Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1782 ggr
[Devya]
0

Orolig mamma

Så blev det så att min mamma ringde mig och var otroligt upprörd. Hon hade sett en profilbild av mig på fb (en bild av mitt ansikte) och trott att jag hade anorexia eller bullimi.

Det tog en timme att få henne att förstå att nej jag är inte ens underviktig. Om man sätter upp bilder på sig själv i svart och vitt så blir man också lite smalare i ansiktet och därför hade jag lagt den bilden i svart och vitt. Det är tydligen inte bra om man ser "bone cheeks".

Mitt bmi är 21 och helt klart inte något som visar på undervikt. Är det dumt att lägga av med godis och äta normalstora portioner samt att träna nu som då? Tydligen enligt mamma. Hon tycker att jag borde gå upp flera kg och skaffa ett bmi på åtminstone 23.

För tillfället väger jag 52-53 och mitt mål är att gå ner till 50kg och inte mycket mer än så för annars kan jag inte fortsätta att ge blod. Men jag tänker gå ner på ett hälsosamt sätt så inte min kropp tar stryk. Är det så orimligt?

Annette
1

Jag har gått ner ca 10 kg enbart genom att sluta äta godis, chips och dricka Coca Cola. Trots att jag är 42 år reagerar min mor ungefär som din.

Själv mår jag bättre än någonsin, orkar mer och slipper suget efter sötsaker.

[Devya]
0

#1 Fick just också veta att det var min bror som hade sett fotot och ringt min mamma.

Men jo, jag vet ju också själv vad som är bäst. Jag är inte aktiv alls och borde hålla mig borta från sötsaker. Jag bör inte gå upp mer i vikt som min mamma förespråkar för då blir det bara att jag hör saker som " Är du gravid?" nästa gång vi ses….:P

Karmatarerskanise
0

Hur  lång är du TS?

[Devya]
0

#1 Märkte att en del av mitt inlägg hade försvunnit! 10kg ner i vikt enbart pga att du slutade äta godis och sånt? Wow, det var ju imponerande. Det visar nog på hur mycket onödigt man stoppar i sig. Bra om man försöker bättra på sig men synd att de andra i ens omgivning ser det på ett annat sätt.

Skönt att höra att jag inte är ensam om det där med mamma. ;D

#3 158cm eller 159cm lång så med andra ord är jag ju väldigt kort.

Karmatarerskanise
0

Okey. Svårt för mig som inte sett dig att svara på hur mycket du borde gå ner eller inte gå ner. Ibland kan ens släktingar ha rätt, ibland har dom fel.

Det viktiga är att du verkligen håller koll så du inte år ner för mycket. Du har ju ingen övervikt.

Annette
0

#4. Tror du verkligen att du skall gå ner mer om du är 159 cm? Jag är lika lång som du och och jag tror inte jag skulle kunna göra det. Vet iofs inte din kroppsbyggnad. Själv är jag inte så stor men har både arbete och hobby som kräver muskler så jag är nog nöjd med de kilon jag gått ner och klarar av att hålla min vikten utan bekymmer.

Ja, jag har gått ner ca 10 kg utan att anstänga mig, bara avstått från onyttigheter.Sedan har jag upptäckt att jag inte mår riktigt bra av bröd så det har jag minskat drastiskt på.

Jag rör mig väldigt mycket både i jobbet och på fritiden, utan de extra kilona går allt så mycket lättare även om jag inte såg eller var direkt överviktig innan heller.

[Devya]
0

#5 Jag tittar inte så väldigt mycket på vågen men den brukar ju visa mig om jag är på rätt spår eller ej.

Jag tittar mest på kläderna och hur de passar. Jag skrev det också i en annan tråd men jag använder storlek large på trosorna vilket är väldigt stort. Min mamma använder medium på sina trosor men hon väger mycket mera än vad jag gör (77kg) så jag förstår inte hur det där fungerar. Vet bara att jag vill åtminstone kunna använda medium sized trosor igen.

Jag tror att två kg kan inverka en del på storleken eftersom det gjorde det förut. Så jag får hålla tummarna. Det går ju som sagt inte att punktförbränna fett. Magen är riktigt smal men höfterna och rumpan är ganska stora. Har 95-97 cm runt höfterna om det säger dig något.

[Devya]
0

#6 Jag har kurvor vilket det inte är något fel på men jag vill kunna använda mina många vackra fina underkläder igen. Vill inte slänga bort dem utan då känns det lättare att gå ner lite i vikt.

Om det skulle gå på ett naturligt sätt bli av med lite fett här och där så skulle jag göra det men hela jag måste gå ner i vik. Nu är det förstås bara frågan om två kg så det är ju inte så mycket men likväl knepigt om man älskar mat så mycket som jag gör och äter mer än vad en karl gör. :)

Jag rör inte så värst mycket på mig tyvärr. Jag är inomhus och pluggar över sommaren vilket inte är det allra roligaste. Så det i kombination med att jag äter mycket mer än vad jag behöver är ju inte så bra.

Jag hoppas att hitta ett arbete sen där jag får röra på mig en hel del och inte bara sitta still.

[Missya]
0

Har själv 97cm runt höfterna och jag har M i trosor. Men har då antagligen plattare rumpa än dig då.

Väger 72 kg.

Annette
0

Problemet är nog att man själv inte kan välja vart på kroppen kilona försvinner.

Kan du inte försöka med promenader? Det tar mer än man tror. Du måste ju ta lite pauser i pluggandet ibland och lite frisk luft gör alltid att man känner sig piggare efteråt. Kanske inte så kul men du kanske har en kompis att gå med eller också kan du lyssna på en ljudbok under tiden. Själv har jag min hund som promenadkompis :)

[Devya]
0

#9 Kan också bero på vart man sen köper sin underkläder ifrån. Jag prenumererar på underkläder från Miriale och där passar L perfekt på mig. Men sen kan det också bero på min rumpa som är väldigt utstående så att säga.=/  Det ser ju lite roligt ut då midjemåttet är på 66.

#10 Sen då jag börjar skolan igen så går jag alltid minst 8km om dagen. Det är inte mycket men det är något i alla fall. Då går jag upp i vikt så jag får vara beredd på det.Ska även då försöka börja gå på gymmet i skolan om jag har tid över.

Har tyvärr ingen att gå tillsammans med nu på sommaren men kanske jag lyckas få med gubben min bara jag får honom bort från datorn. Sen tror jag att man ser mest resultat från om man äter mer hälsosamt men motion är ju viktigt för att forma kroppen lite mer.