Tips om att jogga rätt
Jag har då satt igång med att jogga. Jag har tidigare inte gjort det för jag ville inte visa mig ute bland folk. Men då kom jag fram till en fantastisk lösning nämligen att gå ut och jogga kl.6.00 på en lördagsmorgon. Fungerade perfekt för mig då ingen är ute den tiden.
Nu var jag igång ungefär 1½h och då bytte jag om med att jogga och att gå lite raskt. Jag märkte att min kondis inte var den bästa.
Kan ju säga att efter att jag kom tillbaka från min tur blev det en dusch och direkt till sängs. Jag lyckades sova till kl.13.00, med andra ord så blev jag tydligen utmattad.
Men hur ofta borde man jogga nu i början? Hur många dagar i veckan borde man göra det för att det ska vara till någon nytta? Och hur långa pass?
Jag är verkligen ny på det här med att jogga och vill ju gärna göra det på ett bra sätt.
Jag tipsar om den här länken: http://www.c25k.com/
Det var så jag lärde mig jogga. Från att inte ha kunnat springa 2 minuter i taget till att ha sprungit en hel mil ett par gånger.
#1 Åh, tack för tipset! Men blev lite trött i huvudet av att försöka läsa mig in på det där. Och genast jag började läsa så tappade jag motivationen så jag tror att jag försöker leta mig fram till det som känns bäst för mig.
Just nu känns det som en bra idé att jogga 3-4ggr i veckan och ta samma rutt som senast. Ska även försöka äta mindre eftersom det tydligen rekommenderades av andra. Sen tänker jag fortsätta med att byta om från att jogga till att springa under passet. Det är väl inte så långt ifrån det som stod i det som du linkade mig.
Imorgon sätter jag igång med att jogga igen och jag känner mig taggad. Dock har jag fortfarande träningsvärk. Får man fortsätta att träna trots det? Eller får inte musklerna tillräckligt med tid att återhämta sig då?
Ett tips är att inte köra så långa pass i början utan fokusera på vad det är du vill uppnå istället.
Vill du gå ner i vikt är powerwalk nästan bättre än löpning då du kan hålla ett snabbare tempo och därmed bränna mer fett. Löpning är bra som kaloribrännare om du kan springa långa sträckor rätt fort. Varva varannandag löpning och ex stavgång är jättebra.
Vill du ändå jogga men inte har flåset nu i början så sikta in dig på 2-4 km sträcka där du joggar 5 minuter, går raskt 2 minuter och varvar dessa intervall. Efterhand som du blir mer tränad kan du hoppa över och springa 10 min gå 5 för att sen kunna löpa hela sträckan.
Jag tog upp löpingen efter 12 års vila, jag var verkligen inte i form och hade mer än +10 kg övervikt, nu i sommar och jag sprang varannnan dagen sträcka på 4 km Orkade verkligen inte första två veckorna utan att gå de där minuterna men sen gav jag mig bara den på att klara det. Och visst går det, ge dig själv pepp och hitta något som du blir peppad av.
Första tre veckorna gick jag ner tre kg utan att lägga om min kost nämnvärt, blev mindre sugen på onyttigheter.
För mig är peppen att via en app kunna följa hur jag sprungit och utvecklar min löphastighet. I appen fr jag också med jämna mellanrum små utmaningar som att ex springa längre än jag gjort innan, öka hastighet osv. Mycket bra!
Sen är ett tips att gooogla löpning ohc se vad för sajter om löpning du trivs med och kan få tips från.
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
#3 Vill väl helst komma i form istället för att gå ner i vikt om jag ska vara ärlig. Men jag har även lagt om mina matvanor litegrann där jag äter färre kalorier.
Springa har jag aldrig gillat men jogga och powerwalk är något jag inte har så mycket emot. Men så det kan löna sig då att gå ut och jogga varannan dag?
Appar och sådant kan jag inte använda mig av då jag har en gammal telefon men jag får väl hålla mig till att peppa mig själv med min musik som jag har med mig.
Sen joggar jag tills jag känner att jag börjar bli illamående och då måste jag varva ner och gå en stund innan jag kan jogga igen. Så jag försöker mest lyssna till vad min kropp säger. Tror inte det skulle bli till något om jag började kolla på en klocka typ. :)
Jag märker att det är intressant att höra om hur andra joggar/springer nu då jag själv har börjat på med att jogga. Otroligt hur okunnig jag är om ämnet och då är jag ändå snart 26 år gammal! Det är verkligen på tiden att jag gör något åt det faktum att jag är mest hemma och sitter på rumpan. Pinsamt värre! Och då har jag tidigare varit rädd för att visa mig bland folk men nu känner jag att det sakta försvinner då jag sätter upp mål för mig själv. Härligt!
Hur du än gör så hejar jag på dig. Alla steg man tar åt rätt håll är värda en fanfar! Ang. att springa så du nästan mår illa, försök dra ner ditt tempo lite och spring hela tiden istället. Bättre att hålla ett lite lähre men jämnt tempo där du ändå orkar springa istället för att "köra slut" på dig. Inte så lät för kroppen att komma igen efter en sådan grej. Ett bra tempo är där du kan prata men är rejält anfådd.
/ Skogshumblan
#5 Tack!:)
Jag joggade igen imorse och märkte att jag orkade mycket mera än förra gången. Förra passet som tog 1½h tog endast 1h nu. Jag orkade också jogga mera åt gången och blev lite chockad över hur det var möjligt. Men jag tror ändå att jag lyckades ta i för mycket eftersom mitt ansikte värkte efteråt plus att jag hade lite huvudvärk. Däremot var jag inte illamående den här gången. Jag drack lite vatten efteråt samt lät min kropp återställa sig lite innan jag gick i duschen för att sen gå tillbaka och sova.
Måste lära mig att ta det lite lugnare ännu men jag antar att jag bara blir så glad då jag märker att jag orkar faktiskt. Min kropp ömmar ganska rejält men jag njuter av den här sortens smärta! För det betyder bara att jag har gjort något vettigt.
Vet inte om jag borde vänta tills träningsvärken är helt och hållet borta tills jag joggar igen eller om det är bara att köra på. Ska kolla upp det där.
Tydligen även dags att skaffa en sport-bh. Såg att en stor bit av huden på bröstet hade gått bort. Inga trevliga saker.=/
Bra sportbh är viktigt, och nä du behöver inte vila tills värken gått över, min erfarenhet är att man kan träna trots träningsvärk och oftast ger värken med sig bättre då.
Blev så glad när jag läste att du redan märkt att det händer grejer, sånt är ju så uppmuntrande heja heja!
/ Skogshumblan
#8 Jag får definitivt gå in till stan imorgon och skaffa mig en sport-bh, jobbigt bara då de är så väldigt dyra men jag antar att det är värt priset.
Hehe, tack för allt pepp! Det behövs och känns riktigt bra, speciellt då man har fått småsår här och där.
Förhoppningsvis går det bara framåt nu! Så härligt då jag ännu är motiverad och till på köpet ha varit utan godis och sådant i ett par veckor nu. Träningen verkar arbeta bort godissuget.:)
Kolla på större kedjor. Jag hittade ett tvåpack för 199 kr. En vit och en svart, väldigt prisvärda. Jag har rätt stor byat men tycker Champions är jättebra!
/ Skogshumblan
#10 Jag har köpt bh av den billigare sorten och de har aldrig riktigt passat mig så värst bra. Jag har en ganska stor byst (D-E, varierar) och väldigt känslig hud som gör att jag får lätt skavsår tyvärr. Så tror att jag ska först till en ordentlig butik där de får mäta upp min riktiga storlek och leta fram något som eventuellt passar. Sen då jag är mer säker om vad jag ska ha för storlek så kanske jag vågar på mig att köpa något billigt igen!:)
Ok, hoppas du hittar rätt storlek för just dig
/ Skogshumblan
Mittiallt så märker jag att jag ha blivit förkyld. Säkert på grund av att jag joggade tidigare imorse.
Hur mycket kläder borde man ha på sig egentligen då man joggar? oO
Så lite som möjligt men rätt kläder skulle jag svara. Alltså kläder som är helsyntet eller ren ull som suger upp svetten och håller dig varm och torr. Bomull och sånt är rena skiten för de suger upp svetten och blir blött= du blir kall … Vila när du är förkyld, krya på dig !
/ Skogshumblan
Att jogga på morgonen orsakar inte en förkylning på kvällen, den hade brutit ut i vilket fall. Om du blev rejält nerkyld, tex av ett hällregn vid 14 grader, skulle det kunna trigga igång förkylningen. Bakterien eller viruset (båda kan orsaka förkylningar) har du utsatts för tidigare o fanns i kroppen. Ta det lugnt, framförallt om du får ont i halsen och/eller feber.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
#14 Det är sådant material jag brukar ha på mig faktiskt. Hade på mig ett par träningsbyxor som går av där vid knäet samt en t-shirt.
Ska definitivt ta och vila upp mig nu. Vill inte bli sjuk då jag ska snart på en arbetsintervju!
#15 Jag joggade klockan 6 på morgonen och kände av förkylningen halv två på natten (står annat här men det är på grund av att jag bor ändå i Finland och det här är ett svenskt forum). Dessutom blev jag otroligt kall efter den turen så jag bara antog att det berodde på det.
Sen kan det även bero på att dum som jag var så jag gick barfota i söndags efter att jag hade joggat på grund av att jag fick en massa skavsår, så det är väl kanske det som gjorde det. Men då tycker jag att det borde ha brutit ut tidigare, fast kanske inte.
Nåja, jag känner mig redan lite bättre idag och är bara lite torr i halsen.:)
Devya: Jag trodde oxo att det var nerkylning som ställde till det, tills en läkare bryskt förklarade för mig att jag hade helt fel.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
#3 Vilken app är det du använder dig av?
Line84 jag använder nike+jogging och nike.com ihop.
/ Skogshumblan
Vet inte om någon har skrivit det ännu men det är bra att träna knäna innan man börjar jogga. Du slår ner med mer än dubbla din vikt när du slår i marken varje steg så det är viktigt att knäna klarar det. Jag gör 10 "hukningar" eller vad man ska säga, på varje ben innan jag springer och har inte känt något i knäna sedan dess!
Övrigt ska man inte öka för snabbt, du ska inte öka distansen och hastigheten på samma runda utan en i taget och i små steg. Lycka till! :)
#20 Tack för tipset. Jag har dock ännu inte haft några problem med mina knän, tvärtom. Innan jag började jogga så hade jag haft ont i mitt knä i flera månader men då jag började jogga så försvann det helt plötsligt. :)
Sen lyssnar jag mycket på vad min kropp säger mig och gör inte för mycket. Kan hända att jag t.om. gör för lite. Men jag gör det i min egen takt oberoende om det råkar vara för lite!
Tack!:)
#21 Det är bra ändå eftersom man tränar upp musklerna runt knät bättre då. Jag sprang nästan varje dag i över en månad innan jag började få känningar i knäna så det är bra att vara på den säkra sidan!
Låter bra! :)
#22 Jo, kan säkert vara bra oberoende att träna upp knäna!:)
Är det ok om man joggar 3-4ggr i veckan och kör på med styrketräningar de övriga dagarna? Eller är det för mycket påfrestning för kroppen?
Jag skulle nämligen vilja gå på gym men det klarar jag inte av om jag har joggat samma dag. Jag blir helt enkelt totalt utmattad av 6km-rundan. Därför skulle jag vilja avvara ett par dagar över till styrketräning. Typ jobba med magen, ryggen, armarna och eventuellt lite mer med benen.
Devya jag är ingen expert men tycker det låte jätteklokt att varva löpning med styrketräning om du mår bra av det. Googla på löpträning så ser du snabbt att "proffs" rekomenderar just det sättet för att bygga kroppen på rätt sätt för att orka springa.
/ Skogshumblan
#25 Okej, så då kanske jag är på rätt spår! Ska då börja ta itu med att börja gå på ett gym som finns i min skola.
Skulle vara riktigt kul att komma ordentligt i form för en gångs skull i mitt liv.
# 26, din inställning smittar av sig, heja oss! :D
/ Skogshumblan
#27 Haha, trevligt att höra!
Jag får även lite mera motivation av att skriva här nu som då. Det är också tack vare det här forumet som jag ens började dra igång joggandet. Så jag har människorna här på forumet att tacka för. :)
Borde ha tagit på allvar mer om det med knäna! Jag hade warm-ups men jag tror att jag har slarvat för mycket med det då jag var så pass ivrig på att ge mig ut och jogga!
Resultat - pajjade knäna. Så nu måste jag återhämta mig innan jag kan ens ge mig ut och gå eftersom det gör ont hela tiden. Är dock på bättringsväg.
Måste även skaffa nya skor ifall om det mest berodde på det. Jag har även problem med att jag går inåt med ena foten och skulle säkert behöva sådana där fotinlägg igen. Tips på några bra skor? Har hört talas om barfotaskor och funderar om det kunde vara något för mig, men vågar inte spendera så pass mycket pengar utan att veta om det är bra eller ej.
Är för tillfället totalt deprimerad av att inte kunna gå ut och jogga. Jag mådde annars så bra av att ha de här rutinerna så nu sörjer jag lite. =(
Mitt råd devya är att du går till löplabbet eller liknade ortopedisk klinik och ber dem om hjälp. De ska kunna hjälpa dig genom att se hur din fot ser ut, kolla hur du går och springer så de ser hur du sätter ner din fot.
Det kostar en slant men tro mig du har igen det i långa loppet. Själv har jag benhinnor som säger nej till asfalt. inte helt optimalt känner jag.
SKa kolla om det finns skor som är bättre lämpade för löpning på asfalt samt göra nya hålfotsinlägg till de skorna för det här är deprimerande ….
/ Skogshumblan
#30 Jo, men som studerande så finns det inte någon möjlighet till det ännu. I sådana fall måste jag vänta ett par år tills jag får ett jobb. Usch, deprimerande. Men ska se om jag inte kan börja spara ihop lite pengar nu så kanske jag har råd nästa år.
Får väl i fortsättningen bara köra på med powerwalk för det borde väl inte vara lika påfrestande för knäna? Dock så ger det väl inte lika bra resultat som joggningen. =(
Ja, asfalt undviker jag. Jag har tur att ha en bra jogging runda här så jag behöver inte ha något att göra med asfalt.
Det borde väl ändå finnas några skor som fungerar bättre för att jogga på asfalt. Kan du inte jogga/löpa som det är nu då? Är det så pass illa? Men jo man ska inte utsätta sig själv för något som åstadkommer skada mot ens kropp.
Ska försöka ta itu med att få mig själv i skick så att jag kan börja motionera så småningom igen. Men powerwalk tills vidare.
Powerwalk där du går så att du knappt kan prata är rent fettförbrännarmässigt mer effektiv än löpning har jag märkt, via appen jag kör med men konditionsmässigt kan jag inte uttala mig om.
/ Skogshumblan
#32 Ska väl ta itu med det tills jag kan börja jogga igen i sådana fall. Borde inte få några större problem med powerwalk, förhoppningsvis!:)
Nä det vore fisigt….
/ Skogshumblan
På de flesta större idrottskedjor brukar de ha utbildad personal inom skor. Jag trampar också innåt på ena foten, ganska mycket dessutom, men jag behöver inga inlägg. Jag var på XXL sport och vildmark och där är de jättehjälpsamma! De testar fötterna på olika sett och rekomenderar sedan skor, mina har varit rena drömmen! De känns som tofflor och är otroligt bra att springa med. Menar bara på att man inte alltid måste pröjsa för att få det bästa 
Hippieflickan, så bra tips och kul att du hittat skor du kan ha.
Jo jag kan springa om jag håller mig på grusvägar eller skogsstigar, men de vägarna är ju inte alltid man kan springa på, ex om det är mörkt eller i vinter om vägarna snöar igen helt och inte plogas så man inte kommer fram.
Tänkte gå till en större kedja och säga att jag vill ha skor som funkar för asfalt och är rätt dämpade för mitt steg. Har för mig att man kan få rätt schyssta skor för runt 800 kr, de jag har nu är supersköna men kostade rätt rejält…
/ Skogshumblan
#35 Tack för tipset! Hoppas att jag lyckas hitta en bra butik här där jag bor. Jag tror att jag ändå kan ha råd med ett par dyrare skor nu då jag ska arbeta lite vid sidan om mina studier (bra två ggr i veckan men det är alltid något).
Jag borde få möjlighet till att göra det där om ca en månad. Får powerwalka tills vidare! Vill inte riskera att skada min kropp ännu mer!
#36 Ja, det fungerar väl inte att ta den rutten då det börjar bli för mörkt. Jag vet inte ens om jag kommer att fortsätta med att konditionsträna i januari-februari för då brukar det bli otroligt kallt. Sen vill jag absolut inte börja powerwalka eller jogga om det är halt ute! Måste hitta något annat jag kan göra de gångerna. :)
800kr låter ju inte alls så farligt. För det priset kan man säkert få bra skor. Hoppas att du hittar skor som passar dig då du är ute på asfalten!:)
#35 Tack för tipset! Hoppas att jag lyckas hitta en bra butik här där jag bor. Jag tror att jag ändå kan ha råd med ett par dyrare skor nu då jag ska arbeta lite vid sidan om mina studier (bra två ggr i veckan men det är alltid något).
Jag borde få möjlighet till att göra det där om ca en månad. Får powerwalka tills vidare! Vill inte riskera att skada min kropp ännu mer!
#36 Ja, det fungerar väl inte att ta den rutten då det börjar bli för mörkt. Jag vet inte ens om jag kommer att fortsätta med att konditionsträna i januari-februari för då brukar det bli otroligt kallt. Sen vill jag absolut inte börja powerwalka eller jogga om det är halt ute! Måste hitta något annat jag kan göra de gångerna. :)
800kr låter ju inte alls så farligt. För det priset kan man säkert få bra skor. Hoppas att du hittar skor som passar dig då du är ute på asfalten!:)
Ursäkta dubbelpost! Sidan hakade upp sig. = /
Devya, hoppas det löser sig för dig också
/ Skogshumblan
#39 Tack! Jag hoppas på det bästa!:)
Var en sväng till skolan idag för att jag hade ärenden dit. Kom hem och mina knän är helt förstörda..Bara av att gå i lugn takt.. Suck.. Jag har tappat hoppet. =/
Devya, så trist! Har läst lite på aktiv träning och marathon.se om träning och fann mycket bra läsning där. Kanske har du tränat för mycket i förhållande till vad din kropp pallar? Hoppas du kan vila upp dig och börja träna försiktigt sen:)
/ Skogshumblan
#42 Jag tror faktiskt att jag tog i för mycket i början och det i kombination med dåliga uppvärmningar samt dåliga skor ledde till det här.
Sambon min sa att det blir säkert minst två veckor för mig att vila upp. Han hade samma problem i militären. :P
Nästa gång ska jag vara mycket försiktigare! Tror att jag då börjar med att köra på med powerwalk ett par veckor och sen försiktigt börjar på med att jogga. Men då ska jag ha bra skor!
Devya, ja rätt skor för det underlag du springer på är nog bra idé. Men tänk på att inte springa för mycket och långt i början. Hoppas det ordnar sig.
/ Skogshumblan