Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettrecept
Läst 10628 ggr
dummamage
0

Gröt

någon som har schyssta tips på gröter? det är väl en bra frukost om man vill hålla lite viktkoll? skrivskrivskriv! är verkligen sugen på att prova lite nya gröter :)

Zadeira
0

Jag äter fiber havregrynsgröt, gröt på rågflingor och grahmangrynsgröt.

Alla dessa är enkla att koka ihop med vatten och är väldigt mättande. Slänger själv på en näve bär för att göa det lite mer smakrikt.

Nackdelen är att det rär rätt mycket kolhydrater i gröt, så om du är en sån som håller nere kolhydraterna så är gröt inte det bästa valet.

jagga-ewe
0

Jag äter mest havregröt, det är lätt att göra, inte så mycket kalorier men man står sig länge. Råggröt är gott, men totalt omöjligt att hitta näringsvärde på. O på morronen är jag för trött för att börja på att väga gryn, kastrull o hela mankemanget före o efter tillagning. Grahamgröt har jag inte testat, låter spännande!

Bovetegröt har jag ätit en gång på jongleringskonvent. Den la sig som en betongklump i magen o kändes där hela dan. Kändes som en betongklump när den sen skulle ut oxo, sen dess har jag aktat mig för bovete. ;)

Dagens grötfrukost:
169g havregröt
70g standardmjölk
42g färska krusbär
Totalt: 165kcal, 4.12g fett, 24.30g kolhydrater, 7.45g protein.
Energifördelning: 59% från kolh, 22% från fett 19% från protein.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Zadeira
0

#2 Råggröt? Är det detsamma som gröt på rågflingor? I så fall är det superenkelt. Änglamarks Ekologiska Rågflingor, 270 kcal/100g (alltså mycket kalorisnålare än havregrynsgröt!). Görs precis som havregrynsgröt, får samma konsistens men smakar lite mer "grovt" och är inga konstigheter alls!

keptak
0

Jag brukar äta fiberhavregrynsgröt. Jag blandar även i linfrön och psylliumfrön, det gör att det bli lite mer smak. Ibland har jag lite kanel på också, och mjölk förstås.

Råggröt låter ju smaskigt! Det måste jag prova!

jagga-ewe
0

Zadeira: Ja, 270kcal/100 g på flingorna ja. Då måste du veta vad flingorna väger innan du kokar gröten. O kokar du till hela familjen, som jag vanligen gör, måste du först väga flingorna, sen väga all den klara gröten, veta vad kastrullen väger så den kan räknas bort, därefter väga hur mycket av den klara gröten du åt själv, o därifrån räkna ut hur mycket din portion motsvarade av de okokta flingorna. Det räknandet gör jag var gång vi äter ris el likn till lunch, men till frukost är det för omständigt. Havregrynsgröten finns det siffror på att kopiera, de kanske inte stämmer hundra, men bra nog.

Har man sen otur får maken för sig att dryga ut havregrynen med råggryn, så där 3.5 dl havre o 2.5 dl råg, utan att väga nåt. Då har man ingen som helst aning vad det landar på, utan bestämmer glatt att allt var havre, för det är bättre att räkna högt…

Müsli-gröt kan vara riktigt gott, men eftersom müslin ofta är högkalori blir ju även gröten det. Funkar dock bra att göra på müsli som nån köpte men inte gillade, bättre att ta slut på den iaf.

Ebmfh
Trollcaféet

Zadeira
0

#5, Det är ju lite jobbigt. Jag vet ju att en dl väger 40 gram, så där är det lätt för mig. Kan du inte koka en separat gryta till dig själv då?

jagga-ewe
0

Nej, det drar onödig ström att koka två kastruller, slösar onödigt med vatten att diska två kastruller och ger allt annat än bra signaler till barnen! Mamma äter inte annan mat, mamma äter bara mindre och mer kontrollerat av den mat hela familjen äter. Vi ska inte smitta några ätstörningar till nästa generation i onödan!

1 dl kan väga olika beroende på mängd fukt, och hur exakt du mäter den. Kan diffa en hel del. 3 dl ris har inte vägt samma nån gång under semestern, ändå använder vi samma mått. Det slår inte mycket, men det diffar!

Jag kokar havregröt till mig själv på vardagarna, på en deciliter gryn. Den väger mellan 147g och 168g, beroende på hur hårt den hinner koka innan jag sänkt plattan, hur fast den blir osv. Väldigt olika hur mycket vatten som är kvar i sådan. Så eg BORDE jag verkligen väga både gryn och gröt var gång. O kanske äta ur kastrullen för att spara disk…

Ebmfh
Trollcaféet

Zadeira
1

#7 Om man är så petnoga med att det ska väga exakt så förstår jag om det blir svårt! Under hela första 9 månaderna av min viktminskning hade jag ingen hushållsvåg och gjorde alltså uppskattning på ett ungefär varje gång. Gick ändå ner 40 kilo!

Skaffade mig en hushållsvåg först efter månad 9, och har nu gått ner 15 kilo till. Är fortfarande på väg neråt, men använder bara matvågen i väldigt speciella fall, då några gram hit och dit uppenbarligen inte spelar roll alls för min viktminskning som ändå flyter på.

jagga-ewe
1

Eftersom jag inte kan känna skillnad på ett fullt o ett halvfullt mjölkpaket måste jag väga. Ska jag uppskatta vad nåt väger kommer det inte stämma nånstans. Alla är vi olika.

Jag har stoooooooor respekt för din viktnedgång och önskar jag kunde imitera den. Men för min del lär det inte funka utan hushållsvågen. Dessutom är jag både nörd o perfektionist. Inget är värt att göra om det inte är värt att överdriva och snöa in på detaljerna. ;)

Ebmfh
Trollcaféet

Chestnut
0

#7 Eller så kokar du bara till dig en gång, mäter upp hur många dl färdig gröt det blev av x dl rågflingor och sen bara använder dl måttet till att skopa upp gröten på din tallrik istället för slev?

Jag har aldrig vägt någon hushållsvåg och förstår inte grejen med att väga på grammet. Bara man har ett hum och sunt förnuft + motivation brukar viktminskning fungera bra ändå.

Med vänliga hälsningar
Chess

jagga-ewe
0

Men tack för att du totaldissar det enda som funkat för mig, Chestnut! Tack så otroligt mycket! Känns jättebra att du antyder att jag inte har sunt förnuft o motivation. Mmm, heeeelt underbart, stärker verkligen mig i att vilja fortsätta kämpa. Tack!!!

Ebmfh
Trollcaféet

Chestnut
1

#11 Öhhh…?

Totaldiss - nej. Tycka att väga upp 248 gram utan att avrunda till 250 gram eller inte kunna anta att 1 dl färdig råggröt väger lika mycket ena dagen som nästa utan att bli arg/upprörd är märkligt - ja. Men alla har vi våra egna sätt, i mina ögon låter ditt onödigt krångligt bara.

Aldrig skrivit att du saknar sunt förnuft eller motivation för den delen utan går bara till mig själv, är inte jag 100% motiverad kan jag lätt töja lite på sanningen när det gäller matintag…

Angående gröt så har jag jättesvårt för konsistensen, någon som har något bra tips? Tycker det känns slemmigt…

Med vänliga hälsningar
Chess

Pelle Långlös
0

Molinogröt

Potatisgröt

Vispgröt

Vanligt i Finland/Åland Tungan ute

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

jagga-ewe
0

Vanlig mannagrynsgröt är gott, men jag vet inte hur den är kalorimässigt. Kokas ju i mjölk.

Risgrynsgröt, om man har ork att börja laga frukosten kvällen innan.  Den blir bäst om den får stå o svälla över natt. Görs därför bara till julaftons morgon i det här huset.

Äpplegröt är det ju snart läge för. Skär ner ett äpple o koka mjukt innan havregrynen hälls i, koka sen som vanlig havregröt. Med lite kanel o vaniljsocker smakar det nästan som äpplepaj.
Försommarvarianten är rabarbergröt, samma sak fast med rabarber. Lär även funka med torkade aprikoser, men det har jag inte testat själv.

Ebmfh
Trollcaféet

hippieflickan
0

Jag tillhör motsatsen som tycker gröt är helt värdelöst till frukost! Har testat en massa olika varianter men jag blir alltid hungrig någon timme efter igen. Samt att jag lästa idag att havregrynen som går åt till en portion är 350 kcal! Då äter jag hellre en burk kvarg med 160 kcal som är både gott och mättande :D

Zadeira
0

#15, Det beror på vilken havregrynsgröt du gör, vilken mängd och hur du tillagar den. När jag äter havregrynsgröt kommer en portion bara upp i 150 kalorier, så hur du räknat på 360 kalorier är för mig ett mysterium eller en enorm portion!

hippieflickan
0

Jag kör nu med renat havregryn (har glutenallergiker i familjen så vågar ej köpa vanligt) Där är en portion =80 gram havregryn vilket är 360 kcal

1 port 80g/360 kcal står det på förpackningen. Tycker det är nästan orimligt mycket med tanke på att man inte blir mätt på det. Jag brukar bli mätt på en liten yoghurt kopp liksom.

Zadeira
0

#17 det förklarar saken. Jag äter nämligen bara 40 gram fiberhavregryn per portion, en deciliter gryn ungefär.

jagga-ewe
0

#17: Det är såklart individuellt vad man uppfattar som mättande, jag tycker jag står mig bättre på gröt än på yogurt och flingor. Men det är betydligt mindre energi i gröten än flingorna, så det är konstigt.

Änglamarks ekologiska havregryn har 340kcal/100g, nu är ju inte de glutenrenade, men det låter ändå konstigt att de renade ska ligga på 425kcal/100g. Det är ganska mycket mer. Fast jag har inte jämfört olika märken, så jag vågar inte säga nåt säkert.

Jag kokar min gröt på 1dl gryn, som väger 36g. Maken brukar göra 2dl till sig, men i min värld är det vansinnigt mycket gröt… :) 36g gryn ger ca 122kcal per portion. Det motsvarar ca 2dl av Hjordnära filmjölk, vilket jag inte står mig lika länge på.

Brukade äta nånstans mellan 200 o 250g fil och ca 75-90g musli och var då hungrigare vid lunch än jag är på gröten. Så för mig är det gröt som gäller. Men om du står dig bättre på yogurt så är det väl bara bra? Ät det som passar dig bäst! *ler*

Ebmfh
Trollcaféet

Pelle Långlös
0

#19 Du kan inte räkna kalorier på torrvara utan den färdiga gröten. Tror inte att din gröt väger 36 gram.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Chestnut
1

#20 Kokar man i bara vatten (0 kcal) är det visst torrvaran man ska räkna på, annars blir det helsnurrigt eftersom du inte har ca 200 g havregryn utan 40 g + 160 g vatten.

Med vänliga hälsningar
Chess

Pelle Långlös
0

Oavsett hur man lagar maten så är det den färdiga maträtten man väger.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Chestnut
1

#22 Fast då får du räkna med kalorivärdet för färdig gröt, inte torrvikt (dvs det som står på paketet).

Jag räknar alltid på torrvaran för pasta osv, mäter upp i dl torrt och följer tabellen för torrvaran. Vatten är ju som sagt inga kalorier.

EXEMPEL:

Färdig havregrynsgröt har per 100 g 62 kcal http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx?LivsmedelsId=2123

Havregryn har per 100 g 369 kcal http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx?LivsmedelsId=702

Med vänliga hälsningar
Chess

jagga-ewe
0

#20 Det står ALDRIG näringsvärden för den tillagade varan på paketen. Bara för råvaran.Tillverkaren har inget ansvar för vad du gör med det du köper han behöver bara informera om näringsvärdet på det han lämnat från sig.

Alltså måste du väga råvarorna samt det färdiglagade. Dividera det färdiglagade med råvarornas vikt så får du ett värde på förhållandet mellan råvaran och det färdiglagade. Väg din del av det tillagade och dividera denna med det värde du räknade ut. Detta är den del av icke-lagade råvaror du ätit. Om du kokat i vatten kan du ignorera det, det är 0 kcal. Har du kokat i mjölk är det jobbigare, då måste du även räkna ut motsvarade faktor för mjölken.

Har du bara kokat gröt till dig själv behöver du inte räkna på det, om du äter allt det som lagats till. Då vet du ju vad din portion motsvarade i torrvara.

Vad den färdiga gröten väger beror väldigt mycket på hur mycket vatten du hade i, en del kokar gröt med 1 dl gryn o 1.5dl vatten, andra har 2dl vatten per dl gryn och en del med 2.5 dl vatten per 1 dl gryn. Det beror även på hur fast gröten görs. Mina barn vill ha gröt som är som häftmassa i konsistens, jag vill ha gröten ganska lös. 100g av deras gröt är mer gryn än 100g av min gröt. Min gröt har ett högre värde på förhållandet gröt/gryn än vad deras har, för min innehåller mer vatten. Därför är det så svårt att veta vilken tabell man ska gå efter på tex SLV då man inte vet vilket recept de följt.

Samma sak gäller ris, pasta, bulgur o alla andra sånna saker, som drar åt sig rejält med vätska. Potatis är svårt, den tar visserligen till sig en del vätska, men å andra sidan finns det inga näringsvärdestabeller på färskpotatisen heller. Då får man gå efter tex SLV's tabeller. Samma med allt som är bakat. Även om man väger råvarorna till brödet kan man inte räkna på samma sätt, eftersom jästen förbrukar en del av näringen från mjölet när brödet jäser. Hembakat bröd är helt enkelt närmast hopplöst att räkna på. Det är därför jag tycker illa om lokala bagerier som inte har näringsvärden på sina produkter. Surt att behöva köpa fabriksbakat bara för att kunna räkna rätt.

Ebmfh
Trollcaféet

dummamage
0

! så många svar :O ska prova nån redan imorn