Det där med kalorier...
Jag tänkte försöka ge mig på det där med att räkna kalorier, inte för att jag vill direkt minska i vikt utan mer för att ha koll. Tänkte att ni här nog kan ha koll på hur det fungerar! Laddade ner appen ShapeUp och gjorde ett "test" idag och knappade in hypotetiskt vad jag skulle kunna äta på en dag (inte haft koll alls) och hur mycket ungefär jag tränar och rör på mig en vanlig dag, och så här ser det då ut.
Ska man verkligen tänka så att om man har ett behov på säg 1300 kcal och tränar "bort" säg 800 kcal då ska äta 2100 kcal? Eller ska man hålla sig på 1300 kcal ändå? För enligt appen ska man "äta upp" allt man har tränat bort. Vad säger ni? Har ni någon klarhet att delge i detta? :)
Har letat efter svar på mina frågor men det verkar väldigt tudelat…
Om du vill behålla den vikt du har nu så måste du äta så mycket kalorier du gör av med… Så gör du av med 2100 så ska du ju också äta uppemot det!!
Följ gärna med på min resa som förstagångsmamma, lärarstudent och från fet till normalviktig på min BLOGG!!
Om du inte är ute efter att banta, så ska du självklart äta de kalorier som du gör av med, så du får i dig dagsbehovet av kalorier. Det viktiga är att det är bra kalorier.
Vad menar den med "ditt kalorimål"? Om du inte ska banta är det väldigt lite kalorier och det lär få dig att tappa vikt.
Ja, jag äter (tycker jag) bra kalorier, mycket grönt och naturliga proteiner - försöker skippa kolhydrater så gott det går men jag är en godisgris haha, så det unnar jag mig.
Angående "ditt kalorimål" - jo, absolut! Men det jag knappade in var bara hypotetiska siffror (glömde visst skriva det i #0) för att prova på appen och se om den var okej. Jag planerar inte att hålla mig på 1280 kalorier, snarare 1980 haha.
Min kompis har den appen och den funkar jättebra för henne. Hennes kalorimål ligger på runt 1600 då ska hon äta alla de 1600 för att hålla en bra viktminskning.
#3 Jamendåså :)
Och jag håller med om att du verkar äta bra kalorier, minus godiset då ;)
Haha, ja… det är min last, tyvärr.
#6 Så länge man inte äter mindre av det nyttiga för att spara kalorier till godis så kan man ju äta godis lite då och då utan att må dåligt. Om man nu inte äter LCHF eller är sockerberoende.
Kör med Shape Up sedan 10 veckor tillbaks och jag äter upp de kalorier jag tränat bort. Är idag nere på 1200 kalorier per dag enligt appen och det går inte runt om jag inte lägger till de kalorier jag förbränner genom träning eller hundpromenader. Styrketränar varannan dag så de dagarna äter jag närmre 1900 kalorier.
Har på 10 veckor tappat 5 kilo, så visst fungerar det.