Skollunchen
Eftersom att jag fortfarande går i skolan kan jag själv inte välja vad jag ska äta till lunch. Det är första problemet, vad kan man göra för att äta så nyttigt som möjligt?
Skolmaten är inte den godaste eller nyttigaste kanske, brukar oftast inte äta alls. Det finns lite sallad som ofta brukar vara morötter som smakar citron samt pasta och kyckling nerdränk i någon slags dressing som jag inte tror är särskilt nyttig. Finns även knäckeröd, och äter man tidigt även smör.
Och mellanmål, frukt är det bra som mellanmål? Ska man äta typ ett äpple på förmiddagen och ett på eftermiddagen?
Om jag inte äter lunch i skolan blir det lätt att jag köper en pommes på rasten eller 100 Gram choklad efter skolan.
Det jag mest funderar över är att alla säger att man ska äta 5-6 mål om dan. Vad händer om man skippar lunchen? För man går väl inte upp i vikt eller?
Haha, vad förvirrande allt blev för mig själv nu ;) Och jag är nog lite trött också. Men om någon har tips på hur man kan lösa lunchen på bästa sätt vora jeg superglad :)
Kort sagt, äter du inte lunch alls utan tar en pommes eller chokladkaka efter skolan, då går du upp! Bättre att ta knäckebrödet utan smör än pommes. Inte lika gott, men ska du ner de där 30kg så får du glömma vad som är gott ett tag. ;)
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Jag däremot vill påstå att varken pommes, choklad eller knäckebröd är särskilt nyttigt. Försök påverka skolmaten istället eller ta matlåda med dig så att du blir ordentligt mätt och får i dig ordentligt med fett, protein och kolhydrater (dvs om du inte äter LCHF).
Med vänliga hälsningar
Chess
Knäckebröd kanske inte är bäst, men det är bättre än pommes o choklad! Av två onda är det väl bättre att ta det minst onda? En skiva knäcke, ca 25g, mättar minst lika bra som en portion pommes på 150g. Det är inte svårt att sätta i sig en portion pommes snabbt o lätt, men försök trycka i dig 6 knäckeskivor, det är värre. Energivärdet är ungefär samma, mellan 300 o 350 kcal per 100g, men hur mycket man äter påverkar oxo.
Finns det möjlighet att ha med egen mat o värma? Då är det en bra idé. Men det är inte många skolor som erbjuder möjlighet att förvara matlådan kallt o sen värma den. Att påverka maten är det bästa, men brukar vara tungrott arbete. Hoppas du är engagerad i elevrådet i så fall. I väntan på att det blir bättre mat får du nog äta vad som bjuds, och se till att få i dig bra mat vid övriga mål. Frukost äter du väl hemma? Se till att den är bra! Ät vettigt efter skolan, inte nåt från korvmojjen/kiosken/McD. Matlådan kan ju vara klar o vänta i kylen hemma, om du inte kan ta med den, så kan du äta så fort du kommit hem. Mellanmål är bra, men vad du ska äta då beror på vad du äter i övrigt. Balans mellan fett/protein/kolhydrater. Eftersom du inte sagt vilken klass du går i tänker jag inte uttala mig om LCHF, men jag skulle inte rekommendera det för nån som växer ännu. På gymnasiet kanske, men jag anser att hjärnan behöver kolhydrater för att kunna ta till sig kunskap.
Ebmfh
Trollcaféet
Försöker svara lite nu. Jag börjar 8:an nu i höst. Ang. ha med egen mat och värma så tror jag inte att man får det, men det kan jag kolla upp när jag börjar skolan igen.
Att byta matleverantör, är TYVÄRR enkelt i min skola. Vi hade för två år sensuperbra mat, god sallad och maten var oftast god, ibland godare en maten hemma, haha. Det ända var att det serverades fisk en gång i veckan och det var det ända som inte var gott så elevrådet klagade och skolan bytte, till en matleverantör vars mat knappt går och äta :/ "Tacos" tex. är köttfärsås, ris och isbergssallad.
Jag skulle kunna ta med typ äpple, morötter och sånt och äta typ ett äpple och lite knäckebröd. Tror jag gör så tills jag kommer på något bättre. 
Sen så har jag fått en bok som heter LCHF för ungdomar, ska leta upp den för jag vet att det fanns ett kapitel där om skolmat nu när ag tänker efter.
Har turen som går i norsk skola som får ta med mig egen 'mat' :}
#6 Synd att Sverige inte också har så, haha. Fuskigt! 
#7 Som förälder är jag väldigt tacksam för den fria skolmaten som finns i Sverige! Det är en förmån som många saknar. Man hinner tröttna på microvärmd mat under hela arbetslivet sedan, tro mig! Jag har kollegor som ätit två ostmackor till lunch i tiotals år.
Skolmaten på skolorna här i kommunen är faktiskt väldigt bra, på skolan där mina barn går är det inget att klaga på. Vi föräldrar får "värdecheckar" vart år, så vi kan gå med barnen o äta två gånger per läsår, vilken dag vi vill. Jag har utnyttjat det, och maten i skolan är inte sämre än på de flesta lunchställen. Snarare bättre, eftersom det inte är en massa oljestekt klyftpotatis som annars är så poppis. Visst kan man ha otur o få potatis som varit varm ett tag, men det händer på lunchställena med. Skillnaden är att jag inte betalar 85:- för den varmhållna potatisen i skolan!
Sen kan jag tycka att man är för rädd för kryddor i skolan, men å andra sidan är det lättare för eleverna att krydda på extra än att ta bort kryddor. Det skulle kunna finnas mer kryddor att välja på på borden, men samtidigt är det risk att en del skulle häva på mer än de klarar för att visa sig stöddiga. Då blir det mycket onödigt slängd mat. Det är ofta ganska lätt att se hur det har resonerats bakom de flesta besluten.
Ebmfh
Trollcaféet
#8 Ja, vi hade bra mat, tills dom bytte matleverantör. Men den maten som är nu är verkligen inte god tyvärr.
Men ja, man ska väl vara glad över att det serveras mat i skolan, även fast de inte är god 
Ja, det är illa, men det enda sättet att göra nåt åt det är att bli aktiv i skolrådet. Ny termin nu, ta chansen!
När jag gick på gymnasiet fick vi "salladsbord" var vecka. Det brukade betyda kallt ris, kycklingbitar som inte hade tinat och lite vissen sallad med än mer vissna tomatskivor. Ibland fanns det gurka och/eller gröna ärtor. Då började jag ha en burk citronpeppar i väskan, för det kunde få tillomed de värsta rätterna att smaka bättre. Kan ju vara en lösning…
Ebmfh
Trollcaféet
#10 Vi fick svar ang. byta leverantör igen. Att det inte gick för att dom skrivit på ett kontrakt eller nåt :( 
Okej, då får ni jobba för att kvaliteten höjs från den leverantören. Är inte kvaliteten den som utlovats följer inte leverantören sin del av avtalet och då har de brutit kontraktet.
Ebmfh
Trollcaféet