Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: träning
Läst 2837 ggr
Marshmello
0

Vad äta innan träning på morgonen?

Jag tycker det känns bäst att träna på morgonen, men då har jag ett problem - jag vet inte hur jag ska göra med maten. Jag vill ju äta något innan jag sätter igång, för annars kommer jag bli snurrig i huvudet.
Men vad ska man äta? Och hur länge innan? osv. Jag har ingen koll.

Man kan väl få håll om man äter innan man tränar t ex? Men då kanske man måste ha ätit mycket…

Vissa gånger har jag käkat några nötter innan jag har tränat, och andra gånger en halv banan. Men jag  vet inte… Nötterna kändes för lite, även om energin hölls sig uppe. Hmm, hur är smart att göra egentligen? Eller hur gör du?

Karmatarerskanise
0

Ska man konditionsträna är det bäst att äta ca 3 timmar innan för att slippa håll, är det styrka så 1-2 timmar innan.

Vad man ska äta beror ju lite på vad man brukar äta.

[Devya]
0

Jag brukar vakna 6 på morgonen och innan jag ger mig ut för att jogga så tar jag ett par klunkar med vatten. Jag hinner med andra ord inte känna av hungerskänslorna då jag sätter igång 10min efter att jag har vaknat.

Men om jag skulle vänta en bra stund innan jag ska ut och jogga skulle jag säkert bara äta ett kokt ägg eftersom det mättar väldigt bra och håller mig mätt en längre tid. Kanske ett par skedar naturell yoghurt och sen vänta någon halvtimme-timme.

Nu är jag förstås en nybörjare med allt det här eftersom jag har bara hunnit jogga 6ggr. Men det är så här jag tänker. :) Hoppeligen kan någon med erfarenhet säga vad som är bäst.

Marshmello
0

Jo, jag vet ju att det är så egentligen. :) Men jag mår bäst av att göra det så snart efter att jag har vaknat som möjligt, så att vänta tre timmar är inte möjligt…

Smart med ägg! Det har jag inte tänkt på. :)

Det jag tänker på är om det är skadligt/man tar av musklerna/annat dåligt om man inte äter ordentligt innan man tränar…? Så då tänker jag på vad man borde "fylla på med", för att det ska bli så bra som möjligt…

Karmatarerskanise
0

Ska man styrketräna måste man äta innan, annars bryter man ner sig.
Konditionsträning kan man göra utan att äta innan, men man får inte glömma vätska.

[Devya]
0

#3 Många glömmer bort att kokta ägg är bra och mättande. ;) Det är ju lätt att fixa till också.

Det är inte skadligt att inte äta innan man tränar, åtminstone inte med konditonsträning, tvärtom. Det anses faktiskt bra att man inte äter något före man går ut på en lite runda. Så länge man ser till att dricka före så är det bra.

Sen kanske det är annorlunda med styrketräning! Hera verkar ha koll på det där. Jag har inte hunnit börja på med det men jag vet att jag kommer definitivt att behöva äta ett rejält morgonmål innan jag ger mig av till gymmet, eftersom jag efteråt har en skoldag att ta itu med.

Marshmello
0

#4 Ah okej, tack för svaret! :D Då kan jag springa på morgonen iallafall då, och ta styrkan på eftermiddag/kväll, det borde gå att lösa. :)

Ja, det är ju superenkelt och bra. :) Ja, nu vet jag hur jag ska göra. Bra, bra! :D

[Devya]
0

#6 Heja heja! Lycka till!:)

Sen kan det ju förstås vara en idé att öva konditionen en dag och nästa dag syssla med styrketräning. Annars kan det lätt hända att du tröttnar om du kör på med båda på en dag.

Sen så är det inte bra att konditionsträna varje dag efter vad jag har hört eftersom musklerna måste få tid att återhämta sig? 3-4ggr i veckan brukar väl vara mer än tillräckligt. De övriga dagarna kan du väl då syssla med lite styrketräning.

Men det där visste du kanske redan. :)

Marshmello
0

Tack! :)

Ja, det vet jag! Jag menade inte att jag skulle göra det varje dag, utan jag menade snarare "dom dagarna det är dags för styrketräning, så kör jag det på eftermiddagarna", typ. :)
Jag tänker försöka köra kondition 3 gånger i veckan, och sedan styrka minst 1 gång i veckan. Så det blir inte för mycket. :) Men tack för att du tänkte på det iallafall! :D

[Devya]
0

#8 Ah, därför skrev jag att du kanske visste det redan! För jag visste inte vad du riktigt syftade på . :)

Det låter som vettiga mål! Åh, jag blir peppad över att höra hur duktiga andra är!! Får energi av det ju. Ännu en gång, lycka till!! Det kommer säkert att gå riktigt bra. :)

Theleonora
0

När jag var yngre brukade jag köra morgontröning, då drack jag en stor kopp kaffe och väldigt lite minimjölk i. Sen var jag iväg och powerwalkade. Fick jättebra resultat.

Numera kör jag på en lite mer hälsosam variant och dricker en proteinshake på morgonen istället. Känns mildare mot mage och bra för hälsan. Proteinet bör vara ett långsamt proten, ägg är ju bra, men om du ska köra på rent protein kan jag rek kaseinpulver.

hippieflickan
0

Jag kör som många andra, ger mig iväg till gymmet direkt då jag vaknat så hungerskänslorna inte hinner komma. Oftast tar jag en kopp youghurt eller en vitaminbrustablett, tycker youghurt är bäst. Man blir inte hungrig och energin är på topp Glad

[Devya]
0

#10 Har även hört att ett glas chokladmjölk är bättre än sådana där proteindrinkar. Om det är sant eller ej vet jag inte men då skulle man väl dricka det efter träningen och det skulle hjälpa till med att musklerna återhämtar sig snabbare.

Theleonora
0

Det sägs ganska mycket, det viktigaste är att man hittar det som känns rätt för en. :)

Jag syftar inte på färdiga proteindrinkar eller proteinbars, för i dem är det mycket socker och E-ämnen mm. Jag köper pulver och blandar till själv. Om man kollar i näringsdeklarationen ser det väldigt nyttigt ut i mina ögon. Jag brukar blanda till vassleprotein efter träningen för återhämtning, eftersom vasslet tas upp snabbt. Sen kör jag på kasein, morgon och kväll (innan läggdags) då kaseinet och den blandning jag har tar upp till 8 timmar för kroppen att bearbeta. På det sättet håller jag mig mätt ganska länge.

hippieflickan
0

#13 Jag dricker också vassleproteindrinkar efter träning och tycker det är super! Det går direkt ut till musklerna och reparerar dem efter träningen.

Det beror så klart på vilket märke man köper men det jag har är det inget aspartam, inga farliga e-ämnen eller något sådant. Alltså rent protein med relativt naturlig smaksättning.

Karmatarerskanise
0

#12 Chokladmjöl är ju fullproppat med socker, så jag ser inter hur det skulle kunna vara bättre än proteindrink, om man nu kör på ordentlig produkt.

[Devya]
0

#15 Jag blev även förvånad över det här. Det var min syster som hade fått den här infon från en idrottsläkare. Finns också att läsa överallt på nätet. Bara att söka.

http://www.fitnessmagazine.com/recipes/healthy-eating/superfoods/chocolate-milk-after-workout/

Men sen om jag själv skulle göra det? Nja, jag håller mig till mitt vatten och ett kokt ägg. :)

Theleonora
0

@hippieflickan: hur ofta dricker du kasein? Vad har du för märke på ditt?

Jag köpte ett 3phase protein (self) nyligen och jag misstänker att den är så tung att jag blir helt trött utav den, alltså att matsmältningen blir jobbig. Sötningsmedlet är aspartam.

I vassleproteinet (också från self) är sötningsmedlet stevia, vilket är ännu bättre :)

Läste en vetenskaplig artikel som visade på att det inte spelade någon roll om man drack kasein eller vassle direkt efter träningen.

Karmatarerskanise
0

Verkar som det i den artikeln handlar om chokladdryck med lite socker i sig. De jag sett i våra butiker är fullproppade med socker. Så njä, jag anser inte att det skulle vara bättre alternativ :)

[Devya]
0

#18 Jag är inte så insatt i ämnet. Som jag sa då jag nämnde om chokladmjölken, ingen aning om det stämmer eller inte. Det skrivs så mycket och görs en hel del undersökningar.

Fast jag har börjat träna och allt det där så vill jag inte heller börja på med proteindrycker och liknande för jag tycker det verkar alltför mystiskt i mina öron. Man kan väl säga att jag är väldigt grön och skeptisk nu i början. :)

Kan hända att jag ändrar åsikt angående proteindrinkar senare i framtiden men än så länge håller jag mig till mina ägg (vet inte ens om sådant rekommenderas efter att man har tränat men det känns som ett bra val för mig). :D

Theleonora
0

Ägg är bra att äta men äter man för många under dagen (vilket är relativt) så är det en god ide att skippa gulan för däri finns det mesta av fettet. Vitan är till stor del bestående av protein. Själv äter jag 2 ägg om dagen och eftersom jag äter en väldigt fettsnål kost i övrigt kan jag kosta på mig det fett som finns i ägget. Man får göra en övervägning.

Är man inte insatt så förstår jag att man är skeptisk, likadan var jag i början. Emot allt vad styrketräning hette innan jag testade att varva styrka och kondition. Är väldigt nöjd att jag vågade mig på styrketräning :)

[Devya]
0

#20 För tillfället äter jag bara två mål (frukost och middag) om dagen så jag tror att jag kan unna mig ett par ägg (äter så pass lite eftersom ekonomin är lite dålig för tillfället).

Haha, jag tror nog att det kan gott och väl hända att jag ändrar åsikt! Däremot tror jag på att köra med både styrketräning och kondition. Ska ta itu med styrketräningen så fort skolan drar igång. Får se om jag då så småningom ändrar åsikt.:)