Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1013 ggr
[tjenathalie]
2012-08-28 16:25
0

Tips?

Nu jävlar ska jag träna och äta nyttigt igen! Är riktigt motiverad, men.. jag behöver tips. Så kom med bra tips hur man går ner i vikt ''fort'' och på ett bra och lätt sätt?

Praefatio
2012-08-29 13:54
0

Det finns bara ett sätt att gå ner i vikt: Att få i sig mindre energi än du gör av med… eller varför inte tvärtom: att göra av med mer energi än du får i dig.

Ät mindre kaloririk mat. Dra framför allt ner på kolhydraterna. Pasta, ris, potatis och mjölmat av alla sorter är fiender, liksom helfabrikat som ofta innehåller ovanstående. Man kan äta lite för att det är gott, men man ska bli mätt på annat. Protein är bra, så ät kött, linser, sojabönor och dylikt samt sallad så att du fyller magen. Protein (kött, linser, sojabönor) kan du äta mycket av, grönsaker också.

Ät godsaker om du vill (ett förbud gör bara suget större!) men ha självdisciplin och ät bara pyttelite varje gång. Vill du äta tårta varje dag så kan du göra det, bara du endast äter en sked eller två. Ät pommes frites, men ta bara tre stycken.

Rör på dig! En timmes promenad varje dag är lätt att komma upp i om du börjar gå mycket. Styrketräna, hitta någon rolig klass eller jogga om det passar dig.

Det finns inga genvägar, men det sätt som jag beskrivit är roligare än att gå på diverse trista dieter och förbjuda sig saker hela tiden. Det enda sättet att lyckas är att ha självdisciplin och bry sig om sig själv.

[Devya]
2012-08-29 14:32
0

#1 Det där beror förstås på från person till person. Vissa behöver förbjuda godsaker helt och hållet eftersom om de äter lite så kan de sedan inte sluta.

Jag själv fick sluta helt och hållet med sötsaker eftersom då jag väl smakade kunde jag inte sluta. Nu har jag hållt mig borta från sötsaker och chips i över en månad och jag känner inte behov av att äta något sådant heller.

jagga-ewe
2012-08-29 15:14
0

Jag håller med Devya. Tre pommes är omöjligt, tar jag en tar jag hela paketen. Men låta bli dem helt är görbart. Samma med smågodis eller kakor.

En balanserad diet, där energin kommer ungefär lika mycket från kolhydrater, fett och protein, funkar ofta bra för de flesta. För mycket av nån sort är inte bra.

Dessutom, kroppen får mer energi från 100g fett än från 100g protein, så det är inte lätt att få fram hur mycket du ska äta. Man brukar räkna med
1g protein = 4 kcal = 17 kJ
1g kolhydrater* = 4 kcal = 17 kJ
1g kostfibrer = 2 kcal = 8 kJ
1g fett = 9 kcal = 37 kJ
1g alkohol = 7 kcal = 29 kJ
* glykemiska kolhydrater, dvs de som bryts ned i tunntarmen
enligt Livsmedelverket.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[tjenathalie]
2012-09-01 17:57
0

Tack så mycket för dom bra tipsen!