Alla dessa kommentarer...
Nu kommer ett riktigt gnällinlägg
Jag är så trött på folks kommentarer, jag antar att alla vi som har en viss kosthållning oavsett om det beror på viktminskning, ideologi, allergi mm får höra de mest konstiga kommentarer från folk i samband med mat
Ibland uppfattar jag det som att folk blir provocerade av att man tackar nej, ber om annan mat, väljer bort etc när man umgås
Jag har valt att äta GI av flera olika orsaker, bla viktkontroll, men mest för att jag mår BRA. Jag hade förut problem med magkatarr, uppblåst mage och IBS-symptom
Dessutom har jag två inflammatoriska sjukdomar, ulcrös colit och reumatism, som i princip håller sig borta när jag utesluter socker och vitt mjöl.
Och på något sätt är det motivation nog att fortsätta
Jag är inte tjock, jag väger 57.5kg till mina 168cm och har BMI på 20.3
Och detta ger tydligen folk rätt att kommentera min kost, ffa när jag tackar nej till desserter…
"Men du som är så smal kan väl äta lite tårta!?"
"Har du anorexi eller!?"
"Ja alla dessa dieter hit eller dit, ät lagom bara"
Stort suck!!
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Usch, förstår att det är jobbigt. Kan folk inte bara låta en vara? Min mamma är sådan, hon kan säga att jag borde inte äta tårta, godis mm för att jag är överviktig. Jag vet det men ibland så vill man bara ha.
Kul att läsa att GI hjälper mot IBS, har det själv och tänkte testa GI men det har inte blivit av.
Det är lättare att säga att man är glutenintolerant än att man inte bill äta spannmål Allergier är acceptabelt ;) Jag skulle aldrig kommentera någon annans val oavsett tjock eller smal
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Säg att du är allergisk då
eller be dom sköta sitt hihihi
.
Äh, så på er. Jag har IBS och massa annat, så jag måste ät nyttigt, tja i värsta fall tar jag med mig egen mat.
Hjälper inte att säga man är allergisk, man får bara ÄNNU mer kommentarer om hur synd det är om en! Jag vet, jag tål inte kakao. Brukar säga att om jag fått en tia av var person som sagt "Ååhhhhhhhhhh, staaaaaaackars dig!!!!" när de får höra det så hade jag inte behövt jobba mer…
En kompis till mig åt inte ost, hon avskyr ost o tycker det är totalt oätligt. Fair enough, men hon fick massor kommentarer o folk ville "frälsa henne" att gilla det genom att truga o skam vet allt. Hon försökte med att hon var allergisk, men det gick inte igenom eftersom hon dricker mjölk o sånt. Massor motfrågor o så där. Så. Hon började säga att hennes religion inte tillåter henne att äta ost. ALLA köper det! Och de flesta vågar inte fråga vad det är för religion heller. Hon säger det med lite pondus oxo, lixom utmanar den som hör det "Fråga bara, din okunnige jäkel!" och alla sväljer betet. Ingen frågar, men folk kommer ihåg det o ingen bjuder henne på ost igen. Så, det kan funka! :=)
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Håller med dig - det som är allra jobbigast är faktiskt alla andras "problem" med hur man äter!
Själv äter jag LCHF och har hittills gått ner drygt 35 kg + stora hälsovinster som jag fått på köpet.
En kommentar som jag fick på jobb en gång var: "är det inte tråkigt att äta sallad varje dag?"
Men jag fann mig snabbt och kontrade med: "är det inte tråkigt att äta mackor varenda dag?"
Det blev faktiskt ett gott skratt i fikarummet - även från de andra som inte äter LCHF
Saken är den att till lunch har jag ofta en liten blandsallad med tomat. rödlök etc och där jag även har slängt i rester från gårdagen t ex kyckling, fläskkarré, tonfisk eller nåt annat samt några klickar majonäs.
Detta är enkelt att ta med sig och sedan äter jag ju lagad mat på kvällen.
Personen som frågade sitter där varje dag med en ostmacka och en med korv - snacka om ensidigt!