Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettträning
Läst 1776 ggr
hamster_tova
0

Hjälp!

Hej jag är en tjej på 13 år och ca 157 cm lång… Jo jag har ett problem…jag känner mig tjock. Jag och en kompis har blivit så kallade träningskompisar och tränar ibland med att hoppar rep och springa 2 km varje dag typ…men jag kan inte få bort sötsuget och vill alltid gå till kylskopet och snoka efter något gått. Det som är är att mina föräldrar vet inte att jag tycker de här osv. Är inte överviktig eller så.. vill bara gå ner några få kilo och bränna rätt mycke fett. Någon som har lite tips på vad jag ska göra för att nå mitt mål och bli smal..

Karmatarerskanise
1

Eftersom du inte är överviktig så ser jag ingen meningen med att du ska gå ner i vikt, för övrigt är du alldeles för ung för att hålla på och banta.
Du kan förstöra din kropp genom att banta i den åldern.

Berätta för dina föräldrar hur du känner det.

Zadeira
1

Jag håller med Hera, berätta för dina föräldrar hur du känner det och hur du mår. De kanske kan stötta dig.

Viktminskning är till för de som är överviktiga. Du skriver själv att du inte är det, och då borde du istället fokusera på din självkänsla. I din ålder ska man inte börja med viktminskning själv utan om man är överviktig ska man ta hjälp av läkare/dietister. Du kan få skador för livet annars.

Prata med dina föräldrar eller någon annan vuxen, försök stärka din självkänsla och öva på att tycka om din kropp. Den kommer garanterat förändras av sig själv de närmsta åren för dig!

Du kan ju även leta efter någon sport eller träning som du tycker om och börja med. Ridning, simmning, basket? Ja vad som helst för att motionera hälsosamt och lagom.

fru t
0

gå ut och gå så får du frisk luft, promenader hjälper mot mycket och dina endorfiner kommer igång. prata med dina föräldrar, dom kan ge dig stöd. du kan också prata med nån annan flicka med liknande problem så kan ni stötta varandra. men du ska absolut inte banta. det är direkt skadligt i din ålder. hoppas det blir bra för dig.

vh Tuovi Mannström

Wallu

hamster_tova
0

Tänkte inte direkt banta utan bara träna bort onödigt fett jag har på kroppen… Håller på med både basket och ridning men…..aa….. jag känner helt enkelt att de inte räcker utan vill ha lite fettbrännings träning.

Karmatarerskanise
0

#4 Av din bild att dömma ser jag inget fett!

hamster_tova
0

Kan vara för att jag drog in magen lite när den bilden togs nu i juli… men i vanliga fall finns de…

[Devya]
0

#6 Får man fråga hur mycket du väger då? Om du redan väger väldigt lite så kan du skada din kropp ännu mer genom att gå ner i vikt, speciellt då du ännu växer.

Oberoende om du håller in magen eller ej så är det nog omöjligt att dölja en riktigt stor mage bara genom att dra in magen.:) Så jag tror knappast att du behöver gå ner i vikt. Sen är det heller inte bra att gå ner i vikt då du ännu växer så försök kom ihåg det. Jag kan bara inte upprepa det tillräckligt många ggr.

Det man kan försöka göra är att minska på godis och onyttiga saker och se till att ta någon promenad nu som då för att hålla sig i skick. Du säger ju själv att du inte är överviktig och därför borde du inte koncentrera dig på att gå ner ett par kg utan istället koncentrera dig på att du lever hälsosamt och tar hand om din kropp. :)

Karmatarerskanise
0

#6 Oavsett om du drar in magen eller inte så är du inte fet någonstans. Att du kanske har en liten bula på magen är normalt, det har de flesta kvinnor. Är ovanligt att kvinnor inte har det.

hamster_tova
0

Väger typ 55 eller nått….

#7 - 8

Oki men om vi skruvar lite på frågan….. Jag ska nämligen till Bad gastein och vandra i en vecka nästa höst, och vill börja träna upp flåset lite… hur gör jag?

Karmatarerskanise
0

Jogging är bra för att få upp flåset. Finns olika appar som hjälper en komma igång.

hamster_tova
0

Oki tack men nu har man ju åkt på en förkylnign och vet inte om de är så bra att vara ute och springa, eller springa över huvetaget…

[Devya]
0

#11 Nu vet jag inte hur pass förkyld du är och om du har feber och sådant. Men man ska nog ta det försiktigt. Hjärtat klarar inte av vad som helst då man är förkyld.

Om man trots allt tränar på, utan att lyssna på kroppens signaler, så finns det en risk att det leder till lunginflammation. Och vill det sig riktigt illa så kan det sätta sig på hjärtmuskeln och leda till hjärtmuskelinflammation. En sådan inflammation kräver två till tre månaders vila. Så det lönar sig att vara lyhörd på signalerna.

Så bli gärna frisk först!:)

Men om du går omkring och känner dig lite snuvig, men inte har någon feber är det helt ok att träna. Bara håll koll på så att din puls inte rusar iväg ovanligt högt, det är ett tecken på att du måste varva ner.

Kom ihåg också att det tar mycket längre för dig att bli frisk om du tränar.

Karmatarerskanise
0

#11 Ta det lugnt till du är helt frisk.

hamster_tova
0

aa ska försöka…

hamster_tova
0

så 20 sit-ups med 2 stycken 4 kilos hantlar och 20 minuters hopprep är innte aktuellt just nu…?

Karmatarerskanise
0

Är man förkyld/sjuk ska kroppen vila, annars kan man bli ännu sjukare vilket innebär ännu längre vila. Vill man bli frisk bör man låta bli.

hamster_tova
2

Oki så de blir en slappar nånad fram till skolan då..

Karmatarerskanise
0

Är nog bra det :)

hamster_tova
0

Hatar att bara sitta still, ja vill ut o springa på morgonen och vara aktiv hela dagen..