Artikel om socker
I senaste nummret av Illustrerad Vetenskap (nr 11/2012) finns en väldigt bra artikel om socker.
Bla så skriver dom om att socker är mer vanebildande är kokain! I ett försök med råttor så valde kokain tillvanda djur socker vatten framför drogen.
Skrämmande läsning, många har i flera år påpekat att socker är en drog och borde klassas som sådan (jag oxå, trots överkonsumtion) men det är inte förän nu jag har läst en sådan omfattande bevislista.
Denna artikel kommer nog så småningom upp på Illustrerad Vetenskaps hemsida där den kommer kunna läsas kostnadsfritt.
Åh spännade. Jag skall kolla in artikeln sen när den kommer.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Den undersökligen är faktiskt lite märklig. Själv anser jag inte att det är konstigt att de väljer sockret framför nålen som sätts i ryggen med drogerna. Och att väljer drogerna framför vatten är inte heller konstigt.
Och socker framför vatten är självklart godare.
Intressant, det ska läsas!!! #2 tror det ska stå sockervatten. Råttorna valde det framför kokainet. Om det var i flytande eller pulverform när råttorna fick äta det har nog ingen större betydelse för beroendet, men jag tror knappast de injicerar??:s
#3 jo dom fick kokainet incierat i ryggen. Det intressanta var att efter att råttorna blivit beroande av kokainet så valde dom sockervattnet när det fanns istället för vatten. Detta indikerar att man får samma kick av det som kokainet men slipper sticket.
#3 Jodå, kokainet blev injecerat.
Att det var sockervatten vet jag, har läst artikeln och sett bilderna.
Synd att du TS inte länkade till själva artikeln.
Jag tycker hela grejen är underlig.
#4 hemskt! Är dock inte förvånad över valet av socker, hade själv valt det framför kokain;) skämt å sido, ska Iaf läsa hela artikeln sen!
#6 Ja jag hade valt socker framför en spruta rakt in i ryggen.
Artikeln finns inte på hemsidan än Hera. 
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Det var konstigt, för det var på nätet jag läste den.
Hmm. Jag ser den inte på sajten iaf.
Vill också läsa den.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Jag har också läst artikeln och finner det lika konstigt som Hera.
Att få kokain genom en injektion i ryggen kan inte vara särskilt trevligt. Klart de väljer sockervatten.
/Maria
Det kan hända att artikeln finns någon annan stans oxå. Det var inte Illustrerad Vetenskap som gjorde undersökningen utan Serge Ahmed vid Universite Bordeux 2007.
Nästa nr av tidningen kommer 7 augusti och då kommer antaligen artikeln ut på nätet.
Så håll ut till dess (om jag hittar den någon annan stans tidigare så länkar jag
)
Saken är den att undersökningen gjordes i två delar; först fick råttorna välja mellan att trycka på en knapp som gav dom en stråle vatten att dricka i 20 sekunder eller en knapp som gav dom en kokain injektion. I denna första del valde dom flesta råttorna kokainet trots obehaget med en spruta i ryggen.
I del två (som gjordes efter en vecka när råttorna var mer eller mindre beroende) så byttes vattnet ut mot socker vatten (4% lösning, hälften så svag som sockerdricka) och då valde dom kokainberoende råttorna sockervattnet.
Slutsatsen är att socker ger likadan rus som kokain.
I artikeln står det också om att en undersökning som visar att man får fettlever av socker (som alkoholister kan få), en annan visade att socker gav samma abstinens som heroin och en fjärde socker gav ätnoja som hasch.
Om de valt kokain framför vatten, då är det väl lika konstigt att de väljer sockervatten framför kokain. Om de inte fått stora mängder socker och blivit beroende av det också, då förstår jag att de valde sockret..
Det fick små mängder sockervatten, och det efter att dom blivit kokain beroende och kunde fritt välja mellan kokain och sockervatten
Men fortfarande så undrar jag om själva metoden. Sockervattnet innebär ju ingen smärta utan enbart gott.
Kokainet innebär ju en injektion i ryggen.
/Maria
#15 Ja du, det kan jag inte svara på. Du kanske har rätt i det. Man skulle kunna göra en undersökning där råttor fick välja mellan kokain och socker och e vad som händer.
Till er alla som vill läsa artikeln; här är två likvärdiga artiklar
http://www.aftonbladet.se/halsa/article13863243.ab
http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/653111-socker-lika-farligt-som-alkohol-och-tobak
Det står visserligen inte om just denna försök med råttor men intressant oxå.
Googlar man "socker lika beroendeframkallande som kokain" så får man många träffar, flera har skrivit om den artikeln på sina bloggar.