Ny startvikt!
Hejsan!
Ny på denna sidan men har läst en del av vad ni skrivit och tycker det är på tiden att jag själv skapar en tråd.
Jag har alltid varit mullig och efter varje år har jag gått upp mer och mer och tillslut insett att jag inte är mullig utan överviktig!
Förra året började jag på LCHF med en startvikt på 99,8 kg (om jag minns rätt) Jag gick ganska snabbt ner 15 kilo. Men helt plötsligt tappade jag motivationen trots att det gick superbra. Jag började äta normal kost igen och stannade på samma vikt i flera månader. Men nu för en tid sedan så ställde jag mig på vågen och såg till min förfäran att jag gått upp 5 kilo. Så jag väger alltså nu ca 90 kilo…
Men jag fick en sådan ny kraft innom mig att börja igen, dock inte på LCHF. Utan nu kör jag lite sunt förnuft istället hehe.
Innan kunde jag äta varm middag flera gånger om dagen, stora portioner. Massvis med chips och kakor. Läsk och saft drack jag också en hel del. Men det som har varit mitt största problem har varit SMÅÄTANDE mellan alla dessa stora måltider…
Jag började i tisdags med att gå 1 timmes powerwalk på morgonen ca 6,5-7 km och 1 timmes powerwalk på kvällen ca 6,5-7 km och därimellan två runder på 40 min vardera i lugnt tempo ca 3,5 km styck (jag har hund så därav många runder).
Jag har inte ätit NÅGOT alls mellan måltiderna sedan i tisdags och jag är så stolt över mig själv.
I mat väg så har mina dagar sett ut ungefär såhär:
Frukost. En normalstor skål med A-fil med melon eller hallon.
Lunch. 4 st stora tomater, en skål med ruccula, en liten färsbiff stekt i smör.
Kvällsmat. 1 avokado, några skivor kalkonkött och lite blåbär.
Känner jag mig sugen på något eller börjar känna hunger imellan måltiderna så dricker jag två stora glas med vatten.
Jag har ju spännt ut min magsäck innan när jag åt så jag blev proppmätt hela tiden. Nu försöker jag få den att bli normalstor igen :P
Så i tisdags vägde jag ca 90 kilo och jag har lovat mig själv att inte väga mig varje dag utan endast 1 gång i veckan!
Så håll tummarna för mig att jag ser skillnad på vågen på tisdag =)
Kram till alla här inne 
Medarbetare på Hundar.ifokus
Lycka till med viktnedgången!
Tycker dock det verkar som om du äter väldigt lite då du inte verkar ha någon middag där men så länge du inte går hungrig och det fungerar så är det väl bara bra. Hoppas att du håller upp motivationen!
Själv tycker jag att min motivation hålls uppe tack vare att jag läser på det här forumet nu som då. :)
Tycker det låter som väldigt lite mat och att du riskerar att falla tillbaka igen då du antagligen kommer bli trött och blodsockret kommer falla.
Tycker du ska lägga till 2 måltider till om dagen.
#1, TACK :)
Ja jag är lite osäker på maten. Jag känner mig tillfredställd efter varje gång jag ätit och håller mig tillfredställd i ca 4 timmar vilket innebär att jag är hungrig i ca en timme innan nästa mål äts men då dricker jag vatten och det känns bättre.
Igår skulle jag vara borta nästan hela dagen och vara igång mycket så då åt jag större portion på morgon och lunch. Idag har jag bara varit hemma och inte gjort så mycket förutom promenaderna så då åt jag det som jag skrev här ovan.
Ja jag tycker också att motivationen hålls uppe när man läser här inne =)
#2 tycker du det? :/ usch jag vet inte! Jag vill inte falla tillbaka i småätandet bara!
Jag känner mig inte trött än sålänge, men det kanske kommer. Jag vet inte!
#4 Det är inte att småäta om man lägger till mellanmål. Risken för att du kommer börja småäta är stor då du bara äter 3 gånger om dagen.
#3 Om du är bara hemma och inte gör något speciellt så kan man förstås äta mindre för man gör ju inte av med så mycket energi då.
Så här ser mitt matschema ut:
Frukost: Kokt ägg och naturell yoghurt med pumpafrön, linfrö och solrosfrön eller två skivor av mörkt bröd.
Lunch: Gårdagens mat vilket kan vara vad som helst - pasta carbonara, lasagne, kycklingfilé etc men en väldigt väldigt liten portion.
Middag: Något gott som min sambo har tillagat och då äter jag bara tills jag känner att nu behöver jag inte mer (fast jag kanske skulle vilja äta mer för det är så jäkla gott).
Kvällstid: Grönt te. Helger: Apelsinjuice eller ett glas läsk.
Det här äter jag då jag tränar. Sen undviker jag att äta fast föda efter klockan 18.00.
De gånger jag är bara hemma och inte gör något äter jag bara några kokta ägg på morgonen och lite middag - onyttig nudelsoppa (då gubben är borta). Jag är då typ aldrig hungrig och då äter jag inte mer än vad jag har lust till. Jag lyssnar på min kropp och försöker ställa mig därefter.
Så jag tycker att du ska hålla dig till det som fungerar för dig och det som känns bra. Vi alla är så olika. Om det här håller igång din motivation then go for it. Om du märker att det inte fungerar så måste du försöka tänka om och ändra lite på ditt schema. Du vet själv vad som får dig att må bra, lyssna bara på din kropp.
Om du tar längre promenader eller ska bort en sväng är det förstås bra att äta ordentligt. Du behöver inte snåla in för mycket på maten så länge du äter hälsosamt samt rör på dig och jag tycker att det låter som du äter väldigt hälsosamt så du kan säkert öka lite på matintaget om du har lust.
TS Om du räknar maten du skrev upp i kalorier, hur mycket blir det på en dag?
Det där med mellanmål är säkert bra, men för egen del funkar det inte. Jag kan inte äta flera gånger per dag. Möjligen, o då bara kanske, kan jag få i mig en frukt på jobbet, men inte om det är mycket att göra. Då finns det inte en chans att jag äter nåt! Är jag igång med nåt äter jag inte, så enkelt är det. Brukar inte märka att jag är hungrig heller, förrens "den pavlovska klockan ringer" dvs kollegorna säger att det är lunchdax.
Så mellis i all ära, men det funkar inte för alla. Jag tror mer på att testa sig fram o hitta vad som funkar. Mår man bra är det rätt.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
#8 Jag skulle vilja påstå att det handlar om inställning.
Jag tänkte som du förr, att jag inte kan äta mellanmål. Men jag gav mig tusan på det, och åt 6 gånger om dagen. Allt går om man verkligen försöker.
Gick ner 35kg.
Hera, jag hävdar att det handlar om fokusering. Om jag jobbar med nåt, är upptagen helt enkelt, så rinner tiden bort. Äta mellis 10 min innan lunch är ganska korkat. O det där med att ta rast är nåt andra gör…
Alla funkar olika, acceptera det!
Ebmfh
Trollcaféet
Jag vet att alla fungerar olika, men, alla kan ta sig tid om de verkligen vill. Däremot förstår jag att alla inte vill köra på samma sätt, och då tar man sig ju självklart inte tid för något som man inte vill köra på :)
Men mitt bästa tips är att äta små portioner ofta. Då håller man blodsockret på en jämn nivå och undviker lättare sug efter saker som man helst ska hålla sig borta från. Det fungerfade för mig, men jag vet att en del kan hålla sig borta från skräp även om de bara äter 3 gånger om dagen.
Suget behärskas med viljestyrka, inte av mellanmål.
Ebmfh
Trollcaféet
#12 Skulle säga att det är onödigt att utsätta sig för suget i onödan. Viljestyrkan kan som alla vet svacka, och då tycker jag det är bäst för mig att minska riskerna för sug så gott det går. Tyvärr kommer man aldrig ifrån att suget kommer, kan jag då minska det så gör jag det.
Viljestyrka behövs även om man inte har suget av blodsockret. Det krävs mycket för att ändra sina vanor, tänka om och för att köra på.
Ofta faller många tillbaka till gammla vanor just för att de äter för litet och suget då blir för stort eftersom blodsockret hinner falla för mycket innan man äter nästa gång.
Viljestyrka i all ära, i verkligheten står den inte alltid pall dygnet runt.
Vad kul! Lycka till! ska blir roligt att följa!
Jag har fått lägga in vågen i förrådet, för det jag inte ser blir jag inte lika lockad av :P
Jag har faktiskt inte räknat ut kaloriintaget, hur gör man det baserat på det jag skrev här ovan? eller man måste väga och sånt?
Att väga mat och räkna kalorier vill jag egentligen inte göra. Då kommer jag bli beroende av det och hela tiden försöka äta mindre och mindre för att nå målet bättre och bättre! Jag tror inte jag mår bra av att räka.
Jag gick ju ner 15 kilo utan att räkna på något alls, jag tror jag går på magkänsla. Jag slutar äta innan jag känner "nu börjar jag bli mätt"
Och jag tar aldrig ut t.ex. en form med mat och en tallrik och sen tar upp på tallriken. Utan jag lägger upp på tallriken i köket ungefär så mycket som jag tror jag kan äta utan att känna "nu är jag mätt" Sen tar jag in formen med mat i kylen och då visar jag mig själv att det som finns på tallriken är allt jag får till middag, varken mer eller mindre. Jag känner mig nöjd med det.
Jag får kanske lägga till ett mellanmål mellan lunch och middag, typ ett päron eller liknande. Jag har bestämt mig för att undvika att äta middag efter 18:00 men aldrig efter 19:30.
Just nu känner jag att blodsockret ligger jämt hela dagen jämfört med innan, både när jag har lediga dagar = äter lite mindre volym mat och när jag jobbar = äter lite mer volym mat. Och jag äter lite av allt. Alltså jag utesluter inte kolhydrater helt. Imorse åt jag t.ex. 2 mörka knäckemackor med smör, kalkonkött och gurka + 2 stora tomater till och vatten. Men försöker minska på kolhydrat intaget.
Dessa dagarna har jag knappt kännt något sötsug alls, bara någon gång och då har det varat i ca 15 min sen gått över. Så det känns riktigt bra!
Fast när du gick ner förra gången åt du LCHF, då fick du förmodligen i dig mer än det du skrev här ovan. Det ser ut som du knappt kommer upp till 5-600 cal om dagen, och det är ren svält. Inte alls rätt sätt att gå ner på, även om du just nu mår bra av det.
Jag rekommenderar inte frukt som mellanmål då det är fullt av socker. Bättre med joghurt, eller lite pålägg med keso eller liknande.
#16. hm okej så en macka med pålägg istället då för frukten?
När jag gick på LCHF så åt jag mycket mer, men jag kännde mig så fettig och aldrig fräsch. Jag saknade frukt väldrigt mycket. Jag kände mig bra med LCHF-dieten men under 2 perioder jag var kraftigt förkyld och fick urinvägsinfektion 3 gånger. Jag säger inte att det är p.g.a LCHF men när jag slutade så har jag inte varit sjuk sedan dess.
Jag vill nog inte kalla det svält precis :S
#17 Stämmer min räkning av det du skrev och det ligger på det kaloriantalet så är det svält.
Macka är ju inget bra alternativ om du försöker dra ner på kolhydraterna. Men bättre än att äta så lite som du gör nu.
hm. Okej, vad rekomenderar du att jag ska äta för att öka på kaloriintaget? = inga fler måltider än de 3.
Lägg till ett par ägg på morgonen(innehåller mycket nyttigt) eller en macka, och till kvällsmålet någon såsm kanske cremefraishebaserad och lite rotgrönsaker, och gärna fetare kött än kalkon.
Avokadon hade jag nog tagit till lunchen.
#20, okej, tack för tipsen =)
#5 Ursäkta om jag kapar tråden, men "bara" 3 gånger om dagen? Är inte det ganska standard? Såklart är det individuellt men jag har alltid hört riktlinjen "tre mål om dagen" Jag har alltid ätit 2-3 mål om dagen och det räcker absolut sålänge man känner sig nöjd och har fått i sig allt man behöver.
t.ex. Frukost: Ett ordentligt glas hemmagjord milkshake på bär, kesella och mjölk
Middag: stekt zucchini, paprika och svamp med en sojabiff till
sedan eventuellt någon frukttallrik på kvällen om det behövs.
Håller med dig i #20 att det inte skulle skada TS att lägga till lite ägg i kosten!
#22 Jag har också hört att det ska vara 3 mål om dagen. Själv äter jag högst tre mål om dagen (vet inte om kvällsmaten med grönt te kan räknas som ett mål). Brukar oftast skippa lunchen då jag går i skolan. Endast då jag går hemma som jag äter gårdagens mat till lunch.
Men jo allt beror på hur mycket energi man förbrukar också. Om man är mycket igång så behöver man oftast lite mer än det som du just räknade upp. Så man måste gå efter det som känns bra för sin kropp, så att man orkar.
#22 4-5 mål om dagen säger många att man ska äta: Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag/kvällsmat :)
Till mellanmål räcker det ju med en frukt, eller något litet :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag känner att äta 4-5 gånger om dagen hinns inte riktigt med. Och då känns det som att maten jag åt innan inte har hunnit sjukna ner innan man fyller på med nytt. Men alla är vi olika.
Just nu funkar 3 gånger om dagen perfekt för mig. Får se om jag lägger till något längre fram när det gått lite mer tid =)
#24 För mig personligen skulle det bli alldeles för mycket. En riktlinje är ju okså att det så gå minst 4 timmar mellan varje måltid, det är svårt att hinna på ett dygn om man ska äta 5 gånger om dagen. 3 ggr om dagen är bra för både mage och tänder är jag övertygad om.
#26 Ja 3-4 timmar emellan är ju riktlinjen men man ska inte äta något stort till mellanmål, bara någon frukt eller liknande..
4 gånger/dag äter jag, då hinner man inte bli hungrig emellan, vilket man ju inte sk bli :)
Måste ge mig en stor klapp på axlen =)
Jag köpte igår en stor påse godis + micropoppcorn till ikväll. Jag och 3 andra ska sitta här hemma och ha det trevligt.
Jag har inte ens varit sugen på godiset FAST att det ligger i en skål mitt på köksbordet =)
Jag gillar detta! Har verkligen en sjuk motivation! :D
Jag ska inte äta något av godiset eller poppcornen ikväll ;) så godiset som blir över får gästerna ta med hem till sig =)
#29 Fast lite popcorn är ju inte så farligt sist och slutligen. Men bra om du inte känner något behov av att smaka. :)
Nä jag vet (; men som du säger, jag känner inget sug och då ska jag inte käka det heller! Jag ska liksom inte falla in i gamla vanor = äta allt och mycket oavsett om jag är hungrig, sugen eller inte alls sugen men åt ändå.
Rotade i garderoden och hittade min föredetta favorit skjorta. Jag spänner in magen men kan inte knäppa den, man ser ungefär hur många cm som krävs för att den ska gå ihop. Den spänner i armarna och där bak rätt mycket. Denna är en del av mitt mål att komma i! Jag har ingen målvikt, utan jag vill "bara" känna mig nöjd helt enkelt Dock minst 10 kilo eftersom jag inte vill ligga på 80-talet :P
#32 Tycker du har jättefin kroppsform!
Jag måste hålla med #33. Dessutom är du otroligt vacker.: )
#33 och #34 :) Tack så mycket! va kära ni är!! Jag är faktiskt inte onöjd med hur jag ser ut, men jag vill bli hälsosammare och inte väga så mycket!
Imorgon gäller det :P får se vad vågen står på då.
#35 Det är ju jättebra om du tycker om dig själv oberoende hur du ser ut. Många som kämpar på och blir aldrig nöjd!
Alltid bra att försöka bli hälsosammare för man vill väl leva ett sunt och långt liv. :)
#35 Tycker du ser väldigt hälsosam ut på bilden :D
Vägde mig idag och vågen står på 88,3 :)