigt höga insulindoser, vilket jag misstänker kan bidra till viktuppgång, även om mina läkare säger att det inte gör det.
Om du inte redan har gjort det, kan du be om att byta insulinsort, det kan hjälpa…
Jo, jag medicineras med Levaxin. Dosen ligger på 225 mg/dag, och läkarna tror den måste höjas snart igen… Ingen annan medicin har erbjudits för detta. Jag har frågat om Liotyronin, men läkarna säger att det inte är aktuellt i mitt fall. Vi har hållit på i 4 år nu och höjt dosen, så man tycker ju att de borde vilja testa nåt annat oxå
.
Problemet är att jag inte har nån "egen" läkare, utan får träffa olika varje gång. Då får man berätta sin historia på nytt hela tiden… Jag har en bra diabetessköterska som jag kan bolla tankar och idéer med, men hon kan ju inte hjälpa mig med alla problem.
Jag skulle vilja ha en besiktning av hela kroppen, så att säga, men till min vårdcentral kan man inte boka sådana besök. Man måste kunna peka på ett specifikt problem man har och sedan får man typ 15 minuter med läkaren. "Onödiga" prover är inget de erbjuder… Alla privata läkare eller "husläkare" har fullt och enorma köer, så de tar inte in nya patienter heller…
Jag har oxå, enligt mig, skyhög insulindos. Basalen ligger på 135,8 ee/dygn och bolusarna brukar vara runt 20 ee till måltid och 10 ee till mellanmål. Trots detta låg mitt BS alltid över 15 mmol/l. Tills för 7 månader sedan. Då bytte jag från Novorapid till Humalog. Vilken skillnad! Visserligen ligger insulindoserna kvar på samma nivå, men nu ligger BS oftast under 10 mmol/liter
.
En annan positiv grej var att jag första tiden efter bytet av insulinsort faktiskt lyckades gå ner hela 2 kilo i vikt! Men de gick jag upp igen av någon anledning. Fick problem med att hela jag svullnade upp som en ballong och samlade på mig vatten i armar, ben och leder. I panik kontaktade jag den läkare som jag sist gjorde en diabeteskontroll hos och han skrev ut vätskedrivande tabletter som jag kunde testa. De funkade och svullnaden försvann, men inte vikten…
Däremot har jag fortfarande problem med att underbenen, vaderna svullnar upp till tjocka korvar om jag sitter längre än typ 10 minuter…
Jag testade att cykla en stund igår, men upptäckte att jag knappt kan hålla i styret efter ca 10 minuter (ett nytt symptom, som verkar härstamma från själva handflatorna. Det gör helt enkelt för ont i och runt ärren efter karpaltunnel operationerna…).
Vet inte vad jag ska prova nu. Ska träffa min diabetessköterska i augusti. Kanske hon har nån bra idé…
Har förresten hört om folk som fått ridning utskrivet på recept. Nån som vet hur sånt fungerar? Jag vet bara att under den tiden jag aktivt red höll sig vikten runt 70-80 kilo. Så det är en motionsform som passar mig, men det är ju så dyrt att jag inte längre har råd…
Tack för era svar hittills!