Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 4490 ggr
Clancy2
0

Biggest looser camps

Finns det någonstans i Sverige något som kan liknas detta ? En plats man kan åka till för att få hjälp både fysiskt och psykiskt med sin övervikt ? Läkarundersökning, psykologhjälp, tränings och kosthjälp ingår. Detta känner jag skulle vara en stor hjälp för de som ej klarar av det hemma, i alla fall inte kan komma igång själva pga olika anledningar, man mår för dåligt, allmän hälsa för dålig för att kunna sätta igång etc. Känner själv att jag skulle ha behov av detta, bli filmad i tv Biggest Looser är inget alt för mig.

Pelle Långlös
0

Ja det skulle jag också vilja vara med. Inte i tv:n men ett liknande upplägg och träningsläger.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Mooniq
3

Jag vet inte om det finns såna camps i sverige men en fundering for genom huvudet:

Varför inte starta en själv? sätt upp lappar på affären om det finns fler i din situation som även dom känner att det är svårt att starta med träning och kost/näringslära.. Bilda en liten intressegrupp där ni blir nyfikna amatörer och läser om kost o näring och att ni även peppar varann att börja träna,, finns ju massor av bra träning. ring korpen, de har många roliga akiviteter.

Är man en grupp så kan man gemensamt beställa tid hos en läkare och få praktiska råd, och man kan nog efterfråga att få komma som grupp till en dietist. sen kan man läsa mycket själv där man kan redovisa inför gruppen..

Hoppas såklart att du kommer igång och hittar något som passar dig

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Pelle Långlös
0

Bra tips Mooniq

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Clancy2
0

Skulle tyvärr inte fungera för mig då jag är en sådan som börjar och slutar, börjar och slutar etc…Kan ju inte stötta någon annan heller då jag inte ens kan stötta mig själv. Läkare etc här är ej bra,har en dålig rygg också men får bara sjukgym som ej hjälper… Förhoppningen vore att i sådan situation istället få all tänkbar hjälp att komma igång under några veckor, "någon som står med pisken ", så man sedan får stärkt självförtroende att fortsätta på egen hand. Komma ur sockerberondet och annan skit man lagt på sig…

Mooniq
0

Då får du väl be nån stå med piskan då… fråga mamma, pappa, syskon, kompisar, grannar.. för om du har bestämt dig för att ge upp, så hjälper det inte ens att åka till ett camp.. det kan jag lova dig! Skrikandes

Men om du börjar i någon ände, så börja med att föra matdagbok. bli medlem på nån gratissajt, tex matdagboken.se eller dumbbell.se där kan du föra in allt du äter och du ser direkt hur mycket du får i dig, vad det gäller kalorier, kolhydrater, fett och proteiner..

Det finns en formel som man kan räkna på  , ta din önskevikt ( realistisk vikt) tex 85 kg x 24 = då ska du ligga på ca 2000 kalorier/ dag. du kan pendla lite upp o ner olika dagar tex 1700, 1800, 2300 kaloier men bör inte gå över 2400 kalorier..

Om du är en person som tröstäter eller äter för att du inte har något annat att göra så ser du direkt hur mycket du får i dig.. och när man har det svart på vitt så kanske det kan vara lättare att låta bli vissa saker som tex godis, kakor, läsk och pommes frites..

Om du skulle vara på ett camp, vad tror du då att du får äta?? knappast snabbmat och godis.. börja o ta en funderare  på vad du kan förbättra i din kost, mer grönsaker, skippa läsken och bärsen.

detta är bara exempel som jag ger dig..  Du bör oxå låta en bra läkare undersöka dig.. och kolla så du inte har ämnesomsättningsproblem

Clancy2
0

På ett camp får man lära sig äta och laga nyttig mat förstås, varför skulle man äta snabbmat?! Där skulle man även ha folk runt om sig som har FULL FÖRSTÅELSE för hur många känner sig som är övervikta,inte få onödiga kommentarer som oftast kommer från folk som inte själva är insatta. Jag har sett många i BL i USA och Sverige som blivit av med sina inre "demoner" och hur de många gånger har brutit ihop innan de kunnat gå vidare stärkta. Alla fungerar inte på de tipsen du gett Moniq utan behöver något mer. Alla har inte heller ett stöd i vänner och familj utan är ensamma i sin kamp. För min egen del är jag övertygad om att ett camp skulle hjälpa många inklusive mig själv, även om du själv inte tycker det. Jag har inte kunskaper eller sitter i sådan sits att jag skulle kunna starta en camp då jag behöver hjälp själv först och den hjälpen tycks inte finnas och det hjälper definitivt inte att någon säger - ryck upp dig och få arslet ur vagnen!!

Mooniq
0

. men det är ju i grund och botten det ett camp går ut på.. att förändra sig och sin livsstil.

Om du har psykiska problem så ska du självklart söka proffisionell hjälp för det, du kan inte sitta still o vänta på att hjälpen söker upp dig, eller hur..

Om du frågar din omgivning - är de verkligen nonchalanta mot dig? eller vågar dom inte fråga/ ställa krav.. för ibland tror man att man vet en massa saker men när man frågar runt så får men svar man aldrig trodde var möjliga -det har hänt mig.. jaghar oxå varit en sån om har gett upp, suttit i min lilla glasbubbla och väntat på att någon ska se hur dåligt jag mår. men det händer inte.. jag var tvungen att ta tag i mig själv. Mitt stora problem genom livet har varit IBS - problem med mage o tarm och under de sista åren har jag även gått upp i vikt..

Jag kör LCHF - och för mig funkar det, men jag var även tvungen att ta bort alla mejerier och kaffe- för det går jag upp i vikt på..

jag reggade mig på dumbbell.se och fick se hur mycket jag åt varje dag och det är lätt att följa statisktiken. Den 19 mars började jag med att gå långa promenader + att jag då slutade med mejeri och kaffe.. tills idag har jag tappat 14 kg. .jag promenerar mellan 2 - 6 dagar / vecka. - jag har lovat mig själv en promenad varje dag det är uppehållsväder.

När jag ser på BL på tv så blir jag förbannad, för som tittare får du ingen inblick alls i vad de äter eller vilka mängder de äter , men de tränar som galningar många timmar per dag alla dagar i veckan. javisst tappar de vikt och ja visst händer det mycket men vad händer sen? när kamerorna stängs av? Man märker ju direkt en mindre viktminskning på deltagare när de ska klara sig själva och där coachen plötsligt dyker upp och bannar dem för att de inte orkar träna 5-6 timmar om dagen.. jag gillar inte såna program för de är falska i mina ögon. de visar bara resultaten men inte hela bakgrunden..

Karmatarerskanise
0

Det finns "hälsocenter" har jag sett. Dit man åker för att rena kroppen genom viss typ av mat, träning oc havslappning. Där finns också utbildad personal. Minns dock inte vad stället hette.

Clancy2
0

Jag gillar inte riktigt heller tv varianten då allt tycks gå ut på att göra bra tv och folk vill nå åt vinsterna i form av pengar och dylikt. Blir lätt att man då glömmer bort varför man är där och risken då större att man misslyckas med att hålla vikten efteråt. Med den stenhårda träningen så får de skador lätt. På ett camp ska träning och kost etc vara anpassat till varje person. Har testat gi metoden och det blev för dyrt och en massa flaskor och burkar man inte kunde utnyttja fullt. Har testat LCHF och kunde inte riktigt med bristen på kolhydrater och att få ihop goda recept. Problemet jag ser är att få en kolhydratsnål måltid god och inte torr. Jag efterlyser receptböcker på nyttiga, kolhydratsnåla måltider som även är enkla och billiga att tillaga. Tips?

Mooniq
0

tja, LCHF går ut på att äta basic och naturligt, man lagar all mat själv.

kött, fisk fågel och ägg. Lägg därtill grönsaker. Sen kan man ha kryddsmör, bea-sås, hollandaise-sås, steksky till.

Mejerivaror ska vara så feta som möjligt men många märker att det är svårt att gå ner i vikt - jag tillhör dom som inte kan äta mejerivaror mer än 1 dag i veckan.

jag upplever inte maten som torr. Nu sommartid är det jättegott att grilla och ha en blandad grönsallad till eller hemmagjort pizzasallad, båda med vinegrättsås.

Jag äter mycket ägg -mellan 6 - 9 st / dag. Jag startar och avslutar dagen med ägg i någon form, kokta, stekta eller som omelett..

Jag är sockerberoende och måste hålla nere kolhydraterna under 80 gram/ dag annars vaknar sötsuget men håller jag mig under min gräns så fungerar det utmärkt.

googla LCHF recept eller lchf-recept så får du massor av goda recept, eller gå in på kolhydrater.ifokus , där finns mängder.

Jag har två frossar-dagar i månaden, då dricker jag vin, äter sånt jag är sugen på och går på restaurang/pizzeria med vännerna. Jag får kämpa några dagar efteråt med mitt sötsug och min IBS. Jag märker att jag mer o mer väljer bort sånt som inte är bra för mig, utan att ens sakna det.. ( tex chips som har varit en enorm last tidigare).