Överviktigt tonåring som mår skit..
Vet inte om detta är på rätt kategori men kör ändå..
Jag är 19 år , snart 20. Jag har vägt 60-65kg när jag gick i 7:an - 9:an samt första året på gymnasiet. Då åt jag kanske 1 portion nudlar var 4:e dag, mådde så otroligt dåligt då jag blev retad varenda vardag i skolan sen jag började 8:an. Så jag kände att jag inte va omtyckt eller något, och att någon kanske gillade mig om jag blev smalare. Fast jag var redan smal..
Men på andra året så blev jag tsm med världens bästa kille och började må bra igen, och åt normala portioner som man ska , och inte bara var 4.e dag. jag har gått upp ca 10kg på 2 år (Gick ut gymnasiet i Juni). och jag väger just nu i dagsläget 75kg, vilket jag tycker är för mycket. (vägde 79 för 2 veckor sedan men nu börjar jag äta som innan igen när jag gick i 7:an-9:an..) Problemet då, när jag gick i dom årskurserna är att varenda gång jag skulle äta något, i skolan eller hemma, så fick jag "damp" eller vad man ska säga och totalvägrade. jag kunde inte äta det gick bara inte, om jag tvingade i mig det ändå, så mådde jag illa och ville bara spy. så jag fick ta tuggummi eller något istället..
Mina lår har blivit större , och allt. Men jag ska utomlands nu i oktober-november och hälsa på min släkt på mammas sida i Thailand, men problemet är att jag mer än allt vill väga 65-68kg innan jag åker, för alla i släkten där är så otroligt smala och jag kommer bara skämmas, vi har inte träffats på 12år..
Så min fråga till allt detta är : Om jag inte äter på 4-5dagar, går jag ner ca 4-5kg då?
Jag vet att det inte är bra att göra så, och jag ska inte det heller, utan jag bara frågar…
Tacksam för svar..
glömde säga att jag är ca 1,70cm lång
Nej, du går inte ner 4-5kg om du svälter dig i 4-5 dagar.
Du har ju till November på dig, så du kan ju börja äta rätt och motionera så hinner du gå ner till Thailand.
Tror inte man går ner i vikt av att svälta sig, tyvärr. Tror att det gör att kroppen desperat håller kvar varenda kalori den får i sig när den väl får i sig dem.
Jag hoppas du kan få hjälp av nån träningssugen kompis som kan få dig på rätt spår i livet igen. Vad hände med killen? Är ni ff tsm?
Du får tänka på att kroppen behöver kalorier även vid vila. Din kropp gör av med ca 1500 kalorier per dygn bara genom att driva de vitala organen. Rör du på dig gör du av med ännu mer. Om du förvägrar kroppen de kalorier den behöver, kan allt möjligt konstigt hända. Du kan t o m gå upp i vikt av undernäring/fel näring…
Det låter oxå som om du skulle behöva lära dig mer om näringslära och hur kroppen fungerar?
Definitivt behöver du få höra av omgivningen att du duger precis som du är, för det gör du. INGEN ska få reta dig för hur du ser ut och du ska inte känna ångest eller skam för ditt (i mina ögon) normala utseende.
Jag har haft problem med vikten mer eller mindre hela livet. Är nu 35 år och väger ca 100 kilo. Jag behöver gå ner eftersom vikten hindrar mig i mitt dagliga liv och orsakar en del medicinska problem, men jag tar ingen skit av nån.
O, ja, jag blev retad i skolan, och på mitt första jobb och i samhället i övrigt. Och ja, jag blev ledsen. Men efter ett tag insåg jag att jag hade ett val. Ta skiten eller skit i det. Jag slutade bry mig om vad folk kallade mig, umgicks med de som tyckte om mig för vem JAG var och sa upp mig från det jobb där jag blev mobbad.
Idag mår jag mycket bättre. Jag väger mer än då, men har folk omkring mig som accepterar mitt utseende. De ha insett att jag har kvalitéer och kunskaper som många med det perkekta utseendet saknar.
Jag tycker det är lika tragiskt varje gång jag hör nån som du som plågas av andra och sig själva p g a utseende. Jag tror säkert att du besitter kunskaper och idéer som många andra inte har. Jag hoppas du vågar och kan släppa det yttre och ta fram din inre stjärna. Det är trots allt det som spelar roll i den längre framtiden, det yttre håller ju inte för evigt!
Kom ihåg detta: Du duger som du är. När DU trivs i DIN kropp, kommer det märkas utåt, och ingen kommer längre ha nån anledning att säga nåt. Du kommer ju ändå inte att lyssna på dem, eller hur.
Lycka till!
# 2, ja det är vi och han bryr sig inte, han älskar mig för den jag är :)
#3, jag får följa ditt råd :)! I början kommer det vara lite svårt, men vill man så kan man..Tack! :)
Du går inte ner 5kg på 5 dagar fast du skulle sluta äta. Det är absolut inte hälsosamt att försöka gå ner i vikt på det viset som du beskriver och om du gör det så kommer du gå lättare upp i vikt sen då du börjar äta mer normalt igen.
Sen i värsta fall kan du även råka ut för hemorrojder om du håller på sådär, samt att tandköttet och tänderna tar skada m.m. Är det faktiskt värt det?
Jag gjorde som du förut. I två-tre månader så åt jag så lite mat att det inte var ens mänskligt. Jag gick ner väldigt mycket i vikt och fick den kropp jag ville ha men det pris jag betalade för det var inte värt det så jag fick snabbt börja äta normalt igen.
Försök träna och ät hälsosamt istället. Skippa godis, läsk och dylikt om du äter sådant.