Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1900 ggr
Virvlan
0

Vill gå ner i vikt!!

Jag vill gå ner i vikt!! Jag är 173 cm lång och väger mellan 75-76 kg och jag är 26 år gammal. När jag var 23 år vägde jag runt 63-64 kg och tyckte då att jag var tjock. Nu väger jag mer än 10 kg mer. Saken är den att jag inte mår så jättebra psykiskt, bearbetar jobbiga saker från min barndom i terapi. Samt att jag opererades för en hjärntumör i februari i år och håller på att ta mig tillbaka från det. Jag älskar potatis i alla dess former vilket är min stora last!! Gillar lakrids och choklad när det gäller godis men jag är mer för snacks där chips är en stor favorit.. Jag räknar kalorier osv osv.. försöker att gå ut och gå och äta lite och nyttigt. Älskar sallad t.ex. Men jag lyckas inte gå ner. Står stilla vid 75,5… Jag vill väga under 70 kg till att börja med!! Hur ska jag göra? Min stora last är alltså potatis och att jag är så himla trött. Måste tvinga mig att göra saker… Vad ska jag göra? tips?

[Joanna76]
0

Har själv haft psykiska besvär länge (parad med en rejäl övervikt) och jag kan säga dig att försöka gå ner i vikt när man mår dålig är omöjlig. Har testa ett antal ggr och bara gett upp efter några dagar. Min psykolog sa att jag kommer inte lyckats förän jag mår bra (nu har jag börjat komma tillbaka dock så viktminskning kanske är på g ).

Men men, du kanske har den styrkan i dig Flört

[westerlind]
0

Dra ner på potatisen, skippa godiset och börja träna. What comes in must come out. Och jag lovar att du kommer känna dig piggare efter ett träningspass! Hitta en träningsform du tycker är rolig, så blir det inte jobbigt :)

[westerlind]
0

Träning är för övrigt den bästa medicinen mot det mesta. Har jag hört.

Virvlan
0

Jag tränar men inte hårt.

[bamsen]
0

Hej!
Jag är i samma sits själv, har mått väldigt dåligt en längre period, mellan mars-maj tog jag mig dock i kragen och for ut och ökade kondisen med powerwalk och sedan joggning. Tänkte inte så värst mycket på vad jag åt men bara genom joggningen så fick jag bättre självförtroende och mådde bättre.
I slutet av Maj/början på Juni fick jag ett nedslag igen och har nu mått skit rent ut sagt hela sommaren = ingen träning what so ever. Uselt matintag, tröstätning osv..
Har ju hund men ingen bra jogg-kompis.
Nu har jag dock bestämt mig att börja äta bättre samt öka kondisen IGEN för den har helt försvunnit, jag vet dock att den finns där!
Jag är 167 lång och väger kanske 76-77 kg (vägde 70 i våras och känner att jag lagt på mig många depp-kilon). Mitt mål är också att hamna under 70strecket.

Har ingen bra jogg-kompis (varken fyrbent eller tvåbent), ingen fungerande mp3 eller liknande så ingen taggmusik heller. Nu har jag gett mig fasen på att enda jag ska i hjärnan är fokusering och mål!

Gällande maten, jag äter inte potatis (aldrig gjort) dock älskar jag pasta, godis, cola samt är snusare Foten i munnen
Nyttig mat älskar jag, sallader är favoriten men just pga vår situation har detmest blivit halvfabrikat. Tyvärr.

Försök hitta ett riktigt bra mål som triggar dig att börja och sedan fortsätta! Läs inspo-bloggar, kanske göra kollage om träning,viktminskning och dina förebilder inom området? Så du har någonting att sträva efter.
Du kanske kan skriva PM till mig så vi kan peppa varandra!? Glad

Lycka till!!

Virvlan
0

Jag vill verkligen ner i vikt… men har inte orken. Jag hoppas dock den ska komma snart och som du säger. Hitta inspiration..
Jag vill så gärna kunna köpa fina kläder som sitter bra… kunna vara den där smala tjejen som kan ha vad som helst och de sitter kanoners…

Pepp pepp :)

[Devya]
1

#6 Om du riktigt riktigt vill gå ner i vikt så kan du också.

Jag trodde att jag ville gå ner i vikt tidigare men insåg att jag hellre ville äta lite godis nu som då och den där extra goda pizzan. Men nu har jag börjat se efter med vad jag äter lite mera eftersom jag vill hellre gå ner i vikt istället för att äta t.ex. de där goda chipsen.:)

Men om du inte mår bra psykiskt så måste du först ta itu med det innan du kan ta hand om dig själv fysiskt.

Virvlan
1

Jo jag vet det. Jag försöker dock att inte proppa i mig för mycket och mediciner kan ju göra en tjock också.
Jag tänker ibland att jag redan ätit chips eller choklad.. fast ja inte har ätit det. Lurar mig själv.
Eller tar väldigt lite åt gången.. inte proppar i mig som ja gjort förr.

Som du säger Devya, behöver jag verkligen den där bullen?? vad ger den mig? Kan ja hoppa över den? kan jag ta en morot istället? eller varför inte köpa mig en fin tröja?.. :)

[Devya]
0

#8 Precis. Försök öva dig på att tänka så istället. :)

jagga-ewe
2

En kompis till mig gav mig ett råd, han hade läst det nånstans. När känslan börjar säga "ät nåt gott, jag är hungrig!" ska man fråga sig: "Kan jag tänka mig att äta ett kokt ägg just nu?" Om svaret är "Jupp, ge mig ägg!" ska man gå o äta nåt. Då är man hungrig. Om svaret istället är "Nej, ägg tråkigt, ge mig vetebröd/kaka/glass!" så ska man ta ett glas vatten istället. För då är det mer sug än hunger, o det behöver man inte.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet