Hur räknar ni kalorier?
Hej!
Har länge hållt på med att försöka räkna kalorier men alltid undrat, på alla "kaloriräknar sidor" så kan ju resultatet bli helt olika.
Finns det någon sida som visar exakt? Också när man ska räkna hur många kalorier man förbrukat, blir ju olika resultat vart man än söker.
Hur gör ni?
Jag har valt en sida (eller ja, en app) och håller mig till den. Att den inte visar exakt gör inte så mycket, eftersom jag mest är ute efter att få ett hum om hur mycket jag äter och hur mycket förbränner när jag tränar.
Håller med #1. Samt att jag lägger in nästan allt jag äter i gram, inte i "stort, ca 5,5 cm diameter" o allt vad det står. Hushållsvågen är min bästa vän! Okej, sanning med modifikation, när jag äter frukt på jobbet så tar jag till de där idiotiska måtten, men det är ändå inte mycket. Försöker väga allt.
Att räkna ut det exakt, för hur mycket man förbrukar, tror jag vill till kraftiga analyser av vikt, vätskemängd o sånt. Blodprover o hela fadderuttan. Bättre att ta resultaten med en näve salt, o se det som att är man bara konsekvent o använder samma program för både intag o uttag av energi, så stämmer det nog hyffsat i slutändan.
För egen del är jag konsekvent med att ALDRIG komma över det RDI jag satt upp, då vet jag att jag åtminstone är på rätt sida. Jag snittar på ungefär 70%, vilket nog är lågt, men så litar jag inte på programmet alls heller.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Jag har aldrig använt någon sida, utan väger och räknar ut själv. De flesta produkter visar hur många kalorier per 100g de innehåller.
Använder en mobila app. Shape up, fungerar utmärkt i mitt tycke. 5 kilo minus på 11 veckor.
Där kan man också lägga in sin träning så att man har koll på hur många extra kalorier man kan äta nör man tränat.
#4 Den har jag använt mig av också, den funkar faktiskt riktigt bra!