Dåliga perioder
Jag har emellanåt "dåliga" perioder. Då menar jag att jag svälter mig själv i några veckor och visst jag går ner. Men under dessa perioder så är det bara mat i hjärnan, skriver ner varenda kalori jag äter och bränner. Väger mig flera gånger per dag och mår otroligt dåligt om jag inte går ner och har en hemsk ångest över maten.
Nu har jag haft en sån period men efter varje period så hetsäter jag eftersom jag förbjudit mat och snask. Detta resulterar ju i viktökning igen. Kommer aldrig ner till 50 kilo om jag skall hålla på så här. Det är liksom allt eller inget som gäller för mig och det finns liksom inget mittemellan.
Några tips på hur jag skall hantera dessa perioder och hetsätningen?
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Ja, du säger det ju själv egentligen. Du måste hitta balans.
Jag skulle säga; lägg vågen i ett skåp. Och låt den ligga där ett tag. Så att du kan hitta en rutin/vardag som fungerar för dig, för att hitta någon sorts balans.
Första målet för vågen att ligga undangömd kanske bara är två dagar första gången, men försök att ha som mål att klara t ex 1 vecka, 2 veckor, 3 veckor osv. Det ska inte vara ett "begär".
Satsa på att försöka må bra i första hand. Ät nyttigt och ofta, och rör på dig. Gör saker som du tycker är roliga (eller mindre tråkiga, beroende på). Man behöver ju inte skaffa ett dyrt gymkort bara för att träningen ska bli rolig, kom på roliga intervallträningar och fixa musik så du blir peppad att satsa.
Eller hitta någon att träna med (kanske finns någon i din närhet, eller här på forumet som bor nära dig)? Antingen intervaller, power walks, löpning, cykla, övningar med kroppen som vikt som man kan göra inne/ute osv. Det finns ju mängder. Bara fantasin sätter gränserna.
Om du har svårt att låta bli vågen, så försök att tänka igenom varför du gör det. Varför måste det gå fort? Är det inte bättre att det blir ett hållbart resultat? Både för ditt psykes skull, och din kropp, så vore det bra om du hittar balans.
Säg att det tar "för lång tid" (i dina ögon), men du lyckas nå ditt mål. Det är väl mer värt än att hålla på och hoppa mellan hopp och förtvivlan allt som oftast?
Hoppas något vettigt kom ut ur detta svammel. :)
/Mello
Tack för ditt svar. Jo jag måste hitta balansen men det är svårt utan hjälp vilket jag inte har. På treat-enheten är jag för gammal så där får jag ingen hjälp.
Skulle vara bra om jag fick komma till en dietist som kanske kan hjälpa mig att komma på ett bra sätt att hanska med maten?
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Ja, det tror jag absolut skulle hjälpa. :) Dom kan säkert komma med bra tips och råd.
Lycka till!
/Mello
Tack mello
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Det finns ett program som heter kickstart (eller fitnessfighten) kan kanske vara värt att testa för att komma igång. Det är ett program på 4 veckor där man får kost och träningsschema och tillgång till pt via nätet.
Om du tycker att det alt är för dyrt så skulle jag tipsa dig om att gå in på olika receptsidor, ta fram nyttiga recept som du kan tänka dig att äta. Gör ett eget matschema för veckan, laga all mat på söndag så du har till hela veckan som kommer.
Under fliken http://www.fitness-magazine.com/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=52&Itemid=32
finns det en artikel som heter Ät perfekt i 21 dagar. Bra och nyttiga recept. Förslag på frukost och mellanmål. :)
Ta fram ett träningsschema, det finns jättemånga träningsbloggar man kan titta in på. En som jag tycker är riktigt bra är www.styrkelabbet.se
Annars finns det en massa videor på youtube.
Säg till om något av ovan intresserar dig så kan jag hjälpa dig med träningsschemat och kosten.
Tack. Skall kolla in sidorna när jag har tillgång till min dator och inte sitter via mobilen. :-)
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
En fundering från min sida; har du satt några delmål?
Nu vet inte jag hur mycket övervikt du har men ditt mål till 50 kg kanske är lite för långt bort och därför får du panik = slutar äta/svält vilket leder till att kroppen säger ifrån = hetsätning.
Själv har jag satt totalt tio delmål bara för att inte tappa sugen och inte få panik då mitt slutmål är över 20 kg bort. Utan just nu satsar jag BARA på första delmålet som är att väga under 93 kg. Har ca 5 kg kvar dit vilket känns rätt överkomligt och stressar inte fram något destruktivt panikbeteende hos mig.
Mål nummer två är att komma i en klänning som satt perfekt när jag vägde runt 90-92 kg. Sen ska jag under 90 kg osv… Är både viktmål, måttmål och "komma i kläder"-mål blandat.
Varje delmål genererar dessutom en belöning (inte matrelaterad) när jag når dit som extra peppning 
Med vänliga hälsningar
Chess
Har/hade delmål på 5 kilo. Väger runt 104 kilo och vill ner till 50. Ganska mycket enligt mig och det gör mig ledsen för att det är så långt bort även om jag har delmål. Men delmålen känns inte speciella utan bara en siffra.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Kanske du kan fokusera mindre på vikt och kalorier och mer på att få i dig de näringsämnen kroppen behöver? :) Äter man nyttigt brukar det dämpa hunger och sötsug och fylla upp så att det där onyttiga inte får plats..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jo det borde jag fast det är svårt. Som med allt annat. :( Försöker att ha lite grönsaker till mina måltider men glömmer en hel del gånger.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Jag tänker nog mer på att göra om måltiderna så att de blir näringsriktiga, än att bara lägga lite nyttigt bredvid :) Det beror förståss på hur du äter i normala fall, kanske det bara behövs lite extra grönt men kanske det är bättre att byta ut och göra om från grunden. Så att det blir rätt sammansättning mellan proteiner, aminosyror, fett, kolhydrater, vitminer och mineraler, etc.
Internet är en bra källa til recept och info, och en dietist med vettig inställning kan säkert också hjälpa till att göra ett matschema, om du själv inte får riktigt rätt på det. Har du ett schema är det ju ''bara'' att följa det istället för att både kämpa mot sug och försöka komma på nåt vettigt att äta.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Det är olika vad jag äter. Ibland kan det gå i perioder att jag äter bröd i stort sett hela dagen och andra gånger lagar jag middag till mig själv. Försöker att äta lunch på Pelaren. Allt är hemlagat från grunden (utom såser).
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *