Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 21299 ggr
nissepisse44
18

Gå ner 5-8 kg på en månad?

Precis som rubriken. Kan jag klara det? Hur ska jag göra? Väger 58-60 kg och vill gå ner till 50-52. Hjälp! Skippa "du kommer väga för lite"-snacket. är väldigt kort så det är lugnt!

Karmatarerskanise
0

Går gör det, i alla fall 5 kg, men 8 är lite väl.
Man ska ju satsa på en hälsosam viktnedgång som består. Inte hetsbanta.

Hur kort är du?

_Charlie
0

Ja det går, men är inte speciellt smart eftersom du kommer få i princip svälta dig och arbeta extremt hårt.

Räkna ut ditt totala energibehov för att stå still i vikt, dra sedan av 8750 kalorier i veckan så bör du minska 5 kilo på 4 veckor.

En normal vuxen kvinnas energibehov på en vecka är ca 14000 kalorier, så du ser själv hur pass extremt lite du kommer få äta alternativt träna så du kräks.

Men lycka till! ;)

Zadeira
0

När man väger så pass lite som 58-60 kg är det svårare att bli av med mycket vikt snabbt, och dessutom är det inte bra för kroppen. Man bör satsa på högst 1 kg i veckan. Men det går att gå ner mer om man drar ner till sitt absolut minimala energibehov och rör mycket på sig.

Jag är också nyfiken på hur kort du är.

[Devya]
1

Kan hända att du möjligtvis är lika kort som jag då: 158-159cm, eftersom jag skulle också väga för mycket om jag vägde 58-60.

Det kommer dock säkert att vara svårt för dig att gå ner de där kilona eftersom du är ju inte överviktig (dvs om du är lika lång som jag).

Jag jobbar på att gå ner i vikt och jag väger 52-53 kg och det är nästan omöjligt fast jag har börjat äta väldigt lite. Måste nästan utesluta mat helt och hållet för att jag ska gå ner i vikt men det är INTE hälsosamt. Kroppen kanske blir lite smalare men man får problem med tandköttet, tänderna, håret osv. I alla fall upplevde jag de problemen då jag började svälta mig själv. Så var försiktig och sätt upp hälsosamma och realistiska mål.

Zadeira
0

#4. Jag är 158 cm och enlig min läkare väger jag för lite med mina 50 kg. Du som väger 52-53 bör INTE gå ner mer i vikt.

De problemen du beskriver är inte alls konstiga när kroppen får näringsbrist. Om du på fullt allvar tycker att du behöver gå ner i vikt när du redan väger så lite, och går till den längden att du svälter dig så att du får de där fysiska symtomen så bör du söka hjälp. Jag har drabbats av ätsötrningar pga samma tänk som du har och jag vet inte om du är där ännu, men sök hjälp innan du hamnar där eller innan det går längre! För det är ett helvete kan jag säga.

[Devya]
0

#5 Den gången jag började svälta mig själv var inte frivilligt, jag hade  inte nog med pengar till mat. Den tiden vägde jag 42kg.

Enligt bmi så får jag nog väga mindre än 52-53kg. Jag måste också börja gå ner i vikt eftersom jag har väldigt många kurvor (bh storleken är 75DD, varierar lite beroende på märket, och trosorna måste ha storleken Large). Så jag går enligt storleken på kläderna och inte så mycket efter vad vågen säger mig.

Om jag ska börja få på mig mina gamla kläder så måste jag gå ner till 48kg. Då kan jag igen använda trosor från small-medium samt mina gamla bh:n.

Men jag tänker inte svälta mig själv eftersom jag vill må bra. Jag tänker dock börja äta lite mindre portioner (kan äta mer än en vuxen karl om det säger er något) och strunta i alla sötsaker.

Zadeira
0

#6, Enligt BMI får "vi" väga ner till 46-47 kilo innan undervikt, men det innebär inte att det är bra att väga så lite eller gå ner till gränsen för undervikt….

[Devya]
0

#7 Eftersom jag har vägt allt från 42kg-53kg de senaste 9 åren så vet jag vad som kändes bäst för mig. Min personliga idealvikt är 48kg eftersom då mådde jag som bäst både fysiskt och psykiskt.

Men som sagt jag går mest efter storleken och hur jag ser ut än att titta på vågen hela tiden. Och så länge man går ner i vikt på rätt sätt så finns det inga större problem.

Jag hoppas att ts inte försöker gå ner i vikt sådär pass mycket på en månad eftersom det verkar lite dumt och ohälsosamt. Sen varför ts vill gå ner de där kilona på just en månad verkar konstigt. Verkar som om det fanns något som stressar på i bakgrunden. Även om det är bra att ha motivation så borde man ändå ta det lugnt och lyssna på sin kropp.

Pelle Långlös
0

#6 Hur kan du använda storleken Large på dina trosor när du väger så lite? Jag som väger över 100 har large i trosorna.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Karmatarerskanise
0

#9 Alla har vi olika kroppsform!

[Devya]
0

#9 Jag har en väldigt stor rumpa samt stora höfter men en väldigt smal midja. Sen är jag också väldigt kort - 158-159cm. Därför vill jag ju gå ner i vikt också. 52kg är alltså alltför mycket då jag är så kort. Det är först då jag väger 42-45kg som jag kan har small  och då jag väger 48 kan jag ha på mig medium.

Men alla i min familj har timglasformade kroppar och därmed lite udda storlekar trots att de inte väger så värst mycket.

#10 Precis.:)  Om man har breda höfter så har man. Jag är förstås inte tjock och inte ens mullig men jag vill gå ner lite i vikt så att jag kan börja ha på mig storlek medium igen.

Zadeira
0

#11, Det är verkligen roligt det där med kroppsformer och hur olika man är trots samma längd och vikt. Jag är 158 cm och väger just nu 50 kg. Har storlek XS eller 34-36 i både över och underdelar! Har inga former alls och går jag ner till det jag vill 45-46 kg så lär jag ha svårt att hitta kläder. Det hade nästan varit roligt att se bilder på oss båda eftersom vi verkar vara i samma storlek men med helt olika form och idealvikt.

[Devya]
0

#12  Ah, där ser man!:) Jag önskar att jag hade samma storlek som dig men som sagt då måste jag gå ner i vikt. Men inte är det så farligt att jag har större storlek på t.ex. trosorna eftersom om jag har på mig en kjol som ska vara uppe i midjan så passar storlek small/34 (dvs om jag får den upp över höfterna) Det skulle faktiskt vara intressant att se bilder.

Jag kanske har någon bild någonstans, men det är lite off topic här nu, ganska så mycket. :D