hoppet dör
Jag har alltid drömt om att vara lite smalare än jag är men det känns bara helt omöjligt. så fort jag börjar på nån diet eller börjar träna eller vadsomhelst så går det över till att jag svälter mig själv och kanske går ner ettpar kilo men senare upp igen. det är inte med flit utan det bara blir så.. jag behöver eran hjälp! mitt mål är att gå ner 9 kg vilket tar lite tid och det känns som att det är totalt omöjligt. snälla peppa mig och hjälp nåt sätt! har ni lyckats gå ner i vikt? hur gjorde ni?
Nu vet jag inte hur lång du är, eller vad du väger. För det kan ju också vara så att du går upp allt igen, för att du egentligen väger för lite (vilket jag har sett här på iFokus, många tycker att dom behöver gå ner i vikt, trots att dom nästan ligger på undervikt redan). Så det kanske är ett första steg…
Men jag tror inte på direkt dieter, utan snarare livsstilsänringar. Och det tar tid.
Ät nyttigare, och rör på dig. Det tycker jag är dom bästa tipsen. Det är alltid hälsosamt och bra, för människor i alla storlekar.
Det är egentligen ganska logiskt, äter du en chokladkaka varje dag utan att göra av med den energin som chokladen ger - ja då kommer du gå upp.
Se till att du äter ordentligt (så att du mår bra, är pigg osv), för att svälta sig själv blir du antagligen bara grinig av. Och som du säger så går du antagligen upp det sedan igen.
Så börja med att gå igenom dina måltider. Äter du tillräckligt många gånger per dag? Vad äter du till frukost? Vad äter du till middag? Äter du tillräckligt mycket? osv
Så kan du sedan se om du kan ändra det till nyttigare varianter.
Men jag skulle vilja säga att det viktigaste är - försök att må bra. Hitta rätter som du tycker är goda och nyttiga, hitta en aktivitet som du tycker om att göra (aktivitet behöver inte vara att du går iväg och tränar, det kan vara powerwalks, jogging osv) och kom ihåg att det är bättre om du tar det långsamt än snabbt - för då kommer du antagligen ha ändrat på din livsstil en aning vilket gör att du kommer att behålla vikten du har gått ner och inte gå upp allt (och lite till) snabbare än du gick ner.
Och eftersom det iallafall låter som om du blir väldigt "fixerad" vid "jag-måste-gå-ner-i-vikt"-hets, så försök att fokusera på det hälsosamma. Ät bra, och rör på dig, så kommer kroppen sköta resten. Låt det ta tid.
Och, ha RIMLIGA mål, tro inte att allt händer över en natt. Livsstiländringar tar oftast tid. Äter du skräpmat 6 dagar i veckan - ja, ha då som mål att bara äta tre gånger denna vecka. Även detta är jobbigt när man inte är van.
Hoppas det var till någon hjälp.
/Mello
tack så jättemycket för svaret! jag är 173 cm lång och väger 68 kg för tillfället tror jag. jag tror nog jag bara behöver mer rutin på mina måltider, så landar nog kroppen på den vikten den trivs i. men jag skulle verkligen vilja väga 59, det var längesen jag var där nere (: jag måste verkligen bli av med mina tvångstankar, jag har haft dom sen jag var typ 12 nu och börjar bli riktigt trött på det.