Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: recept
Läst 3169 ggr
jagga-ewe
2

Het men mager fiskgryta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Matlagning är ibland svårt att få till, just det där med att det ska va lite kalorier. Men idag lyckades jag bra! Här är mitt egna recept på het fisk- o tomatgryta:

26g (några klyftor) vitlök
33g (2 frukter) chili
11g olivolja
221g (1 st) gul lök
500g passerade tomater
130g (1 st) grön paprika
152g (1 st) röd paprika
204g (1 burk) Crème Fraiche Paprika&Chili
386g rödspättafiléer
248g ärtor
185g skalade räkor
Grovhacka chili, vitlök o lök. Fräs i oljan i en större kastrull eller gryta. Häll i tomatpurén o låt småputtra medan paprikorna hackas. Häv i paprika och crème fraiche o låt puttra ihop sig. Hit går bra att förbereda. Ungefär 20 min innan maten ska serveras läggs fisken i tomatsåsen o kokas tills den är klar. Häv i ärtor och räkor strax innan servering, så de blir varma men inte kokas.
Servera med tex bulgur, gurka, tomat och minimjölk. :)

O det bästa av allt! 73kcal/100g! 2.46g fett, 5.50g kolhydrater och 7.07g protein. Av energin kommer 30% från kolhydrater, 30% från fett och 40% från protein. Helt klockrent alltså. Min portion idag, med bulgur o grönsaker, mjölk till o kaffe efteråt, landade på totalt 342kcal.

Vad va svårast? Tja, att låta bli räkorna som låg o väntade på att hävas i, det är ju sååå gott! O så att komma ihåg att fingrarna är täckta av chili även fast man tvättar sig. Svider illa var man än petar… ;)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Karmatarerskanise
0

TAck för tipset!

line84
0

Tack, ska testas! :)